בעוד דור ה-Y ודור ה-Z, לא אוהבים להשתעמם, הדור של ההורים שלנו דווקא נטה להישאר באותו מקום עבודה לאורך שנים, וקביעות הייתה עבורם שם המשחק. תפקיד נחמד במפעל, אולי במשרד קרוב לבית, קידום הדרגתי ומעמד שמתקבע עם השנים היו חלומו הרטוב של כל עובד. אלא שפסגת השאיפות בשנות ה-80 וה-90, כבר לא רלוונטית לעשור השלישי של שנות האלפיים. ובכל זאת, לאחרונה נראה שמתפתחת מגמה שמחזירה אותנו לשוק העבודה ״הישן״, בו עובדים בוחרים להישאר בחברה במשך שנים רבות.

״ישנן מספר סיבות המניעות עובד להישאר באותו מקום עבודה במשך תקופה ארוכה״, מסבירה פרופ׳ ליאת קוליק, מומחית לחקר העבודה ולמגדר מאונ׳ בר-אילן. ״סיבה מרכזית נעוצה במושג שטבע החוקר אדגר שיין -'עוגן קריירה'. אותו עוגן יכול לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים, כאשר הבולט שבהם הוא עוגן של ביטחון. היציבות שהחברה מעניקה לעובד תעודד אותו להעמיק את קשריו בחברה, לרצות להישאר בה לאורך שנים ולהימנע מחוסר הוודאות הכרוך במעבר מחברה אחת לאחרת״.

עזיבה לא עומדת על הפרק

גל אביב סמנכ״ל טכנולוגיות ב-Fyber, המפתחת טכנולוגיות לפרסום מודעות וידאו במובייל והינה אחת מהמובילות בעולם, עובד שם כבר 7 שנים. ״לפני 7 שנים התחלתי בסטארט-אפ קטן בשם Inneractive, גדלנו מהר ואחרי שלוש שנים Fyber העולמית רכשה אותנו״, הוא נזכר. ״לאחר הרכישה, הוטמענו בתוך המערך של פייבר ואני נבחרתי להוביל את חטיבת הטכנולוגיה של הקבוצה העולמית. מאז ומעולם הייתה לי תשוקה עזה לטכנולוגיה, וכשזה קורה במקום שמקפיד לאפשר ולעודד פיתוח אישי וגם מעניק תחושה מתמדת של יציבות, ברור שעזיבה לא עומדת על הפרק״. גל מודע לחוסר-היציבות שמאפיינת את שוק העבודה המודרני, ומצביע על דבר נוסף שעשוי לגרום לאחוזי הישארות גבוהים בחברה. ״לראייתי, מעבר בין חברות הוא אבולוציה טבעית של אופי שוק העבודה בכלל ותעשיית ההיי-טק בפרט. האחרון מתאפיין בדינמיות גבוהה, חוזים אישיים ותחרות אגרסיבית. אני לא חושב שזה "רע" או "טוב", פשוט מציאות מתבקשת. בהקשר הזה, אסור שיהיה משעמם, וכשמדובר בצוותי פיתוח שפזורים גלובלית בכל רחבי העולם כמו אצלנו בפייבר, שמתמודדים עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים – בהחלט לא משעמם״.

גל אביב (צילום: טל שחר)
גל אביב | צילום: טל שחר

מאפיין נוסף שעשוי לעודד הישארות בחברה לאורך זמן הוא גיוון תעסוקתי בתוך המערכת. טל אגם היא סמנכ״לית מכירות אזורית בחברת NSO, המפתחת טכנולוגיות המסייעות לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים להילחם בפשע וטרור. זהו תפקידה הרביעי של טל בחברה במהלך שמונה השנים האחרונות בהן היא מועסקת בחברה. ״התחלתי בתחום הליווי הטכנולוגי של הליכי מכירה בחברה, המשכתי להדרכות וטיפול בלקוחות וכיום אני אחראית על מכירות החברה בשוק האירופאי. כל תפקיד שביצעתי בחברה העניק לי כלים שונים וידע מקצועי אחר, מה שאיפשר לי גם לטפס במעלה התפקידים בחברה״, אומרת טל. ״למרות התחרות וההיצע המקצועי הרחב בענף ההיי-טק, אני שמחה על האפשרות לעבוד בחברה שבה, מלבד היציבות, תנאי התעסוקה הטובים, העובדים המעולים והאיכותיים והעניין הרב, אני שותפה לעשייה החשובה של החברה בפיתוח טכנולוגיות מצילות חיים.

טל אגם (צילום: באדיבות NSO)
טל אגם | צילום: באדיבות NSO

עשור בחברה הוא רק ההתחלה

הגר סנד, מנהלת המוצר בחברת Guesty היא היום העובדת השלישית הכי ותיקה בחברה (אחרי המנכ"ל ואחד המפתחים), אליה הגיעה בגיל 23, כשהחברה עוד היתה סטארט-אפ קטן עם 20 עובדים. "התחלתי במשרת סטודנט בתפקיד נציגת שירות לאורחים ולמרות שלא הצטיינתי בו, ב-Guesty זיהו את הפוטנציאל שלי וקידמו אותי להיות מנהלת התמיכה הראשונה בחברה. עם גדילת החברה קודמתי לתפקיד מנהלת צוות קשרי ושימור לקוחות. לאחר שנה בתפקיד ועבודה צמודה עם הלקוחות הגדולים של החברה, קודמתי לתפקיד מנהלת מוצר. אני חושבת שברור מאליו שאשאר בחברה שמהרגע הראשון נתנה בי אמון מלא ודאגה לפיתוח האישי שלי, למרות חוסר הניסיון והגיל הצעיר" היא אומרת. "אמנם אנחנו כבר לא סטארט-אפ קטן, אבל האווירה המשפחתית שנשארה כמו בימיה הראשונים של החברה מחזקת את הרצון שלי ושל עמיתיי להישאר בחברה לעוד שנים רבות. לא מובן מאליו לשמר קשר חברי עם כמעט כל העובדים בחברה שיש בה למעלה מ300 עובדים."

עופר בוחניק סוגר בקרוב עשור של עבודה ב-Innovid, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו. ״זה התחיל במשרה חלקית, צביקה (נטר, המנכ״ל), קרא לי לעבוד על מוצר שהיה בפיתוח וכבר היו לו מכירות. היום Innovid היא חברת ענק שמונה יותר מ-350 עובדים. אני הייתי ה-14 במספר״, הוא מספר. ״עבדנו על ענן, תחום שהיה מאוד בתולי באותה תקופה. היצירה יש מאין היא משהו שמאוד מלווה אותי כאן, זה נמצא ב-DNA של החברה ובעשייה היומיומית שלה. אותה עשייה חדשנית בחברה מספקת לי את התחושה של 'יום ראשון במקום עבודה חדש', גם אחרי עשר שנים בחברה. ״בנוסף, לכל מפתח בחברה יש את היכולת לצמוח באופן אישי. האחריות האישית שמוענקת לכל עובד, העצמאות, אלה דברים מאוד מעצימים. הרצון ללמוד מתבטא בזה שהצוותים שלנו הולכים בקביעות ל-Meet-Ups, במטרה ללמוד ולהרים את הרף הטכנולוגי שלנו, כל פעם קצת. בשבילי ברור שעשור בחברה הוא רק ההתחלה״, הוא מסכם בחיוך. 

הגר סנד
הגר סנד

הסוד הוא בתחושת השייכות

בשנת 2012 הצטרף אריק פלץ לחברת התוכנה הגלובאלית אופטימל פלוס המספקת פלטפורמה ופתרונות אנליטיקה לתעשיית הרכבים האוטונומיים והסמיקודנקטור. לאופטימל פלוס הגיע אחרי עשור בחברת תוכנה גדולה. ״המעבר לחברה צעירה וקטנה יחסית עם עולם תוכן אחר עניין אותי״, הוא נזכר. ״יש שוני מהותי בין חברה גדולה לקטנה וסיקרן אותי לראות במה זה מתבטא״. אריק עובד בחברה כבר שמונה שנים ומחובר אליה ברמה האישית. ״התחלתי בתור ראש צוות פיתוח, עם השנים התקדמתי לתפקידים נוספים והיום אני מנהל מוצר, תפקיד עם הרבה אחריות על פיתוחים משמעותיים בחברה״. בניגוד למצופה, אלה לא היציבות או הוותק שמשאירים אותו בחברה לאורך תקופה כל-כך ארוכה. ״יש לי סנטימנט מאוד חזק כלפי החברה, אני מרגיש שלמדתי המון הן בהיבט המקצועי והן מבחינת ה׳ביזנס׳. לצד הפיתוח האישי והיכולת להתקדם, הגורם המשמעותי ביותר עבורי הוא אנשים טובים וסביבת עבודה נעימה״.

 “קריירה היא יותר מאשר תחום עיסוק ופרנסה״, אומרת ליזט אלגרבלי, מנהלת מוקדי השירות והמכירה של אפליקציית תשלום החניה "סלופארק" ועובדת בחברה מזה 5 שנים.  ״קריירה היא חלק משמעותי בחיים שלנו, כך שהיא צריכה לתת ביטוי לרצונות, יכולות וכישורים שלנו, כמו גם לסביבת החיים שלנו. כאשר מקום העבודה מסייע לדייק ולהעצים רצונות אישים ומקצועיים יחד, אני בוחרת להישאר בו ולהמשיך להתפתח איתו״.

ליזט אלגרבלי (צילום: באדיבות סלופארק)
ליזט אלגרבלי | צילום: באדיבות סלופארק

״סיבה נוספת העשויה להסביר את הנטייה של אנשים להישאר שנים רבות באותו ארגון מיוחסת לתרבות הארגונית של החברה״, אומרת פרופ׳ קוליק. ״סוד ההצלחה טמון בהלימה בין מאפייני האדם, ערכיו וציפיותיו לבין התרבות הארגונית שהחברה יכולה להעניק. ככל שההתאמה תהיה מלאה יותר אז העובד יפתח הזדהות עם הארגון ועם מטרותיו, תחושת השתייכות תהפוך לחלק מהזהות שלו ונטייתו תהיה להישאר בחברה גם אם יוצעו לו פיתויים חומריים כאלו ואחרים״ היא מסכמת.

נראה כי למרות הדיבורים ההולכים ומתרבים על השינוי בשוק העבודה, בסוף המאפיינים הטבעיים של עובדים במאה הקודמת, לא פסחו עלינו. בסופו של דבר, כולנו רוצים להרגיש הערכה, יציבות ומרחב פעולה נדיב שיאפשר לנו להגשים את עצמנו. האם זה יספיק כדי לייצר ותק עבודה של עשרות שנים כמו פעם? לא בטוח, אבל זה בוודאי מעורר כמה נקודות למחשבה.