מחקרים סוציולוגיים מדברים על עובדים מזן חדש, דור שלא ידענו כמותו בעולם העבודה - דור שנכנס עכשיו לעולם העבודה אחרי שלמדו קורס או תואר שמשכללים את היצירתיות והידע שלהם. הדבר המהותי ביותר ששונה בו מהדורות הקודמים הוא תפיסת עולמם שאומרת: "העולם מצוי בכף ידנו" ודי בצדק למען האמת. הסיבות לכך הן רבות ורצוי שמעסיקים יהיו ערים לשוק העבודה ההולך ומשתנה. זה הזמן להכיר את דור ה -Z:

1. הם נולדו בסוף שנות ה-90 וגדלו עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר: עם אינטרנט מהיר וזמין, טלפונים ניידים וחכמים, טאבלטים, לפ-טופים מתקדמים וטלוויזיות חכמות. הם מחוברים לרשתות החברתיות רוב שעות היממה וחשוב להם להישאר מעודכנים וזמינים כל הזמן. אלא שבניגוד למבוגרים שגם הם זמינים ומעודכנים, הדור הצעיר מחובר גם לבני גילו בעולם ולהוויה שלמה שנבנתה עבורם. אחת לכמה שנים הם יוצרים לעצמם פלטפורמה חברתית משלהם עם שפה משלהם (ראו ערך טיק טוק וסנאפצ'ט ז"ל) הם נוסעים לפסטיבלים בעולם, יוצאים לכמה טיולים של אחרי צבא וצוברים חברים מכמה שיותר מדינות, איתם הם שומרים על קשר אדוק ומתעדכנים בכל מה שחדש בעולם הצעירים. 

2. בניגוד לדור הקודם שמגיע למשרות דרך מודעות דרושים שהתפרסמו באתרים, בעיתונים או  דרך חברות כוח אדם, דור ה-Z הוא דור חסר סבלנות שיודע שכוחו טמון ברשתות החברתיות שדוהרות כל הזמן קדימה. הם מגיעים למשרות דרך הרשתות החברתיות וקבוצות הטלאגרם והוואטסאפ. עשרות ומאות משרות מתפרסמות בפלטפורמות האלה חדשות לבקרים והם יודעים שאם לא יקבלו משרה ספציפית אליה הם מתראיינים, אז מחר בבוקר יקבלו משרה אחרת. הכל פתוח בפניהם- אין למה להתפשר.

3. בני דור ה-Z בוחרים במקצועות בהם יש להם יתרון בולט, ובהם הם יתמקדו וישקיעו את מרצם. אלה יהיו מקצועות שיביאו לידי ביטוי את היצירתיות שלהם כמו תחומי העיצוב למיניהם, הכתיבה, הדיגיטל והתכנות, כאשר עולם ההיי טק הוא בעדיפות ראשונה מבחינתם.  

צעירה בטלפון (צילום:  GaudiLab, shutterstock)
משתפים ידע | צילום: GaudiLab, shutterstock

4. דור המילניום מיישם הלכה למעשה את האמרה "ידע זה כוח". הם מתעדכנים ברשת לגבי כל דבר  קטן הנוגע לחיים שלהם: החל ממערכות יחסים, לימודים, גיוס לצבא, קניות, בילויים, אפליקציות, תפעול מכשירים וכלה בזכויות שלהם במקומות העבודה, תנאי העסקה וגם מקומות עבודה עם תנאים מצויינים. הם משתפים ביניהם את הידע שצברו על מקומות התעסוקה בקהילות פייסבוק ווואטסאפ משלהם ומתאגדים יחד לכוח שדורש יותר שכר ויותר זכויות. לכן, מעסיקים יקרים נגמר העידן של : "מה שקורה במשרד שלי נשאר במשרד שלי". הדור הזה משתף ברשתות החברתיות גם התעמרות ויחס מחפיר מצד בוסים או עמיתים לעבודה.

5. הם לא הולכים לעבוד קשה מ 09:00 ועד 18:00 ללא הפסקות ועם שעות נוספות. ממש לא. יש להם חיים חברתיים שופעים  והם מעדיפים להמשיך עם זה מאשר לקרוס תחת משימות עבודה שלא נגמרות. העולם מחכה להם בחוץ. 

6. מגיל מאוד צעיר הם שואפים לעצמאות, מכיוון שהם אינדיבידואליסטים ויזמים בנשמתם. אחד הדברים שהם חוזרים ואומרים כל הזמן זה שהם רוצים לעבוד בעבודה מסודרת ובמקביל לעשות עבודות מהצד כדי להישאר נאמנים לעצמם, לשמור על העצמאות שלהם ולעשות דברים שהם אוהבים.

7. הם ראו את האחים הגדולים שלהם ואת ההורים ואת הדודים מועסקים לעיתים בעבודות לא איכותיות, לא משביעות רצון וגם לא מפרנסות. הם ראו את מקורביהם מתמודדים עם בוסים או קולגות מתעמרים מתעללים והחליטו שהם רוצים לעשות את זה אחרת. הם בוחרים בעבודות היותר איכותיות, יותר מעניינות עם אופק תעסוקתי וקידום, ועם סביבת עבודה נעימה ומועילה. הם בשום אופן לא יתפשרו על פחות, הם הרי יודעים שבחוץ מחכות להם עשרות ומאות משרות ויש להם מהצד את העבודות העצמאיות שלהם. כתוצאה מכך הם לא יפחדו לעזוב מקום עבודה שרע להם בו. אין להם זמן לבזבז והם חסרי סבלנות כלפי בוס שמשפיל וצועק, לעיתים הם אפילו לא יחכו לשיחה עם הבוס ופשוט יקומו ויעזבו בלי להתריע על כך מראש.

הכותב הוא מנכ"ל Personas Media Ltd  וראש מסלול שיווק דיגיטלי מכללת HackerU