אישה מביטה בלפ טופ ומחזיקה את פניה בדאגה (צילום: David Meharey, Istock)
"אוי לא! תייגו אותי עם כוס וויסקי על הראש" | צילום: David Meharey, Istock

יצאתם מריאיון עבודה בהרגשה של מנצחים ועכשיו רק נותר לחכות לתשובה הרשמית. אם אכן צלחתם את מבחן הרושם הראשוני, המעסיק הפוטנציאלי שלכם כנראה מגגל אתכם בשניות אלה ומנסה ללמוד עליכם יותר מהפרופיל שלכם בפייסבוק. דפקתם על הראש כי אחיכם הגדול בדיוק תייג אתכם בחתונה שלו, רוקדים שיכורים על השולחן? הרשו לנו להפעיל את צפירת ההרגעה: אין צורך להחליף צבעים ואין צורך להסתיר את התמונות מאיביזה (מה שקורה באיביזה נשאר באיביזה, אחרי הכל). למעשה, זה יכול אפילו לשחק לטובתכם.

מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

“רוב המעסיקים אינם פוסלים אנשים על סמך השתטות בפייסבוק, או בכל מקרה לא רק על סמך השתטות בפייסבוק", מספר לנו ערן גולדשטיין, מנכ"ל ג'ובנט און ליין, שמעיד שהוא אישית לעולם לא יפסול מועמד בגלל חשבון הפייסבוק שלו, כי "זה המרחב האישי שלו". גולדשטיין מזכיר שהפרופיל שלנו הוא לא הנדבך היחיד עליו נבנית החלטת המעסיק ושהוא בעצם בא להאיר עוד נקודות נוספות באופיו של המועמד הפוטנציאלי למשרה, כאלו שלא עלו בראיון.

השאירו תמונות פרועות תחת הגדרת פרטיות גבוהה

תתפלאו, הנקודות הללו, יכולות לשחק דווקא לטובתנו. מסביר לנו גולדשטיין: “אם למישהו יש תמונות עם חברים בפייסבוק, אפשר להתרשם שהמועמד חברותי, שקל לו להתחבר לאנשים, שהוא אדם פתוח, אהוב ונעים וגם אם יש תמונות שטותיות – יש תפקידים שבהם זה יכול להתאים וזה בטח לא יפגע בכם אם אתם מנסים להתקבל לתפקיד של נציגי מכירות או בתפקיד זוטר שדורש יכולות חברתיות". חשוב להסביר שכדאי להתאים את התמונות הציבוריות למה שמקובל בתעשייה בה אתם עובדים וגולדשטיין מזכיר שאם אתם מתראיינים לתפקיד בכיר ומעונב, כדאי להשאיר את התמונות הפרועות תחת הגדרת פרטיות גבוהה – ובכלל, רצוי להעדיף לחשוף לציבור הרחב רק את התמונות והסטטוסים שלא מעוררים מחלוקת בשום אופן, כי אנחנו אף פעם לא יודעים מהן ההשקפות האישיות של המראיין או המראיינת.

פרסמו תמונות מהכנס המקצועי האחרון בו הייתם

הפייסבוק הוא לא רק מקור למבוכה, הוא גם יכול להיות ההזדמנות שלכם להראות כמה אתם מעודכנים ומקושרים בזירה המקצועית שלכם ועל הדרך להרוויח עוד כמה נקודות אצל המעסיק שמנסה ללמוד עליכם יותר.

 אם אתם בדיוק מחפשים עבודה, זה המקום להבריק עם סטטוסים שמראים על הבנה מקצועית, להדביק כתבות שמראות שהמקצוע שלכם מעניין אתכם גם ברמה האישית, לפרסם תמונות מהכנס המקצועי האחרון בו הייתם ולרענן את רשימת החברים שלכם, כך שתוכלו להשוויץ בקשרים עם אנשי מפתח בתעשייה בה אתם מנסים להשיג עבודה. “שווה להדגיש קשר ללקוחות פוטנציאלים, להראות שאת חיה את השוק בו את עובדת, מחוברת לעשייה ומעודכנת במה שקורה בתחום, והפרופיל שלך הוא מקום מצוין לעשות את זה", מסביר גולדשטיין. בנוסף, הפייסבוק יכול להאיר תחומי עניין שיש לכם, תחביבים, אהבות ועיסוקים שעשויים להיות משותפים למראיין וליצור חיבור קוסם נוסף.

הימנעו מסטטוסים מביכים אחרי הריאיון

לסיום, כדאי לזכור שרוב המגייסים עסוקים מדי מכדי לבדוק את הפייסבוק שלכם גם לפני וגם אחרי הריאיון, ויסתפקו בהצצה אחת – אחרי שהתרשמו מכם לטובה והכניסו אתכם לרשימת ה"אולי" המתנדנדת. ההצצה הזו אמורה להסיר את הערפל שנשאר מעל דמותכם וכדאי לחשוב קצת כדי לוודא שיהיו לה תוצאות שיחמיאו לכם ולא יורידו לכם נקודות. הרגעים הללו, של אחרי הריאיון, הם גם הזמן והמקום להימנע מסטטוסים בסגנון "יוצאת מראיון העבודה הכי הזוי שהיה לי בחיים" ו"לא תאמינו איזה מראיינת מזעזעת פגשתי", שיחרבו את הסיכויים להיפגש שוב ביום הראשון לעבודה. חייבים להוריד מהלב? ודאו שהגדרות הפרטיות שלכם שומרות על הסטטוס בקרב חברים קרובים  – או הכי בטוח: תרימו טלפון לאחד מהם וספרו לו. כמו פעם.

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

 >> מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?