שליחת קורות חיים לסוכנויות השמה וכוח אדם היא דרך פופולריות במיוחד למצוא בשוק התעסוקה של היום, אך יש לה יתרונות וחסרונות. הנה כמה בעיות שאתם עלולים להיתקל בהם בעבודה עם אנשי הגיוס:

הם מפרסמים משרה מעורפלת

מגייסים רבים מתבלים את תיאורי המשרות בשלל מילות מפתח במטרה למשוך כמה שיותר מועמדים, אך שומרים על מסתוריות בעת פרסום משרות. גם בשיחה עמכם, הם נמנעים מלחשוף פרטים על המשרה או על החברה (הם קוראים לחברה "לקוח"). הם חוששים שאם יחשפו איזו חברה מגייסת ולאיזו משרה בדיוק – תוכלו לפנות אליה בעצמכם, ולא תזדקקו לעזרתם.  

כשמגייסים מפרסמים תיאורי משרות מעורפלים, הם גם מבטיחים לעצמם לקבל מקסימום פניות מהמתעניינים השונים. כך יוכלו להשיג מספר רב של שמות – והשמות הללו הם נכס יקר בעבורם. ככל שיהיו להם שמות רבים יותר, כך גדלים הסיכויים שלהם לסגור עסקות השמה, וכמובן, להרוויח כסף בעבור זאת.

הם משכתבים את קורות החיים שלכם

בדרך כלל מגייסים מבקשים לקבל קורות חיים במסמך word. כך הם יכולים להסיר את פרטי הקשר שלכם לפני שהם שולחים את המסמך שלכם ללקוח (כלומר, לחברה המגייסת). הלא אם הלקוח ידע את הפרטים האישיים שלכם, הוא יוכל לתקשר עמכם ישירות, ושוב לא יזדקקו לשירותם. עד כאן זה לא ממש חטא, אלא שיש מגייסים שלוקחים את הרשות לערוך שינויים בקובץ קורות החיים שלכם צעד קדימה: הם משכתבים אותם כך שיתאימו יותר לתיאור התפקיד שסיפק הלקוח.

מצד אחד, הם ככל הנראה עושים זאת כדי שההשמה תצלח, ובמטרה שתתקבלו לעבודה. מצד שני, זוהי חדירה לפרטיות. ראוי שתדעו שמשכתבים מסמך שמתאר מי שאתם, שתראו זאת במו עיניכם ותאשרו. פעמים רבות המגייסים עצמם גם לא מבינים לעומק את תפקידיהם של המועמדים, מפני שהם לא מצויים בשטח המקצועי שלהם, ובמקרה כזה רצוי פי כמה שהמועמדים עצמם יהיו מודעים לשינויים שנעשים בקורות החיים שלהם.

ראיון עבודה גרוע (אילוסטרציה: Shutterstock)
קלישאות שחוקות - סימן גרוע מאוד | אילוסטרציה: Shutterstock

הם שולחים את קורות החיים שלכם למעסיקים ללא הסכמתכם

מגייס אמין ידאג לכך שתדעו בדיוק לאן נשלחים קורות החיים שלכם בכל רגע נתון, אך למרבה הצער, יש כאלה שלא מואילים לבקש את רשותכם. גם כאן ככל הנראה כוונתם טובה, וכל מה שהם רוצים זה שתמצאו עבודה (או ליתר דיוק, שהם יקבלו את העמלה על ההשמה). אך כשהם לא רואים שום הכרח בקבלת אישורכם לפני שליחת קורות החיים שלכם למעסיקים, ידם הופכת להיות קלה על ההדק. כך גוברים הסיכויים שקורות החיים שלכם יישלחו למספר רב מדי של מעסיקים פוטנציאליים בלי סינון קפדני וממוקד. במקרה כזה גובר הסיכוי גם לטעויות כמו שליחת קורות החיים שלכם כמה פעמים לאותו מעסיק – מה שבוודאי ידליק נורה אדומה אצל הנמען.  

יתרה מזו, האם לא תרצו לדעת שמישהו פונה לגורם שלישי בשמכם? האם המגייס שעושה זאת מסתיר מכם דבר מה? או אולי הוא חושש שתהיו בררנים מדי, שתיקחו את הזמן בשביל להחליט למי לפנות ולמי לא, ובכך תעכבו אותו או תמנעו ממנו שליחה אינטנסיבית של קורות החיים שלכם למגייסים? ובמילים אחרות - תרחיקו אותו מהמטרה האמיתית שלו, הלא היא זכייה בעמלה על סגירת המשרות שברשותו.

הם רק מדברים - לא מקשיבים ולא משיבים לשאלות

כשכשמגייס עסוק בפגישתו עמכם רק בלדבר, ללא שום ניסיון להיות קשוב לצורך שלכם, צריכה להידלק לכם נורה אדומה. גם אם הוא שואל את השאלות הרגילות שמאפיינות ראיונות עבודה - אין זה אומר בהכרח שהוא בודק מהם הצרכים שלכם. סביר גם להניח שהמגייס יתבל את אמירותיו בקלישאות שחוקות וחסרות משמעות כדי למכור את שירותיו: "אנחנו משתמשים במתודולוגיית חיפוש מתקדמת", "אנחנו עובדים רק עם טאלנטים". זה מפני שמגייסים רבים פועלים כאנשי מכירות לכל דבר, וקהל היעד שהם מנסים לכבוש הוא אתם. הם זקוקים למלוא תשומת הלב שלכם. הם מנסים לתאר לכם מדוע כדאי לכם לעבוד דווקא איתם, ומדוע כדאי לכם לבחור דווקא במשרות המסוימות שהם מציעים לכם. האם הם שואפים להתאים את הצעתם לצרכים ולרצונות העמוקים שלכם? זו כבר שאלה אחרת.

הם מסתירים מכם אפשרויות אחרות שרלוונטיות בשבילכם

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
לעתים מגייסים להוטים אחרי ביצוע השמה ספציפית, ומתמקדים רק בה. יתכן, למשל, שמעסיקם הגדיר משרה זו כ"משרת זהב", ולפיכך גם העמלה על סגירתה תהיה גדולה מהרגיל.  הם לא עובדים לרוחב - ברגע שהם מזהים שאינכם מתאימים למשרה שבה הם מתמקדים – הם נוטשים אתכם, ומחמיצים את העובדה שבעבורכם, אולי, מושלמת דווקא המשרה האחרת (או חברה אחרת). הם לא מסתכלים על הפוטנציאל, השאיפות והרצונות שלכם מנקודת מבט רחבה אלא צרה ונקודתית. כך מתחוורת המטרה האמתית שלהם - למצוא מועמדים מתאימים למשרות, ולא משרות שמתאימות למועמדים. מגייסים כאלה כלל לא מספקים לכם את השירות שייחלתם לקבל, ונותנים שירות בעיקר לעצמם.

זכרו: אתם בכלל לא הלקוח

מעל לכל חשוב להפנים שהלקוח האמתי של איש ההשמה הוא לא אתם, מחפשי עבודה, אלא המגייסים בחברות השונות. הם אמנם שואפים לכך שההשמה שלהם תצלח, מפני שהם מקבלים בעבורה עמלה, אבל עיקר מאמציהם לא מושקעים ברצונותיכם ובצרכים שלכם. זוהי ללא ספק סוגיה אתית: אתם קהל היעד שלהם – הם מפתים אתכם לפנות אליהם, מפרסמים אינספור סיבות מדוע כדאי לכם לחפש עבודה דווקא בעזרתם, אבל אתם ממש לא במרכז השיקולים שלהם. אז לפני שאתם סומכים עליהם בעיניים עצומות, זכרו זאת.

קורות חיים (צילום: ThinkStock)
שכתוב קורות החיים בלי לשאול אתכם - פשוט לא | צילום: ThinkStock

מחפשים עבודה דרך איש השמה? עבדו ביעילות

המשרות נשארות מעורפלות ומסתוריות? אינכם חייבים להסכים. בררו עמו: לגבי המשרה שאתה מציע לי – האם יש לך מודיעין פנימי, ותוכל לתת לי מידע על החברה, על התפקיד ועל המנהל? מי אמור להיות המנהל של העובד שתגייסו? איך אתה מתרשם ממנו? איך זה לעבוד תחתיו? ומי מנהל הגיוס בחברה? האם גייסת לחברה הזאת עובדים בעבר? האם תוכל לספר לי על התרבות הארגונית של החברה? אילו אנשים עובדים בה?

סקרנים לדעת מהם סיכוייכם? שאלו אותו: כמה מועמדים אחרים אתה בוחן לטובת התפקיד הזה? האם יש חברות השמה וגיוס אחרות שעובדות על המשרה הספציפית הזאת, או שזו משרה בלעדית לך?

רוצים להיות מוכנים לתהליך? בדקו עמו: מהו לוח הזמנים של הלקוח שאתה עובד למענו? כמה זמן המשרה הזו "פתוחה", ועד כמה גבוהה מידת הדחיפות שלהם למילויה? מה צפוי הלאה? האם תשלח את קורות החיים שלי למעסיק? אם כן, מתי? וכמה זמן להערכתך ייקח לו לחזור אליך? ולאחר מכן, כמה ראיונות טלפוניים וראיונות פרונטאליים יהיו, ועם מי? מתי הם רוצים שמישהו יתחיל לעבוד בתפקיד המיועד?

לא להציק: השתדלו לא להגזים בבדיקתכם, כדי שלא יתייאש מכם ויחליט לא להשקיע למענכם כלל.


יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "
המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר