בואו נתחיל מהסוף - אין שום דבר נורא במחלוקות וקונפליקטים במקום העבודה. אם כל העובדים היו תמיד מסכימים אחד עם השני, או גרוע מכך – מעמידים פנים שהם מסכימים על הכול - דווקא אז התוצאות היו עלולות להיות הרסניות לכל חברה.

מחלוקות, כשהן נובעות מדעות מקצועיות שונות ולא מחיכוכים אישיים, כשהן מגיעות עם הסברים ענייניים ומובילות לדיונים פוריים, הן דווקא בריאות לארגון עסקי. הבעיה מתחילה כשמדובר בחוסר הסכמה שמוביל לרגשות שליליים, לירידה לפסים אישיים, לפגיעה בעבודה השוטפת ולחוסר שיתוף פעולה בין העובדים. אז איך מתמודדים בצורה הנכונה ביותר כשצצות מחלוקות במקום העבודה? בשמונה צעדים: 

  1. לא לדבר באוויר -בטוחים בצדקתכם? חושבים שהדרך שלכם היא הנכונה? הוכיחו! ידוע שבני אדם מקבלים טוב יותר מידע שמגובה בנתונים ובמספרים. נניח שהקונפליקט קשור לענייני תקציב - גבו את הטענות שלכם בנתונים מתוך דו"חות כספיים. מדובר בבעיה כלשהי בתפוקה של הצוות? צרו טבלה של היעדים מול התוצאות בפועל. מישהו טוען שהלקוח לא מרוצה? שוחחו עם הלקוח בעצמכם ואספו ממנו מידע מדויק. בקיצור, ערכו רשימה מסודרת של הטיעונים שלכם וגבו אותם בנתונים מהשטח.
  2. ללכת על פשוט -ככל שתבנו טיעון מורכב יותר כדי להוכיח שאתם צודקים, ככה תקשו על מי שאתם מתווכחים איתו להישאר מפוקס והוויכוח עלול לגלוש ליותר מדי כיוונים אחרים. בנו לכם רשימה של טיעונים, סמנו את שניים-שלושה עיקריים, שהם המובילים והחזקים ביותר ובמהלך הדיון  (או הויכוח) התמקדו בהם.
  3. לא להתמהמה - כל גרגר קטן עלול להפוך לכדור שלג מסוכן אם הוא לא מטופל בזמן. טפלו בקונפליקט בהקדם, ממש כשהוא צץ (אך בסבלנות וללא לחץ שיגרום נזק), וכך יגדל הסיכוי שתצליחו למנוע ממנו להפוך לאישיו עקרוני.
  4. לשמור על תרבות דיון -לא משנה מה, אל תרימו את קולכם. כן, זה טבעי שאדם כועס ועצבני ירים את קולו ויצעק מתוך התסכול, הבעיה היא שכשזה קורה- הצד השני יאטם ויפסיק להקשיב. אם אתם מגיעים למצב שבו אתם עלולים לאבד את השליטה והשלווה שלכם - קחו הפסקה: הציעו הפסקת קפה, בקשו להמשיך בדיון ביום אחר, או אפילו צאו לסיבוב מחוץ למשרד. אל תאבדו את זה.
  5. התייחסו אל עצמכם -קל לזלוג להאשמות הדדיות בעת ויכוח, אבל זו לא דרך להתמודד עם קונפליקט. במקום זאת שנו את הניסוח - אל תתחילו משפטים ב"אתה..."- משפטים כאלו יוצרים אצל הצד השני את התחושה שהוא תחת התקפה ושום דבר טוב לא יוצא מזה. במקום זאת, נסחו אחרת- שימו את עצמכם במרכז המשפט, למשל במקום: "אתה תמיד כזה וכזה!" – ללכת על: "אני מרגיש ש... וש...", "אני אשמח אם נוכל...".
    משה יפרח (צילום: אושרי צילום)
    משה יפרח | צילום: אושרי צילום
  6. לשמור על שפת גוף נינוחה ונעימה - הקפידו על שפת גוף שמעבירה מסר בלתי מילולי חיובי, למשל: הביטו בעיני האדם שאתם מתווכחים איתו, פנו לכיוון שלו ולא הצידה, אל תשלבו זרועות (רושם של סגירות ומגננה), אל תשתמשו בתנועות ידיים תוקפניות כמו נעיצת אצבע באוויר לכיוונו ובוודאי שאל תייצרו מגע פיזי.
  7. לשאול שאלות - כדי לייצר שיח, לאסוף מידע ולקבל שיתוף פעולה - שאלו שאלות פתוחות, ותקשיבו לתשובות. כך תהיו חכמים יותר.
  8. אם טעיתם או פגעתם -התנצלו -זכרו, אסור להפוך מחלוקות וויכוחים בעבודה למלחמות אגו. טעיתם? צעקתם? איבדתם שלווה? אולי אפילו פגעתם במישהו? הגזמתם בתגובה? זה הזמן לקבל אחריות ולהתנצל. גם אם נניח ש"צדקתם" בחלק מהדברים שאמרתם לפני שעליתם ל-200 קמ"ש – נקו את האווירה, צאו גדולים. לא תצטערו על כך.

הכותב הוא סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה