אחרי ימים מתישים וארוכים של שליחת קורות חיים, מתח, תקווה, אכזבה וכמעט כל רגש אפשרי שצף – מגיע רגע האמת – מתקבל הזימון לראיון העבודה הראשון בחברת היי טק.  אבל יחד עם ההתרגשות מתחילה לצוץ גם הרגשת חוסר הוודאות סביב השאלה מה מצפה ואיך נראה בכלל ראיון עבודה בעולם ההיי טק? 

תומר גלעד, מנכ"ל מכללת SVCollege המתמחה בהכנת סטודנטים לשוק העבודה בהיי טק, מנסה לפזר עבורנו במעט את ענן חוסר הוודאות.

האם ראיון עבודה בהייטק דומה לכל ראיון עבודה אחר?

ראיון עבודה נועד בבסיסו לבדוק את הידע המקצועי של המועמד, ולבחון את התאמתו לחברה מבחינה מקצועית וחברתית. זו הסיבה שישנם המון קווים משיקים בין ראיון בתחום ההייטק לבין ראיון בתחומים אחרים. השוני העיקרי בא לידי ביטוי במשקל הלא מבוטל שמעניקים בהיי טק למבחנים מקצועיים אשר מודדים בזמן אמת את היכולת של המועמד, ולעיתים משלבים בתוכם גם חידות היגיון.

האם יש הבדלים בין ריאיון טלפוני לפרונטאלי?

מטרת המראיין בראיון הטלפוני היא לקבל רושם כללי וראשוני על המועמד – סוג של סינון על מנת  לאמוד האם המרואיין עומד בתנאי הסף שיעניק לו בסופו של דבר את הזימון הנכסף לראיון. בדרך כלל המראיין מכין סדרת שאלות קצרה שאותן הוא ישאל במהלך השיחה. מטרת המועמד לחתור לפגישה מסודרת פנים אל פנים בחברה.  זה אומר שהוא צריך לתת תשובות קצרות ומתומצתות. זה ממש לא הזמן להתחיל לשאול שאלות, להרחיב בתשובות או להעלות נושאים שאינם קשורים לראיון העבודה.

מה קורה בראיון פרונטלי?

הראיון הפרונטלי בדרך כלל יחולק לשני שלבים. הראשון הוא ראיון מקצועי בו המראיין יהיה בד"כ ראש צוות או מנהל בתחום הרלוונטי לאותו המקצוע; הוא יצפה לשמוע על פירוט היכולות המקצועיות של המרואיין ויבדוק האם המועמד עומד ברמה הנדרשת. המועמד צריך לשם כך להיערך מראש לסדרת שאלות מקצועיות ויתכן שיעבור מבחן מקצועי בנוסף. מקצועות ההי טק דורשים לא פעם יכולת חשיבה לוגית ולכן שאלות הגיון וחידות לוגיות די שכיחים בראיונות בתחום.  השלב הזה הינו בעצם לב תהליך הגיוס ומבחינת המועמד, זו ההזדמנות שלו להראות מה הוא יודע.

במידה שצולחים את השלב הראשון מגיע שלב הראיון עם משאבי האנוש (HR). מנהל משאבי האנוש ירצה לבדוק עד כמה המועמד מתאים לרוח ואופי החברה באמצעות שאלות שמטרתן לבחון את האופי של המועמד, שאלו לדוגמה שיכולות להישאל בשלב זה הן - מה לדעתך הבסיס להצלחה? איפה אתה רואה את עצמך בעוד כחמש שנים? למה החלטת לפתח קריירה דווקא בעולם ההייטק? אילו תכונות לדעתך עליך לשפר ומדוע? אם הייתי שואל/ת את המנהל הנוכחי שלך עליך או מבקש/ת המלצות, מה לדעתך הוא היה מספר לי?

ראיון עבודה (צילום: By Roman Samborskyi | Shutterstock)
איך להתבלט על פני המרואיינים האחרים? | צילום: By Roman Samborskyi | Shutterstock

יש נטייה לעתים לזלזל בראיונות אלו אבל מדובר בראיונות חשובים ביותר. אם המראיין עלול להרגיש שהמועמד לא מתאים מסיבה כזו אחרת, ביכולתו לגרום לפסילתו גם אם עבר את השלב המקצועי הראשון בהצלחה. מה שהכי חשוב לפני שמשגרים תשובות לשאלות האלו זה לקחת מספר שניות, לחשוב על התשובה כך שתציג אותך בצורה החיובית ביותר. חשוב להיות שלם עם התשובה ולוודא שהיא מייצגת את האישיות של המרואיין.

איך להתכונן לראיון העבודה?

מהבחינה המקצועית רצוי מן הסתם להיות בקיא היטב בחומר הנלמד עד כמה שאפשר. ניתן למצוא בחיפוש פשוט בגוגל שאלות מראיונות עבודה כמעט בכל משרה בתחום. לאחר מכן, הדרך הטובה ביותר להתכונן לראיון היא על ידי ביצוע סימולציות ביתיות. כדאי  להכין רשימה של שאלות שיש סיכוי שיעלו בראיון ואז לבקש מחבר או קרוב משפחה ללבוש את כובע המראיין ולשאול את השאלות באקראי.

סימולציה ביתית כזו יכולה להכין את המועמד בצורה הטובה ביותר, במיוחד אם הוא מצלם את הסימולציה באמצעות המכשיר הנייד שלו ואחר כך צופה ומוודא שענה תשובות ענייניות, ששפת הגוף תאמה את הנאמר, שהתשובות לא נאמרו בצורה מונוטונית ושבאופן כללי הוא משרה אוירה טובה ורגועה.

למה לצפות?

אני תמיד נוטה להגיד לסטודנטים שלי בSVCollege  לבוא מוכנים ולשדר בראיון רוגע ונינוחות, אבל מנגד לצפות גם "להתקלות" מצד המראיין, שהרי לא ניתן להתכונן להכל מבעוד מועד. במכללה אנחנו מסבירים לסטודנטים איך להכין את עצמם להתמודד עם שאלות שלפעמים אין עליהן מענה בזמן אמת, ועדיין "לצאת" טוב מול המראיין. יש כמובן שאלות שניתן להתכונן עליהן מראש דוגמת "מדוע עזבת את מקום העבודה האחרון", או לחילופין "מדוע אתה קופץ בין מקומות עבודה בטווח זמן קצר יחסית?". 

ומה לגבי ציפיות שכר? בכל זאת הייטק...

זו דילמה מוכרת. בתור בוגר קורס חסר ניסיון לכאורה לא תמיד ברור מה כדאי לענות - הרי מצד אחד רק עכשיו הסתיים הקורס ומחפשים להתחיל דרך מקצועית חדשה. מצד שני הסיבה שרוצים להיכנס לעולם ההייטק היא בשל האפשרות להרוויח משכורות גבוהות מהממוצע.

התשובה בדרך כלל היא שכדאי להיצמד לטבלאות השכר (שהן מלכתחילה די גבוהות) שמפורסמות מדי כרבעון על ידי חברות ההשמה המובילות. כמובן שאם אתם חסרי ניסיון ומדובר בתפקיד ראשון שלכם זה לא הזמן "להתפנק". צריך לשמור על ראש פתוח ולהראות נכונות לגמישות בגובה השכר. המטרה היא לא לפספס את המשרה הראשונה שהיא הכי חשובה, בגלל שהיא זו שתעשה את ההבדל בין מועמד חסר ניסיון למועמד בעל ניסיון. חשוב לזכור שככל שצוברים עוד ידע וניסיון השכר רק ילך ויעלה עוד ועוד יחד עם הביקוש בשוק.  

בוס מוסר צ'ק משכורת (צילום: By Dafna A.meron)
מה השכר שלגיטימי לבקש? | צילום: By Dafna A.meron

איך ניתן לייצר יתרון ראשוני על פני שאר המועמדים מול המראיין?

לפני ראיון עבודה בכל תחום שהוא, בטח בעולם ההייטק, כדאי לעשות תחקיר רציני על החברה ועל המוצרים שלה. אחת השאלות הנפוצות ביותר בראיון עבודה היא "האם שמעת עלינו? אתה יודע מה אנחנו עושים?" . מביקורות שערכנו במכללת SVCollege  העובדה היא שרוב המועמדים לא מגיעים מוכנים  וכלל לא יודעים פרטים חשובים על החברה בה הם עומדים להתראיין. לכן חשוב מאוד לעשות תחקיר מקיף תוך כדי שימוש נרחב בגוגל, במדיות החברתיות, ולהיות מוכנים לשאלה הזו. מועמד שיידע לספר למראיין בצורה יסודית על החברה, הארגון הניהולי,  ועל המוצרים שהיא מפתחת, ישאיר בדרך כלל רושם ראשוני עז שיישמר לכל אורך הראיון. זו הההזדמנות של המועמד למנף ידע זה על מנת לבדל עצמו משאר המועמדים.

האם יבחנו את היצירתיות שלי?

עולם ההייטק הינו עולם שמורכב מהמון רבדים ומקצועות. כל מראיין הינו שונה ממשנהו, ולכן בהחלט ייתכן שאם מאפיינים של משרה מסוימת דורשים יצירתיות וחשיבה חדה, המראיין יראה לנכון לשאול שאלות מסוג זה. חשוב להבין שהמטרה של שאלות מסוג זה היא לא לבחון את אמיתות התשובה. המטרה היא לא לבדוק אם התשובה שנותנים נכונה או לא, אלא לבדוק את אופן החשיבה ובכך לדעת אם יש באפשרות המועמד להתמודד עם האתגרים שהתפקיד טומן לו.