רק לפני כמה שבועות מבקר המדינה פרסם דו"ח חריף על התנהלות ענף המסעדנות הפרוץ, וניתן להשליך מכך גם על ענף האירועים שלרוב מנצל צעירים (חיילים או סטודנטים), גורם להם לרדוף אחרי השכר שמגיע להם, בלי לדבר על שלל הזכויות המעוגנות בחוק שהם כלל לא מקבלים (כמו שעות נוספות, זמן הפסקה ועוד). בכל זאת, מדובר בעובדים זמניים שבתום העונה העסק לא זקוק להם יותר, מה שלעיתים גורם לסחבת ולחוסר רצינות בתהליך ההעסקה והתשלום.

גם מהצד השני של המעסיקים עולים אתגרים, כמו למשל הצורך המתמשך לחפש עובדים איכותיים שיסכימו לעבוד באירוע, הצורך להתנהל מולם כחוק מבחינת ביורוקרטיה וגם למצוא עובדים רציניים שמכבדים את מקום העבודה, מקפידים על זמנים ועל הנהלים.

כידוע לכולנו, הצורך הוא אבי ההמצאה – ולכן כל כאב הראש הזה הביא לעולם את אפליקציית  Xtras- אפליקציה חדשה המשדכת בין מאגר של 17,000 עובדים פוטנציאליים ל-40 חברות אירועים, אולמות וחברות הפקה, שזקוקות כל העת לעובדים זמניים. העובדים הפוטנציאליים הם בעיקר צעירים בגילאי 18 עד 25 (כולל חיילים קרביים המבקשים לעבוד בסופ"שים, חיילים משוחררים וסטודנטים).  

בשונה מאפליקציות אחרות בתחום, כאן מבטיחים שמדובר במודל עסקי חדש: לא רק תיווך בין שני הצדדים ללא לקיחת אחריות על התהליך, כפי שעושות חברות רבות בארץ ובעולם, אלא לקיחת אחריות מלאה של הפלטפורמה מול העסקים ומול המועסקים המשתמשים באפליקציה, בין אם מדובר באופן קבוע ובין אם בעבודה חד פעמית. כך שלמעשה האפליקצייה היא המעסיקה שלכם.

העובדים לא נדרשים לפתוח עסק עצמאי או לפתוח עוסק פטור, הם גם לא צריכים להתמודד עם רמאים, עיכובי שכר או התחשבנות על דמי נסיעות. מעבר לתשלום הישיר מהאפליקציה לעובדים הזמניים (תשלום הכולל את כל התנאים הסוציאליים, הפרשות לביטוח לאומי ופנסיה שמנוכים משכר הברוטו באופן אוטומטי - כדי למנוע 'הפתעות' בסוף החודש), האפליקציה כאמור נחשבת כמעסיקה הבלעדית מול העובדים, ובשל כך היא מוציאה להם תלוש מדי חודש ודואגת להם לאישורים רלוונטיים, כמו למשל לאישור עבודה מהצבא עבור חיילים.

בהשוואה לשוק, בעלי האפליקציה טוענים שהשכר המשולם לעובדים דרך האפליקציה גבוה מהנהוג בענף, מה שגורם לעובדים לרכוש אמון וביטחון עם הידיעה שיש להם כתובת אחת להתנהל מולה.

מי שעומד מאחורי האפליקציה הוא עמית אוסטרייכר, מנכ"ל ומייסד, שהתחיל בעצמו את הקריירה מיד אחרי הצבא כמלצרבאולם אירועים, ולאט לאט התקדם בתחום, ניהל אירועים ומסעדות ביניהן 'דיקסי ו-'בראסרי' התל אביביות. לאורך השנים אוסטרייכר הכיר היטב את הקשיים איתם מתמודדים המלצרים, את הצרכים שלהם ואת מהות התפקיד - וגם את הצד השני של בעלי העסקים שזקוקים למלצרים ועובדים זמניים כל הזמן. הוא החליט למנף את ניסיונו האישי לכדי אפליקציה, אותה הוא מגדיר כפרויקט חייו.

עמית אוסטרייכר - מנכ"ל ומייסד האפליקצייה (צילום: נועה מגר)
עמית אוסטרייכר - מנכ"ל ומייסד האפליקצייה | צילום: נועה מגר

"ענף האירועים סובל מתדמית בעייתית בכל הנוגע להעסקת עובדים. מדובר בענף שאינו בהכרח חייב עובדים קבועים מאחר וישנם שבועות ללא אירוע והעובד נותר ללא מענה", הוא מסביר, "בנוסף, קיים קושי מהותי למצוא עובדים שמוכנים לעבוד בענף. כאן אנחנו נכנסים לתמונה כאלו שמראיינים את העובדים, בוחנים את ההתאמה של העובד לענף ודואגים לקשר אותו אל העסק המתאים לצרכיו. מכיוון שאנחנו דואגים גם לתשלום השכר ולתנאים הסוציאליים, העסקים מעדיפים לעבוד איתנו כדי לא להעסיק עובדים וכך להישאר יעילים ככל האפשר".

אז איך זה בדיוק עובד?

לאחר תהליך הרשמה קצר לאפליקציה, תקבלו מדי יום עשרות "פושים" ישירות לנייד שלכם, בהתאם להגדרות שמילאתם כשנרשמתם (שעות וימים נוחים, רק מלצרות או עוד תחומים, אזורים וכו'). הצעות העבודה יכולות להיות מהיום להיום או מהיום לעוד חודש. כשתיכנסו לפוש, תקבלו את כל הפרטים – מיקום, מתי, כמה שעות עבודה, מה השכר ואפילו קוד לבוש – ותוכלו להחליט האם מתאים לכם או לא. אם סימנתם שכן, תשודכו למשרה.

עד כה נשמע מושלם. אבל מה האינטרס של העומדים מאחורי האפליקציה? מה הם מרוויחים ממנה?

התשובה היא דמי התיווך מחברות האירועים וההפקה, שמקבלות את העובדים באמצעות האפליקציה. לטענת אוסטרייכר על העובדים לא חלים דמי תיווך בשום שלב ובשום צורה. יותר מזה - המשתמשים באפליקציה לא חייבים לה שום דבר - הם לא חתומים על כלום. הם קובעים מתי, איפה וכמה הם רוצים לעבוד והם קובעים מה מתאים להם ומה לא. האפליקציה בסך הכל מנגישה להם בצורה מסודרת ונוחה את מגוון האופציות שקיימות בהתראה משתנה.

השכר המשולם הוא שכר יומי לפי כמות השעות שהוגדרו למשמרת, גם אם המשמרת הסתיימה לפני הזמן המסוים. במידה והיא התארכה ליותר שעות מהמצופה – העובד יקבל יותר.

ומה קורה אם העניינים קצת פחות מסתדרים?

אם מתעוררות בעיות מול המעסיק, מנהלי האפליקציה מתערבים ומנסים לפתור את הבעיה. אם מתגלה שיש בעיה מול בעל העסק שמעניק תנאים לא הוגנים, הוא כבר לא ייכלל באפליקציה והחברה תפסיק לעבוד מולו. אם העובד מחליט לפרוש – גם אז הוא לא צריך לשלם קנסות לאפליקציה.

אם נוצר "שידוך משמיים" בין חברה למועסק – ושני הצדדים מעוניינים לעבור לעבוד בהעסקה ישירה ולא דרך האפליקציה – מה קורה אז?

מי שיישלם על הקישור הוא בית העסק. מה שכן, אותו עובד יוסר ממאגר הנתונים של האפליקציה ולא יוכל להשתמש בשירות במקביל. "זה כמעט ולא קורה", מספרים בחברה, "העובדים לא רוצים לעבוד במקום אחד ומחייב ורוצים את הגמישות שאנחנו מספקים להם".

בשלב זה, החברה פועלת בתחום האירועים בדגש על בתי מלון, אולמות אירועים, חברות קייטרינג, חברות הפקה ועיצוב ועוד, אך במקביל בוחנת כניסה לענפים נוספים במשק הצורכים עובדים יומיים בצורה משתנה.

לפי נתוני החברה, במהלך השנה האחרונה התקיימו דרך האפליקציה אלפי אירועים שנערכו ב-85 יישובים שונים ברחבי הארץ. 95% מהמשרות המוצעות הן במלצרות, 3% בהקמה ובפירוק והשאר לעובדי בר, דיילות ועוד. כ-58% מהמועמדים לעבודה באפליקציה הם גברים וכ-42% נשים, שמגיעים מ-209 יישובים שונים בארץ (רק 10% מהעובדים מגיעים מתל אביב). יחד הם מילאו יותר מ-10,000 משמרות מוצלחות.