בתחילת דרכי המקצועית עבדתי בחברת דלתא הגליל. הייתי בר מזל, והתקבלתי לאחת החברות הגדולות בעולם בתחום ההלבשה התחתונה. היה שם אדם שהאמין בי, ראה בי אדם ולא רק "ערבי", אהב אותי ופתח לי הזדמנות — דב לאוטמן, הבעלים והמנכ"ל של החברה.

בחודש האחרון התחילו כ–500 אלף תלמידים מהחברה הערבית את שנת הלימודים החדשה, ורבים מהם שואלים את עצמם אם שווה להם להתמיד בלימודיהם — כי גם אם יגיעו למערכת ההשכלה הגבוהה בישראל או בחו"ל, מעטות הן הדלתות שייפתחו בפניהם. הצעירים בחברה הערבית מוטרדים מכך שיש מעט מדי דב לאוטמנים שיראו אותם כבני אדם וכמועסקים פוטנציאליים. רבים מדי יראו אותם כבני מיעוטים וכזרים.

החברה הישראלית צריכה לעשות הכל כדי ליצור שוק עבודה שוויוני, יעיל ומפותח. בחברה שפתחתי החלטתי לקחת אחריות ולהשקיע בגיוון, מתוך הבנה שגיוון העובדים המועסקים תורם לי כמעסיק: ערבים וערביות, חרדים וחרדיות, עולים חדשים, דרוזים ובדואים. כיום בחברה שלי המיעוטים הם הרוב.

דרך הנכונה לנהל את העובדים היא דרך אהבה

רבים חושבים ששפת הניהול שכולם מבינים היא כסף, אבל הכסף הוא לא הדבר החשוב ביותר — לא בניהול עובדים ולא בחיים. כסף אפילו אינו מה שמשאיר אדם במקום עבודתו. כמנהל, הדרך הנכונה לנהל את העובדים היא דרך אהבה, פרגון וגיוון תעסוקתי. כשנותנים לעובד — הוא נותן בחזרה.

דו"ח מקנזי הראה שחברות המעסיקות עובדים מאוכלוסיות שונות, בעלות סיכויים של 35% יותר להגיע להכנסות גבוהות מהממוצע בשוק. יתרונות הגיוון הוכחו במחקרים נוספים בכל העולם. זוהי השקעה בקהילה, שחוזרת לעסק. גם בחממה היהודית־ערבית שהקמנו, Takwin, ניתן לראות את ההצלחות החריגות לטובה הודות לגיוון.

עלי עסקים צריכים להבין שהשקעה בעובדים — לרבות גיוס עובדים מרקע שונה — מביאה לתוצאות טובות הרבה יותר מכל שיטת ניהול אחרת. בעלי עסקים שכבר מבינים זאת יכולים לפנות לעמותות ולארגונים כמו אלפנאר, שיוצרים את הגשר בין המעסיקים למחפשי העבודה מהחברה הערבית ומסייעים למבקשי העבודה להתגבר על הפערים התרבותיים והחברתיים. כך למעשה הם מסייעים לאנשים מצוינים מהחברה הערבית לפרוץ את הדרך.

קל הרבה יותר לגייס את מי שדומה לנו — שמדבר את השפה התרבותית שלנו ומבין את ההקשרים התרבותיים שלנו. אבל זו הדרך הקלה, לא הדרך הנכונה — לא מבחינה ערכית, לא מבחינה חברתית ולא מבחינה עסקית. חברה שבה עובדים דרוזים, בדואים, ערבים, צ'רקסים, נשים וגברים — היא חברה שתביא לתוצאות עסקיות טובות יותר. עובדים אלה מחויבים יותר למקום עבודתם, משקיעים יותר, יוצרים כיווני מחשבה מגוונים ומקוריים יותר, ובשורה התחתונה, הם מקדמים את הפירמה לביצועים טובים יותר. עובדות אלה הוכחו במחקרים בכל העולם. מנהל טוב צריך לבחור בדרך הגיוון. זה נכון לא רק מבחינה חברתית, אלא גם עסקית — וזאת הדרך שלנו להשפיע על המדינה ועל העולם שבהם אנחנו חיים.

הכותב הוא חבר דירקטוריון אלפנאר לקידום תעסוקה בחברה הערבית, יזם עסקי וחברתי, יו"ר ומייסד Babcom Centers

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

 כתבות נוספות שאולי יענינו אותך:

העובדים חוששים: מיקרו פוקוס נערכת לפיטורים במרכז הפיתוח ביהוד

ההרווארד של ענף התיירות מגיע לירושלים