ידוע שמשפחה לא בוחרים, אבל מה עם הקולגות? ברוב המקרים לא ניתנת לנו הזכות לבחור את עמיתנו לעבודה, ונכפה עלינו לקבל את סביבת העבודה שלנו כפי שהיא, ולעשות כמיטב יכולתנו בשביל להשתייך אליה. לעתים זה אומר שעלינו להסתדר עם קולגות קשים, נצלניים, שמתנהגים בגסות וברוע, כאילו היו אויבים של ממש. לעתים עלינו לשתף איתם פעולה, ובמקרים רבים זו משימה קשה יותר מכל משימה מקצועית המוטלת עלינו.

עוד בלימודים וקריירה:

"יש לי קולגה נודניק ומעצבן, שלא מפסיק להתערב בעניינים שלי, להעיר הערות, לנסות לייעל את העבודה שלי – בלי שביקשתי! בגלל זה, כשהוא לידי, אני במתח. וכשאני במתח, אני לא מרוכזת, ולא מצליחה להתקדם כמו שצריך בעבודה. הבעיה היא שלבוס שלי זה לא באמת משנה מה גרם לכך שלא הספקתי, בסופו של דבר אני נדפקת". (ט', עובדת במשרד פרסום).

למרבה הצער, לא חסרים קולגות "רעילים": כאלה ש"שואבים אנרגיה", מדקדקים מדי, מעכבים, ומפנים את תשומת הלב לחצי הכוס הריקה בכל הזדמנות. יש גם את הסוג האחר: העצלנים שלא נוקפים אצבע בכלום ואז מרשים לעצמם לבקר ולשפוט את התוצאות. יש את אלה שמחטטים בכל מה שלא נוגע להם, מרכלים בלי סוף ומתישים את חבריהם. יש את אלה שלא משתפים פעולה, שמנסים להכשיל את חבריהם או משפילים אותם. ולא נשכח כמובן את התחרותיים, שגונבים קרדיטים על הצלחות וביצועים שלא נוגעים להם.

גם מעיק, וגם הופך אתכם לעובדים פחות טובים?

מחקר החדש של פרופ' שפריצר מאוניברסיטת מישיגן, שופך אור על סוגית הקולגות הרעילים, שהטרידה עובדים מאז ומעולם: מסתבר שזה לא רק מרגיז ומקומם לעבוד לצד עובדים כאלה. יש לכך השלכות ממשיות גם על הביצועים שלנו. המחקר הראשון בסדרת המחקרים של פרופ' שפריצר הדגים כי ככל שנקיים אינטראקציות עם מספר רב יותר של קולגות "רעילים" – כך ייפגעו ביצועינו המקצועיים.

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
זה לא אומר שעלינו לשקוע בדכדוך, להרים ידיים ולקבל את גורלנו המר כשותפים לחדר עם ה"פרימדונה" של המשרד. המחקר השני של שפריצר הראה כי עובדים יכולים לשגשג בעבודתם למרות חשיפתם היומיומית לקולגות קשים. איך זה ייתכן? יש צעדים שעובדים יכולים לנקוט כדי למזער את ההשפעה ההרסנית של קולגות מהסוג הרעיל:

אל תעשו:

  1. אל תנסו לשנות את התנהגותו של הרעיל: זה מאמץ מיותר, מתיש, סיזיפי, ובעיקר קרב אבוד מצדכם. נסו להבין למה הוא מתנהג כך, ובמקום לנסות לשנות את התנהגותו – שנו בהתאם לכך את התנהגותכם לידו. למשל, אולי הוא זקוק לתשומת הלב שלכם, מסיבה כלשהי, והדרך שבה הוא דורש אותה תובענית ומעיקה, מפני שזו השפה שהוא מכיר? אם כן, תוכלו להעניק לו את תשומת הלב הזאת עוד לפני שידרוש, באופן הטבעי לכם, יתכן שהוא יסתפק בכך. גם "מה שלומך הבוקר?", יכול לעשות את העבודה. במקרה אחר, אולי הוא מקנא בכם? אם כן, נסו להצניע את הצלחותיכם לידו, וראו אם ניכר שינוי בהתנהגותם כלפיכם.

  2. אל תרבו לתקשר עמו: מנגד, אם התנהגותו הרעילה זוקפת ראש בעיקר כשאתם באים עמו במגע – השתדלו ככל האפשר לא לעשות זאת מעבר למה שהכרחי. צאו להפסקת צהריים במועד אחר כדי לא להיתקל בו, שבצו את עצמכם ראשונים לצד קולגה אחר כשצריך לעבוד במשותף, בקשו לעבור לחדר אחר המרוחק מהרעיל. ואם הידע שלו נחוץ לכם מקצועית, בדקו אם יש אדם אחר בעל תפקיד דומה שתוכלו לתקשר עמו בעניינכם.

  3. אל תתקפו בחזרה: הראו לו שאינכם משחקים במשחק שלו, שזו לא שיטתכם. תקיפה, נקמה או דיווח מידי לממונים רק תכתיר אותו באופן סופי לאויבכם, ותגרום לו לנסות להילחם בכם בכוחות חזקים ומתוחכמים יותר. במקום זאת, הקשיבו לדבריו, והתייחסו בתגובה רק לדברים בעלי טעם שנאמרו. יתכן שזה יהיה קשה מעט, אך נסו למצוא את דברי הטעם בין השורות. התייחסותכם רק לאלה תשדר לרעיל שאתם עוסקים בעיקר, ולא מתרגשים מהטפל. עם הזמן, הוא עשוי להסיק מזה ששיטותיו לא פועלות עליכם, ויפסיק להשתמש בהן ככלי נגדכם.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: thinkstock)
שואבים לכם את האנרגיה? אל תתקפו בחזרה | צילום: thinkstock
עשו:

  1. הקיפו את עצמכם בקולגות טובים: אם אין לכם בררה אלא להישאר במחיצת הקולגה הרעיל בעבודה, וכאמור, אין לכם אפשרות לשנות אותו ואת התנהגותו – אזנו זאת: נסו לשהות ככל האפשר במחיצתם של קולגות נעימים וחיוביים, שאתם מחבבים ומעריכים.

  2. התמקדו בעבודתכם: השתמשו בקולגה הרעיל כתמריץ להשקעה מרובה יותר בעבודתכם. לאחר שתנחלו כמה הצלחות מקצועיות, וככל הנראה גם פידבקים חיוביים מהממונים, תיווכחו לגלות שביטחונכם העצמי וסיפוקכם המקצועי גדלים אתכם, ובעקבות כך גם מידת העמידוּת שלכם למול רעל סביבתי.

  3. אין שינוי? דבררו: אם התנהגותם המודעת לא שיפרה את המצב, נסו לדבר עם הקולגה על תחושתכם. זכרו, אינכם מנסים לשנות אותו – אתם רק משקפים לו במילים את מה שאתם מרגישים כאשר הוא פועל כך או אחרת. עשו זאת בנימה של רצון טוב, ותנו לו צ'אנס לעכל, להבין ואולי אף לשנות. רק אם זה לא יצלח, ונדמה לכם שאתם חווים התעללות של ממש – פנו לממונים ובקשו שיתערבו.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה וניהול. מאמריה מיועדים להעשרה ואינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי. yaelmehoudar@gmail.com

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>