אם תשאלו יזמים צעירים מדוע הם רוצים להקים עסק משלהם, במקרים רבים התשובה תהיה משהו בסגנון הזה: "אני לא רוצה בוס על הראש" או  "לא רוצה לעבוד קשה בשביל מישהו אחר". מרבית בעלי העסקים הוותיקים לא היו מסכימים עם האמירה שעסק משלך משמעו חיים קלים – להיפך, בעיקר אם מדובר בעסק מצליח.

אחת המנטרות שאנו שומעים יותר ויתר היא "תן לכסף שלך לעבוד בשבילך". היו מי שלקחו את המשפט, עיוותו את כוונתו המקורית והעניקו לו משמעות חדשה - בואו נתבטל על חשבון מישהו אחר ונעשה כסף קל - בשעה שהכוונה הראשונית הייתה כיצד אפשר למנף את הכסף כך שנרוויח יותר, לאור העבודה הקשה שלנו. וכן, כדי למקסם רווחים צריך לעבוד קשה.


בין המאפיינים של עסקים צעירים, אשר רובם מונהגים על ידי דור ה-Y, הוא הרצון שהדברים יקרו מהר, דבר שאין לו אחיזה במציאות. תהליך ההקמה והצמיחה של עסק חדש עד להגעה לרווח או לפחות לכיסוי ההשקעה, הינו ארוך מהמשוער ומחייב משאבי כסף, הון אנושי, שיתופי פעולה ועוד.

לשכיר המתבונן מהצד על הבוס שלו זה יכול להיראות קלי קלות, כאשר בפועל צריך להשקיע עבודה רבה תוך כדי הקרבה אישית לא מעטה, כאשר צריך לזכור תמיד כי ידע שווה כסף - ידע הוא אחד מהגורמים המרכזיים לנפילת או לחילופין להישרדותם של עסקים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בתחום המזון, אליו פונים צעירים רבים. על פי מחקרים של משרד הכלכלה נמצא ענף המזון כאחד התחומים המסוכנים לפתוח בהם עסק עם סיכויי הישרדות מינימליים.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
אם החלטתם להקים עסק - קודם כדאי להכין שיעורי בית | אילוסטרציה: Shutterstock

במקרים רבים יזמים צעירים מגיעים עם הרבה מוטיבציה ורצון להיות כבר בשלב הבא, בטרם ייצבו את היסודות - הם מנסים לשרטט את המבנה הארגוני עוד לפני שמכרו מוצר אחד. לא פעם יזמים נהדרים מקימים עסק עם רעיון מצוין וסיכויי הצלחה מטורפים, רק שוכחים פרטים חשובים - מי יעשה את העבודה? מי ייצא מחר בבוקר למכור? מי יישב בחנות? מי ילכלך את הידיים? בתשובה לשאלות האלו לפעמים מתקבלות תשובות נאיביות שמוכיחות את חוסר הבקיאות בעולם העסקי, כשהבולטת ביניהן היא: "אני לא חייב לעשות הכול בעסק, אני היזם".

לפני שקופצים להעסיק עובדים שיתרוצצו בשבילכם בעודכם יושבים רגל על רגל, צריך קודם לענות על כמה שאלות בסיסיות: באיזה מצב העסק? האם הבשילו התנאים להכנסת עובדים? האם יצרתם תשתית מתאימה? האם למשל יש לעובד שלכם עמדת עבודה? האם אנחנו מסוגלים לעמוד בהתחייבויות הכלכליות המלוות בהעסקת עובדים? האמנם עובד יגרום לעסק להמריא או שרק יוריד את סיכוייו לשרוד?

דילמת בשלות העסק להעסקת עובדים הינה רק צעד אחד אותו חווים עסקים צעירים, ועוד לא נגענו בשאלת השיווק, גיוס הלקוחות ופיתוח המוצר עצמו – שכן אין טעם לקפוץ שלושה צעדים קדימה ולרוץ להעסיק צי של סוכנים כשאין להם עדיין מה למכור או למי.

בשורה התחתונה, אם החלטתם להקים עסק משלכם ההמלצה שלנו היא בעיקר שתתאבדו על העסק ובגדול, אבל קודם כל שתעשו שיעורי בית. במאות העסקים אותם ליווינו מצאנו DNA אחד של עסקים מצליחים: בעלי עסק שעובדים קשה, מסתכלים על המציאות ולא רק על החלום, ובאמת מבינים מה הם עושים.

הכותבים הם אור בורוכוב ורחל ארז, בעלים של חברת R&O ייעוץ ופיתוח ארגוני.