כמדי שנה, ישראלים רבים מתכננים לטוס לחופשה מחוץ לגבולות המדינה בחודשי הקיץ. כאשר מרבית החופשות תוכננו והוזמנו מראש, מתוך הנחה כי עד הקיץ תדעך מגפת הקורונה בעולם. ואולם כעת, בצל הוריאנט ההודי ההולך ומתפשט בעולם, עולות שאלות רבות ביחס לחובת הבידוד שתוטל על השבים ארצה וכנגזרת מכך - מי הגורם שיישא בתשלום ימי הבידוד לכל אותם עובדים שידרשו, לעיתים אף מבלי שידעו זאת מראש, להימצא בבידוד.

ביחד עם עו"ד רוני איטח גנט, שותפה בנ. פינברג ושות', מומחית בדיני עבודה, ריכזנו את כל התשובות לשאלות בתחום:

האם המעסיק יכול לשאול אותי מה היעד אליו אני מתכנן לטוס בטרם אישור החופשה?

לפי הנחיות משרד הבריאות, מי ששב מחו"ל ארצה ממדינה שהוגדרה ב"רמת סיכון מירבית" חייב בבידוד לאחר הנחיתה בישראל, לרבות מחוסנים ומחלימים מקורונה, ששהו בשבועיים שקדמו להגעתם ארצה במדינות אלו או במקרים נוספים שנקבעו בהתאם להנחיות והמחייבים בידוד.

בשל הפגיעה הצפויה בעבודה אם וכאשר תוטל על העובד חובת בידוד, אנו סבורים כי מדובר בשאלה לגיטימית של המעסיק בטרם אישור החופשה לעובד. שאלה זו אף מאפשרת למעסיק אם הוא מעוניין לאשר את החופשה לעובד, להיערך בהתאם מבחינת העסק.

האם מעסיק יכול לסרב לאשר לעובדיו חופשות ליעדים אשר החזרה מהם מחייבת בידוד?

ראשית, חשוב לזכור כי המעסיק רשאי לבחור מתי העובד ינצל את ימי חופשתו. עובד יכול לבקש לנצל את חופשתו במועדים הנוחים לו ועל המעסיק להתחשב בבקשותיו. אולם, המעסיק אינו חייב לאשר בקשה של עובד לצאת לחופש - אם ישנם טעמים הגיוניים וסבירים לעשות כן.

לאור הנחיות משרד הבריאות להימנע מנסיעות ליעדים המחויבים בבידוד, לאור העובדה כי העובד יצטרך לשהות בבידוד לאחר חזרתו מיעדים אלו (לעיתים, כמפורט מעלה, גם במקרה בו העובד מחוסן או מחלים), ולאור הפגיעה הצפויה בעבודה עקב כך - יכול המעסיק להחליט כי הוא לא מאשר חופשה לעובדים שיפנו אליו בבקשה לצאת לחופשה ביעדים המחויבים בבידוד.

בהקשר זה, היות והמצב דינאמי ויתכנו שינויים בעקבות קצב התחלואה במדינות השונות שגם אם הן "ירוקות" בעת מתן אישור החופשה הן עשויות להפוך "אדומות" לאחר מכן, המלצתנו כי בכל מקרה בעת אישור החופשה יוסכם מראש בין המעסיק לעובד מה יקרה אם בסמוך לנסיעה או לאחריה יידרש העובד לבידוד עם חזרתו ארצה – הן מבחינת אישור המעסיק להאריך את החופשה או לחזור בו מאישורה, והן מבחינת התשלום בגין ימי הבידוד  - האם על חשבון המעסיק או העובד?

האם מעסיק יכול למנוע את נסיעתו של עובד שהחליט לנסוע למדינה "אדומה"?

יתכנו מצבים בהם אושרה לעובד חופשה לשם נסיעה לחו"ל, ואולם בעת יציאתו של העובד לחופשה הפכה מדינת היעד ל"אדומה", באופן שבו העובד יידרש לבידוד עם חזרתו ארצה. לעיתים, כאמור, אף אם הוא מחוסן או מחלים. המשמעות היא כי חופשה שאושרה על ידי המעסיק לשבוע ימים עתידה להפוך לשלושה שבועות. בנסיבות אלה אנו סבורים כי המעסיק יכול לבקש מהעובד לשנות את יעד החופשה ואף לחזור בו מאישור החופשה לעובד. מכל מקום במקרה זה ברור שהמעסיק לא מחויב לשאת בתשלום ימי הבידוד (זולת אם העובד יעבוד מהבית). 

אם העובד חזר מחופשה בחו"ל המחייבת בידוד - מי יישא בתשלום בגין ימים אלה?

עובד הנדרש לבידוד בשל הגעתו לישראל ממדינה אחרת, שלא במסגרת נסיעה מטעם המעסיק, אינו זכאי לדמי בידוד, בהתאם למתווה שנקבע להשתתפות המדינה בדמי הבידוד לעובדים. במקרה שבו יצא העובד לחופשה בחו"ל שלאחריה יידרש לבידוד, תקופת הבידוד תהיה על חשבונו - בין אם על חשבון ימי חופשה שאושרה על ידי המעסיק ובין אם ללא זכאות לשכר.

ואם מדובר בנסיעת עבודה?

אם עובד נדרש לבידוד עם חזרתו ארצה לאחר נסיעת עבודה, העובד זכאי לדמי בידוד בהתאם לחוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התקפה נכון לעת כתיבת שורות אלו עד ליום 6.7.2021, ואולם צפויה להיות מוארכת (בשינויים) עד לחודש אוקטובר 2021.

אחד התיקונים המוצעים בהוראת השעה היא לקבוע שהמדינה לא תשתתף בתשלום דמי הבידוד בגין הנסיעה לחו"ל של העובד שנשלח על ידי המעסיק, במקרה והעובד לא מחוסן, שכן למעסיק הייתה אפשרות להימנע מחובת הבידוד בין אם על ידי שליחת עובד מחוסן ובין אם על ידי ביטול הנסיעה.

בכל מקרה, היות ומדובר בנסיעה לצרכי עבודה, המעסיק (בשיפוי המדינה או ללא שיפוי) הוא שיישא בתשלום לעובד בשל הבידוד.

עו''ד רוני איטח גנט (צילום: אופיר אייב ,  יח"צ)
עו''ד רוני איטח גנט | צילום: אופיר אייב , יח"צ

אם לאחר חופשה משפחתית הילדים נדרשים לבידוד – האם העובד כהורה יכול ליהנות מתשלום דמי בידוד?

אם הילדים נמצאים בבידוד נוכח חזרתם מחופשה בחו"ל, ההורה לא יהיה זכאי ל'דמי בידוד'. במידה והעובד נדרש לשהות עם ילדיו המחויבים בבידוד, הדבר יעשה על חשבון העובד.

האם המעסיק יכול לחייב אותי לעבוד מהבית בזמן הבידוד?

אם מדובר בעובד שאינו חולה בפועל והוא מסכים לעבוד מהבית (בין באופן מלא ובין באופן חלקי), ויש אפשרות שהוא יעבוד מהבית, ניתן יהיה להעסיק אותו. במקרה כזה, העובד יהיה זכאי לקבלת שכר (מלא או חלקי – בהתאם להסכמה עם העובד).

אם עובד לא מסכים לעבוד מהבית, נראה שלא ניתן לחייבו לעשות כן.

האם ניתן לחייב עובדים שחזרו ממקומות שאינם מחייבים בידוד להישאר בבית?

שאלה זו עולה לאור העדכונים בדבר מדינות שהשבים מהן חייבים בבידוד ולאור חשש של עובדים או מעסיקים כי עובדים יתייצבו לעבודה לאחר שובם מחו"ל, ובדיעבד יסתבר כי הם שבו ממדינה שהוכרזה לאחר מכן כמדינה שהשבים ממנה מחויבים בבידוד.

במקרים כאלו יש להסביר לעובדים ששבו מחו"ל כי עליהם לנהוג באחריות, הן אישית והן קולקטיבית, ולשהות בביתם לתקופה מסוימת. אם העובד יכול לעבוד מביתו באותה התקופה, יש לאפשר לו לעשות זאת, והעובד יהיה זכאי לשכר ולכל תוספת אחרת לה היה זכאי אם היה מתייצב לעבודה.

אם אין אפשרות שהעובד יעבוד מהבית, וסוכם כי הוא לא יגיע לעבודה, יש לשלם לו שכר על חשבון המעסיק.

*יודגש כי נכון לעת הזו, הוראת השעה ביחס לדמי בידוד עתידה להסתיים ביום 6.7.2021.
 הוראת השעה עתידה להיות מוארכת עד אוקטובר 2021 ואולם צפויים בה שינויים.