הקאובוי בהייטק

הטקס של חברת משחקי הקז'ואל SciPlay יוצר חיבור ישיר לשורשיה האמריקאים של החברה ושל מטרותיה. מייסד החברה, אהרון שרמן, רצה להדביק את העובדים ברחבי העולם בהתלהבותו מהעשייה והחל לפתוח את ישיבות הצוות הגלובליות של החברה בצעקת "יי-הא!", המוכרת מסרטי המערבונים האמריקאים, עליה עונים העובדים באותה קריאה. ושם זה לא נגמר: אחר כך הוא צועק "We make games", ושוב עונים לו שאר חברי הצוות.

המסורת הייחודית החלה כשהחברה עוד הייתה קטנה יחסית ומנתה רק כ-75 עובדים, אבל היא ממשיכה גם כיום, כשעובדים בה מאות עובדים ולאחר שהונפקה בנאסד"ק של כ-2 מיליארד דולר. כיום אחראית החברה ל-11 משחקים שונים בהם משחקים מיליוני משתמשים ברחבי העולם. 

על אף שמדובר בטקס שעשוי להיראות תלוש מהמציאות, הוא מגשים מטרות חשובות, בעיקר בישראל. לפי בכירים בחברה, הטקס נועד כדי להזכיר לצוות את יעדי החברה - שהם ליצור משחקים ברמה הגבוהה ביותר וליהנות תוך כדי מהתהליך - וכן מאפשר לפתוח כל מפגש באווירה משוחררת ואנרגיות חיוביות.

"בפעם הראשונה שאהרון לימד את העובדים את הטקס, ישראלים כמו ישראלים – היו ציניים וקצת נבוכים", מעידה נגה הלפרין, סמנכ"לית השיווק של SciPlay. "אך כשאהרון צעק וכולם שיתפו פעולה, זה הוביל להעלאה מידית של המורל ותחושת החיבור לצד האמריקאי של החברה התחזקה. מה שהפך את כל תהליך המיזוג להרבה יותר נעים, דבר שאינו מובן מאליו. הישראלים שמחו לגלות שמהצד השני לא נמצא תאגיד אמריקאי קשוח ומעונב. התרגשנו לראות ששתי החברות מנהלות תרבות ארגונית זהה".

חוגגים יום הולדת רישמי למלכת אנגליה

סיימון מונק, בכיר בתחום הפיתוח העסקי של בנק ההשקעות השוויצרי Hyposwiss, עלה לארץ מבריטניה לפני 25 שנה. ולמרות שכבר חצי יובל הוא חי כישראלי לכל דב,  המשפט "אפשר להוציא את הבריטי מאנגליה אבל אי אפשר להוציא את בריטניה מהאנגלי", תקף לגביו בכל המובנים, ובטח כשמדובר במשפחת המלוכה, כמובן.

מדי שנה, סיימון ואישתו מקפידים להשתתף בחגיגות יום ההולדת הרשמי של המלכה אליזבת,  אירוע רב משתתפים שמקיימת השגרירות הבריטית בישראל.

חג ההודיה בתל אביב

עו"ד שרון אטיאס בר, העובדת כ- Key Account Managerבחברת הפינטק Credorax, עלתה לישראל מניו-יורק ב-2013. היא נשואה + 1, ולמרות שעברו כבר 6 שנים מאז שקיבלה את תעודת הזהות הכחולה שלה, שרון מקפידה לחגוג בכל שנה את חג ההודיה ומזמינה את הקולגות מהמשרד לארוחה המסורתית.

ארוחת חג ההודיה של שרון אטיאס בר מחברת Credorax (צילום: צילום ביתי, באדיבות המצולמים)
ארוחת חג ההודיה בבית של שרון | צילום: צילום ביתי, באדיבות המצולמים

שרון גדלה בארה"ב, ושם כידוע מציינים את חג ההודיה בכל נובמבר (ביום חמישי הרביעי של החודש). מדובר בחג אזרחי שבו החוגגים מבטאים הכרת התודה על יבולי הסתיו, ובאופן כללי מודים לאלוהים על טוב שקיבלו. "כשעליתי לישראל היה לי ממש חשוב להמשיך עם המסורת הזו ולקיים ארוחת חג לכל קרוביי בישראל", מסבירה אטיאס, "בשנה הראשונה שלי בארץ התחלנו בארוחת חג יחסית מצומצמת ומאז בכל שנה מצטרפים אלינו אורחים נוספים מהעבודה, מהמשפחה וממעגל החברים. השנה אנחנו צפויים לארח מעל ל-35 חוגגים ,ובשל הכמות הגדולה של האורחים אנחנו מתכננים להעביר את הארוחה מפינת האוכל בבית, לאוהל גדול בחצר"

שרון עלתה לישראל לאחר שהאזור בו התגוררה בניו-יורק הוצף בשל סופה קטלנית. "הייתה תקופה לא פשוטה, האזור שלנו חווה מכה קשה ולכן החלטתי לנסוע לבקר בישראל עד שהמצב ישתפר.” בתחילה, ההגעה לישראל תוכננה להיות זמנית וכמקום מפלט מפני הסופה, אולם בסופו של דבר שרון התאהבה בישראל והחליטה להעתיק את חייה.

"ארוחת חג ההודיה שאני מקיימת כל שנה בישראל מהווה ביטוי לקהילתיות ולחום המשפחתי הכה חשוב לנו כעולים, יש לזה משמעות גדולה עבורי. זה מאורע בו כל המשתתפים מודים על הבריאות, על הפרנסה, על החברויות וכו'", היא מסבירה, "אך מעבר להודיה ולטקסיות של אמירת התודה על ידי האורחים, יש כמובן גם ארוחת חגיגית הכוללת מאכלים מסורתיים כמו תרגול הודו, תפוח-אדמה, מקרוני-גבינה ועוד".

טורניר קריקט הודי

בניגוד לשרון ולסיימון שעלו לישראל עם כל המשפחה, יש עובדים שמגיעים לעבוד בארץ לתקופה מוגבלת ומשאירים מאחור את כל חייהם - כולל המשפחות והילדים, אותם הם נוסעים לבקר במולדתם רק פעם בשנה ולעיתים אפילו פעם בשנתיים. כאמור אנחנו מתייחסים הפעם לעובדי ההייטק, ולא למהגרי העבודה שעל תנאי עבודתם אפשר למלא כתבות ארוכות אחרות.

העובדים מהודו, למשל, מצאו דרך מקורית לשמור על המסורת עליה גדלו; מדי שנה נערך בישראל טורניר קריקט ארצי, אירוע חברתי שנמשך כל היום, שכל משתתפיו (כ-100 במספר), הם הודים שעובדים בארץ, ומתגוררים בערים שונות – תל אביב, חיפה, ר"ג ועוד. עבור המשתתפים, שכולם גברים, זהו מקור לתמיכה חברתית המעניק תחושת קהילה, העוזרת בהתמודדות עם הגעגועים הקשים הביתה.

סיאם קומר, במקור מצ'נאי שבדרום הודו, הוא אחד המשתתפים בטורניר שמשחק בקבוצת תל אביב (שאף זכתה בעבר במספר פרסים). סיאם הגיע לישראל במסגרת עבודתו כאנליסט עסקי בחברת טק-מהינדרה, הזרוע הטכנולוגית של מהינדרה הענקית ההודית המחזיקה משרדים ב-90 מדינות ברחבי העולם. חברת הבת של מהינדרה החלה לפעול בישראל לפני כארבע שנים ומאז עובדים בסניף המקומי ישראלים והודים יחד – וכולם באים לעודד את העובדים בטורניר השנתי.