אילוסטרציה (צילום: חדשות 2)
עוד עולה מהמחקר כי לספרדים שאכן הגיעו ליזמות בהיי-טק, יש השכלה גבוהה יותר מזו של האשכנזים | צילום: חדשות 2

מי מוביל את קטר ההיי-טק של המשק הישראלי? פחות מרבע מיזמי ההיי-טק הסדרתיים בישראל הם ממוצא מזרחי (22%), כאשר כ-78% הם אשכנזים, כך עולה ממחקר של ד''ר זאב גנאור, מרצה וחוקר בכיר ליזמות בטכניון, יזם סדרתי בעצמו ומנהל בקרן ההון סיכון Urginea Ventures.

המחקר נעשה בקרב 79 יזמים סדרתיים, כאשר יזם סדרתי הוגדר בתור יזם אשר הקים, לבד או עם שותפים, לפחות שני מיזמים שונים.

לפי המחקר, ממוצע הגיל בשתי הקבוצות זהה (55). רוב היזמים הם ילידי הארץ במידה די דומה (73% ו-76% בהתאמה). עם זאת, האשכנזים נולדו למשפחות בעלות מצב סוציו-אקונומי משופר ביחס לספרדים: 15% מהיזמים האשכנזים נולדו למשפחות מהמעמד הגבוה לעומת 6% בלבד בקרב המזרחיים; כאשר רק 8% מהאשכנזים הגיעו ממשפחות מהמעד הנמוך לעומת רבע מהיזמים המזרחים שהגיעו ממשפחות במעמד הנמוך.

עוד עולה מהמחקר כי לספרדים שאכן הגיעו ליזמות בהיי-טק, יש השכלה גבוהה יותר מזו של האשכנזים: שיעור בעלי תואר שלישי הוא כמעט כפול בקרב הספרדים (41% לעומת 24.5 בלבד בקרב האשכנזים).

גנור מסביר תופעה זו בכך ש"בהסתכלות גם על המצב הסוציו-אקונומי של משפחותיהם, נראה כי לספרדים סיכוי נמוך יותר להצלחה לכן רק המוכשרים יותר שביניהם העזו והצליחו".

כמו כן, שיעור המשפחות בעלות רקע יזמי אצל האשכנזים היה גבוה יותר לעומת המזרחי, כאשר בקרב היזמים המזרחים, הרקע העסקי היה גדול יותר לעומת האשכנזים.

"בעקבות הדיון הפומבי שנפתח לאחרונה בנושא השד העדתי, התגברה מאוד סקרנותי האם הפער הזה, בין אשכנזים לספרדים, אכן קיים גם בתוך קבוצת העילית של יזמי ההיי-טק הסדרתיים הישראלים אותם אני חוקר בשנים האחרונות", מסר גנאור.

פער הכנסות

באחרונה חשף "גלובס" מחקר של פרופ' מומי דהן, מנהל בית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, לפיו פער ההכנסות נטו בין משקי בית אשכנזים לבין מזרחים צנח מ-40% ל-27% בלבד בכ-15 השנים האחרונות (1995-2011).

דהן מצא עוד כי אם בשנת 1979, קבוצת המזרחים היוותה כמחצית מן העשירון התחתון בעוד משקלה באוכלוסייה עמד על כ-46%, שלושה עשורים מאוחר יותר, צנח חלקם של המזרחים בעשירון התחתון ל-11% וזאת כאשר הם מהווים 27% מהאוכלוסייה.