בזמן משבר עולמי, כשאחוזי האבטלה גבוהים ורבים מוצאים עצמם ללא עבודה ובמצב כלכלי קשה, חברות ההייטק הישראליות לא עומדות מנגד ודואגות להרחיב את עשייתן למען הקהילה. מיוזמות פרטיות של עובדים, דרך הענקת פתרונות טכנולוגים חינמיים, מלגות לסטודנטים ועד הכשרות לצעירים מהפריפריה - קבלו הצצה למעשים שמחממים את הלב במיוחד עכשיו.

  • עובדי וחברי הנהלת חברת אבטחת הסייבר לרכבים Argus מעבירים בימי הקורונה סכום של 2.5 מיליון שקלים לטובת תרומה למטרות חברתיות. התהליך מתבצע בשיתוף עם ארגון "תמורה". בראש התורמים עומדים יו"ר ארגוס, זהר זיסאפל, שנחשב לאחד ממייסדי ההייטק הישראלי, מנכ"ל החברה ומייסדה עופר בן נון, וכן שני המייסדים הנוספים אורון לביא וירון גלולה, שתרמו סכום של כ-640 אלף שקלים יחד עם חברי הנהלה נוספים. לכך מצטרף סכום של 1.8 מיליון שקלים שייתרם על ידי עובדי החברה לפי בחירתם בחודש ספטמבר הקרוב, כאשר בין העמותות שייהנו מהתרומות: עמותת הידידים של בי"ח איכילוב, כנפיים של קרמבו, לאורו נלך, העמותה לילדים בסיכון, לב אחד, יחדיו, RAD Society, טיקטק, סח"י ועוד. "החברה נולדה מתוך רצון להפוך את העולם למקום טוב ובטוח יותר" אומר עופר בן נון מנכ"ל Argus, "החזון הזה משתלב נהדר עם תרומה כלכלית וטכנולוגית לקהילה, ואנחנו שמחים שניתנה לנו הזכות והאפשרות להפוך את העולם למקום טוב יותר גם בדרך הזו". עדי אלטשולר, יזמת חברתית, מנכ"לית 'אינקלו- בתי הספר המכילים' מספרת- "התרומה הייתה נחוצה מתמיד. מרגש ומעורר השראה שחברה שעשתה אקזיט בחרה לתרום מתוך הרווחים שלה לעמותות כדי לסייע בעת המשבר. הערבות ההדדית בין ארגון עסקי לארגונים חברתיים היא חוסנה של החברה שלנו."
  • בחברת Fyber המפתחת טכנולוגיות לפרסום מודעות וידאו במובייל, מובילים בימים אלו מספר תרומות והתנדבויות. ראשית, מציעים לעובדים לתרום את מתנת ראש השנה שלהם בגובה 600 שקלים לארגון "ערבות הדדית" ול-"עזר מציון", כאשר עבור כל סכום שייתרם מכפילה Fyber את התרומה. בנוסף, מוצע לעובדים לתרום לקרן לרווחת ניצולי השואה, עמותת "איש צדיק היה" ועמותת "JAR ISRAEL” המסייעות לנזקקים - וגם כאן יוכפל הסכום שייתרם. החברה גם מסייעת לעמותת "לב אוהב" הפועלת לקידום ילדים ונוער המצויים במצבי סיכון, ותמיר את תקציב המתנות שמדי שנה מעניקה לספקים שעובדים עמה, במתנות חג לילדי העמותה. לצד אלו, ברגע שההגבלות יאפשרו, יצא לדרך מחזור נוסף של פרויקט ה-Cloud School אותו יזם סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, גל אביב. בפרויקט משתתפים צעירים מפריפריה גיאוגרפית, דמוגרפית וחברתית, שעוברים הכשרה מאפס לתפקיד מהנדסי DevOps שנמשכת כחצי שנה, כאשר בסיומה הופכים למפתחים ובכך מסייעים להם להשתלב בחברות מובילות.
  • בחברת NSO, המפתחת טכנולוגיות אשר מסייעות לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים להילחם בפשע וטרור,  לקחו את הפעילות החברתית צעד אחד קדימה ופיתחו תכנית אחריות חברתית מקיפה, אשר במסגרתה הוקם אתר פנימי המרכז לעובדים את כלל המידע על אפשרויות ההתנדבות השונות שמציעה החברה: הפגת הבדידות לבני הגיל השלישי, סיוע לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים, שיפוצים ועבודות תחזוקה למקומות בהם שוהה נוער בסיכון, סיוע לכלבים הממתינים לאימוץ, חלוקת מזון לנזקקים, סיוע בפרויקטים טכנולוגיים המפתחים אמצעי טיפול למחלקות שיקום, חינוך מיוחד ועוד. בנוסף, לקראת ראש השנה עובדי החברה יחד עם עמותת "רחשי לב" יבשלו למען ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם בבי"ח שיבא. "העשייה החברתית מלווה את פעילות החברה מיום הקמתה אך אין ספק שהתרחבותה בתקופת הקורונה מביאה לסיפוק גדול, במיוחד שאחד מהתמריצים לכך הוא הרצון וההיענות מצד העובדים", מסבירה חן פרדר, סמנכ"לית HR ב-NSO. "העובדים היו שותפים מלאים בבחירת הנושאים שעליהם מבוססת התוכנית הייחודית שפיתחנו".
    עובדי NSO בהתנדבות (צילום: באדיבות NSO)
    עובדי NSO בהתנדבות | צילום: באדיבות NSO
  • עובדי חברת אפספלייר יצרו קשר אישי עם קשישים וניצולי שואה דרך שיחות טלפוניות שבועיות, התנדבו דרך ליווי ומנטורינג לאוכלוסיות שונות, הקימו פלטפורמה לייעוץ וליווי תעסוקתי ייעודי לנפגעי המשבר, התנדבו עם נוער להט״בי, העבירו חוגים לקשישים, שפטו בוועדות של יזמים צעירים ועוד. "מצאנו דרכים מגוונות להתאים את עצמנו ולהתנדב, לא רק בארץ אלא במשרדים נוספים ברחבי העולם", מסכמת שירי גרוסברד מנהלת חדשנות וחווית אנשים ב-AppsFlyer.
  • ב"סלופארק", אפליקציית תשלום החניה הסלולרית, החליטו גם כן לסייע לקשישים שנפגעו מהמשבר ועדיין סובלים מבדידות. בחברה הציעו לעובדים שיתוף פעולה ייחודי עם "העמותה לעזרה מיידית לניצולי שואה" – כך שהחברה תכפיל כל סכום שייתרם על ידי העובדים. "החברה שמה לה כערך עליון לסייע בשינוי המציאות החברתית, ובראש ובראשונה - לסייע לאוכלוסיית הקשישים ניצולי השואה" מסבירה רחלי דחבש, מנהלת פרויקטים ותפעול בסלופארק. "הנושא קרוב לליבי שכן סבי ז''ל הינו ניצול שואה ואני שמחה שנפלה בחלקי הזכות להוביל מהלך זה."
  • בחברת פאגאיה, מחברות הפינטק המובילות בישראל, מציעים מלגה בגובה של 15,000 ₪ לסטודנטים מצטיינים בתחומי מדעי המחשב, המתמטיקה והמדעים המדויקים. "אנחנו מאמינים שחשוב לתת חזרה, לתמוך ולעודד השכלה. פאגאיה נחשבת לחברה המתקדמת בתחומה וזה לא היה אפשרי ללא התשתית האקדמית הקיימת בישראל והשאיפות הגבוהות של סטודנטים מצטיינים" מסרו בחברה.
  • חברת הגיימינג Overwolf, שיצרה פלטפורמה לפיתוח אפליקציות למשחקי מחשב, החליטה על תרומת ביגוד לנוער בסיכון, בביה״ס לילדי עובדים זרים בדרום ת"א. ״המשבר הבריאותי והכלכלי מכה קשה בכולם״, אומר גל אלפרוביץ׳, מנהל קהילת המפתחים באוברוולף, “האחריות שלנו היא להפגין סולידריות ולסייע בכל מה שניתן, כך שנצא מזה ביחד״.
    חברת  Overwolf תרמו חולצות לתלמידים (צילום:  Overwolf)
    חברת Overwolf תרמו חולצות לתלמידים | צילום: Overwolf
  • הסטאראפ FamilyBiz פיתח אפליקציה חינמית לשיפור התנהלותן הכלכלית של משפחות במיוחד בתקופה של משבר כלכלי ואי ודאות פיננסית. האפליקציה מאפשרת איסוף אוטומטי של כל המידע הפיננסי במקום אחד, הנגשה של נתונים פיננסיים והתאמה אישית לכל משפחה. אורן גולדברג, המנכ"ל והמייסד מספר, "כמי שמגיע מהעולמות הטכנולוגיים היה חשוב לי לרתום את הידע והכישורים לטובת פתרון שיסייע דווקא בעת הזו לכמה שיותר אנשים להתמודד עם השגרה הלא פשוטה ולצלוח את המשבר".
  • מכללת יוזמות למקצועות האימון ו-NLP בפריסה ארצית, הקימה מחלקת טכנולוגיה להעברת אימונים ברשת וחילקה 50 תיקי בית ספר מלאים בכל הדרוש לתלמידים נזקקים העולים לכיתה א' בקרית ים. פעילות זו התאפשרה תודות לקהילת הסטודנטים של יוזמות שתורמים בסוף תקופת ההכשרה שלהם את הסכום שהם גובים מהמתאמנים במסגרת הפרקטיקום לטובת מטרות קהילתיות.
  • בחברת Payoneer שפועלת בתחום העברות תשלומים בלמעלה מ-200 מדינות, החליטו לתרום 15 מחשבים ניידים למשפחות נזקקות בעיר רמלה, בשיתוף פעולה עם מחלקת העבודה הסוציאלית בעירייה. פיוניר קיבלה את ההחלטה מתוך רצון שגם לילדים ממשפחות מעוטות יכולת תהיה האפשרות לפתוח את שנת הלימודים בצורה נוחה וראויה, ובחרה לתרום דווקא ברמלה לאור הרב-גוניות בעיר, בה יש תלמידים יהודים וערבים כאחד. 
    חברת פיוניר תרמו מחשבים (צילום: באדיבות פיוניר)
    חברת פיוניר תרמו מחשבים | צילום: באדיבות פיוניר
  • במרכז הפיתוח הישראלי של חברת Chegg הבינלאומית המפתחת שירותי למידה מרחוק עבור סטודנטים אשר חוסכים להם זמן וכסף, פתחו ביוזמה שמטרתה לסייע לעסקים קטנים שנפגעו מהמשבר. החברה הקימה אתר, המאגד עשרות ספקים שנפגעו כלכלית ומציע שימוש בשירותיהם. בין היתר מוצעים חבילות מזון, אימוני כושר אישיים, מוצרי קוסמטיקה ועוד, כאשר חלק מהספקים הם בני משפחה של העובדים. כל עובד יבחר מתנה מהאתר, בנוסף למתנה המוענקת לקראת ראש השנה, כאשר התשלום יועבר ישירות לספק ע"י החברה.
  • חברת פיתוח התוכנה IVTech המספקת ליזמים מעטפת מלאה לפיתוח סטארטאפים ואפליקציות, עשתה התאמות במוצר בכדי לסייע במלחמה הכלכלית למי שיצטרך. ”פתחנו תחרות ליזמים שיכולים לעזור לעסקים בקשיים בעקבות הקורונה“, אומר עדן בן סימון, מנכ“ל החברה. ”אנחנו רוצים לעזור להם להגשים את החזון שלהם באמצעות פלטפורמה טכנולוגית שעוזרת לאנשים לייצר שינוי בעולם. הרעיון שיזכה בתחרות יקבל מאיתנו פיתוח מוצר וליווי מלא. אני מאמין שכך נוכל לקדם רעיונות טובים שאנשים נמנעים מלפתח בשל מגבלות תקציב."
  • לקראת פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר תרמו חברי ועד עובדי סלקום מחשבים, ילקוטים וקלמרים למשפחות מעוטות יכולת בשווי עשרות אלפי שקלים. ״בימים לא פשוטים אלו חשוב לזכור כי יש לנו אחריות חברתית. אנו מאמינים כי ימי המשבר יכולים להוביל גם לשינוי, ושמחים לתמוך במשפחות מעוטות יכולות לקראת החזרה לשנת הלימודים״ אמרה מיה יניב, יו״ר ועד עובדי סלקום.
  • גם בחברת סייבריזן החליטו להתגייס למען הקהילה וחיפשו דרכים מגוונות לתרום. למשל, העובדים מקבלים אפשרות לתרום את מתנת ימי ההולדת שלהם למגוון עמותות כאשר כל עובד יכול לבחור עמותה באופן אישי. בחברה מספרים כי ישנה היענות רבה מצד העובדים. בנוסף, גם ימי הכייף של הצוותים השונים מוקדשים להתנדבויות, בין היתר מארז מזון לנזקקים וחלוקתו.