מדינת ישראל חווה ביממה האחרונה סבב קרבות נוסף, שמעמיד שוב את חוסנם של האזרחים במדינה למבחן. בימים מתוחים ביטחונית, בהם שגרת העבודה במדינה משתבשת, האזרחים נדרשים להפגין גם חוסן כלכלי - ולכן חשוב להדגיש בימים אלו את זכויות העובדים במדינה בזמן מצב חירום. אם אתם גרים באזור עימות ולא תגיעו לעבודה עקב המצב הביטחוני או אם נאלצת להיעדר בשל סגירת המסגרות של ילדיכם שאין בהם מרחב מוגנים - חשוב שתדעו את הזכויות שלכם.

ימי החופש – על חשבונכם

למעשה, נכון להיום, טרם תוקנו תקנות מס רכוש וקרן פיצויים המסדירות את תשלום ימי העבודה המוחסרים בשל מצב החירום. כך שאם נעדרתם ממקום העבודה, נכון לעכשיו זה על חשבונכם - והמעסיק לא יצטרך לשלם לכם על הימים בהם לא תגיעו. לכן, אם ילדיכם לא לומדים, אם אין לכם מרחב מוגן במקום העבודה או אם אתם חוששים להגיע לעבודה בשל הנסיבות, תוכלו לקחת יום חופש - זאת רק אם יש לכם ימים כאלה - אבל קחו בחשבון שכרגע זה עליכם. שכן בשלב זה לא יינתן פיצוי מהמדינה על ימי ההיעדרות.

אם תמשך ההסלמה במצב הבטחוני, סביר מאוד להניח שתצא הוראת שעה המסדירה את התשלום לימים שבהם לא הגעתם לעבודה, ואתם תקבלו על כך שכר מהמדינה באמצעות המעסיק. חשוב שתדעו כי במקרים קודמים של מערכה צבאית, תיקון התקנות והתשלום בגין ימים אלה נעשו בדיעבד והתשלום בוצע רטרואקטיבית מתחילת הלחימה.

עורך הדין רן קונפינו, מנהל המחלקה, ועורך דין בינו טואף, מהמחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית, מספרים כי כרגע, אין עדיין הנחיה או תקנה שתפצה על אובדן ימי העבודה. 

 חשוב לדעת – מתי אסור לפטר אתכם

הילדים בבית בלי מסגרות? אתם יכולים להישאר בבית

לפי עו"ד קונפינו ועו"ד טואף, אין לחייב עובד להגיע לעבודה אם הוא נאלץ לשהות עם ילדיו מכיוון שבוטלו להם מסגרות הלימודים. חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006, אוסר על פיטוריו של עובד שנעדר מעבודה לצורך השגחה על ילדו (עד גיל 14) עקב סגירה של מוסד חינוך, בתנאי שההורה השני לא נעדר מעבודתו באותו זמן לאותו צורך.

מקום העבודה שלכם לא ממוגן?

דעו כי חל איסור לחייב עובד להגיע למקום עבודה אשר אינו ממוגן כנדרש ואינו עומד בהנחיות פיקוד העורף. אם עובד נעדר מעבודתו עקב הוראות מפורשות של פיקוד העורף, ומעבידו ימסור לו הודעת פיטורין עקב אי התייצבות ממושכת ללא אישורו, בית הדין לעבודה יהיה רשאי לבטל הודעה שכזו. כלומר: פוטרתם? אתם יכולים לערער על ההחלטה, וסיכוי גבוה שהיא תתקבל.

עוד מדגישים עו"ד קונפינו ועו"ד טואף כי על המעסיק שלכם חלה החובה לדאוג לתקינותם של מרחבים מוגנים כנדרש ולפי תקנות פיקוד העורף. אם פיקוד העורף אמר להישאר בבית ולא לעזוב את המרחב המוגן, הישארו בבית ואל תלכו לעבודה.

נערה לומדת מול המחשב (אילוסטרציה: mirzavisoko, shutterstock)
הילדים כבר התרגלו חזרה לכיתות - ושוב נשלחים ללמוד בזום | אילוסטרציה: mirzavisoko, shutterstock

מי בכל זאת חייב להגיע לעבודה?

על פי חוק, עובדים המוגדרים כנותני שירות חיוניים, מחויבים להופיע במקום עבודתם כרגיל, תחת ההגדרה של משק לשעת חירום. בין המפעלים החיוניים נמצאים: בתי חולים, בתי מרקחת וספקי שרותי החירום, עובדי חברת החשמל, תחנות כוח, בתי הזיקוק ומתקני ההתפלה, כמו כן נכללים כחיוניים גם עובדי התעשייה הביטחונית, עובדי תחבורה ציבורית, עובדי הנמלים וגם המועסקים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות. עובדים אשר לא יתייצבו בעבודה, על אף שמקום עבודתם הוגדר כחיוני על ידי פיקוד העורף, לא יהיו זכאים לשכרם מכיוון שאי התייצבות מהווה עבירה על החוק.

מה עושים אם יש שיבושים בהגעה לעבודה

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר, מומחה ביחסי עבודה מוסיף תשובות לשאלות שלכם:

יש שיבושים בתחבורה הציבורית שמקשים את ההגעה לעבודה ואני מתקשה להגיע בדרך אחרת. האם המעסיק יכול להכריח אותי להגיע?

"בדומה לנעשה בסגרים אליהם נדרשנו במהלך משבר הקורונה, סביר שגם הפעם המעסיקים יאשרו עבודה מהבית לעובדים שיכולים לעבוד מהבית. עובדים שלא יכולים לעבוד מהבית ואין תחבורה ציבורית למקום העבודה, והמעסיק אינו יכול לארגן להם תחבורה חלופית, המעסיק יוציא אותם ליום חופש על חשבון ימי החופשה של העובד".

החלטתי להיעדר ממקום העבודה, אבל אני לא רוצה שזה ייחשב כיום חופש. האם אני יכול להחשיב את זה כיום מחלה?

"לא, זה לא אפשרי. ככלל, יום מחלה יוגדר ככזה רק אם ניתן אישור רופא על מחלה או במצבים אחרים שנקבעו בחוק. לכן, לעובד אין את היכולת להמיר את יום החופש ביום מחלה".

אם אני חושש לאור המצב ומתעקש שלא להגיע למקום העבודה - האם זו עילה לפיטורין מצד המעסיק? האם המשרה שלי בסכנה?

"ככלל, כן. סירוב הגעה לעבודה יכול להוות עילה לפיטורין. אולם במצב הקיים כרגע מצופה מהמעסיקים שיבינו את המצב ויגלו רגישות וגמישות לעובדים שחוששים להגיע למקום העבודה,.

"יודגש כי, מקומות עבודה שאין בהם מרחב מוגן יהיו סגורים והעובדים יהיו בחופש על חשבונם או יעבדו מהבית אם יתאפשר הדבר".

לא בטוחים היכן המרחב המוגן? באפליקציית איזי תוכלו למצוא את הקרוב ביותר אליכם: