מכירים את זה שמגיע הערב, אתם יושבים על הספה, לפעמים מול בהיה בטלוויזיה וסתם עוברים על הפיד שלכם בפייסבוק או באינסטגרם, ועל הדרך קוראים קצת מיילים – אולי צץ משהו דחוף? אולי מדובר בבעיה קטנה שאפשר כבר לפתור עכשיו וחבל לחכות למחר? אולי הבוס שלח משהו וזאת ההזדמנות להפגין מוסר עבודה כשאנחנו עונים בשעות כאלו?

ובכן, ברוב המקרים, אלא אם כן קרה אסון בקנה מידה של חיים ומוות, עדיף לחכות למחר בבוקר. בשעות הערב, אחרי יום עבודה במשרד, אתם נמצאים במצב תודעתי אחר - פחות מרוכזים וייתכן שאפילו לא מודעים לכך שלא כל המידע החיוני נמצא בפניכם. כך שאם להסתכל מהגישה הפרודוקטיבית, עדיף להקדיש חצי שעה בתחילת יום העבודה כדי להשיב על כל המיילים שהצטברו מאתמול, מאשר לבזבז שעה שלמה בערב (ולעיתים אפילו יותר), כשבלא מעט מן המקרים כל מה שאתם כותבים זה: "אבדוק את זה מחר", במקום פשוט לבדוק מחר ואז להשיב תשובה מלאה.

אבל מעבר לבזבוז הזמן הפנוי שלכם, מחקר חדש הראה כי שימוש במיילים מחוץ לשעות העבודה עלול לפגוע בבריאותנו הנפשית והפיזית.

המחקר, שנערך בקרב 40 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי אוסטרליה, סקר יותר מ-2,200 עובדים בין החודשים יוני עד נובמבר 2020. המחקר בחן כיצד התקשורת הדיגיטלית משפיעה על מתח בעבודה, על איזון בין עבודה לחיים, על הבריאות ועל איכות השינה. כאשר הוא שם דגש על השינויים הטכנולוגיים המתקדמים שנערכו בחודשים בהם נערך - חצי שנה אל תוך משבר הקורונה.

תוצאות המחקר: מי שנדרש להיות זמין בסופ"ש תשוש יותר

החוקרים מצאו רמות גבוהות של מתח בקרב הנשאלים, שבאו בהלימה לכמות לא מבוטלת של שעות בהן היו באינטראקציה בהקשר של עבודתם מחוץ לשעות העבודה.

 ל-21% מהנשאלים היו ממונים שציפו מהם להגיב על הודעות, על שיחות ועל מיילים לאחר שעות העבודה, 55% ציינו שהעבירו מיילים או הודעות בנושא עבודה לממונים עליהם בשעות הערב ו-30% עשו זאת בסופי שבוע.

עובדים שהיו להם ממונים שציפו מהם להגיב למסרי עבודה לאחר העבודה, בהשוואה לקבוצות שלא, דיווחו על רמות גבוהות יותר של מצוקה פסיכולוגית (70.4% לעומת 45.2%) ותשישות רגשית (63.5% לעומת 35.2%). הם דיווחו גם על תסמיני חולי גופניים, כגון כאבי ראש וכאבי גב (22.1% לעומת 11.5%).

לא רק הבוסים איומים: אותו דפוס נמצא גם בין עובדים לבין עצמם

קבוצות עובדים שחשו שעליהם להגיב להודעות עבודה של עמיתים מחוץ לשעות העבודה, בהשוואה לקבוצות שלא, דיווחו גם הן על רמות גבוהות יותר של מצוקה פסיכולוגית (75.9% לעומת 39.3%). הם דיווחו גם על רמות גבוהות יותר של תשישות רגשית (65.9% לעומת 35.7%) ותסמיני בריאות גופניים (22.1% לעומת 12.5%).

יש לציין כי 31% מהעובדים במדגם דיווחו על הפרעה פסיכולוגית בדרגה בינונית או חמורה, ו-62% אמרו כי הם סבורים ש"אקלים הבטיחות הפסיכו-סוציאלי של מקום עבודתם" (כלומר: המידה שבה הוא מגן על בריאותם הפסיכולוגית) "נמצא ברמה ירודה".

מה ההשלכות של עבודה מחוץ לשעות העבודה?

ההשלכות האישיות והחברתיות של טשטוש גבולות בין הבית לעבודה הן בעלות משמעות ארוכת טווח. כאשר עובדים עונים לשיחות או מגיבים לאימיילים מהבית, הדבר משפיע על התאוששותם מהעבודה - הנפשית והפיזית.

אם אתם תמיד בודקים מיילים לפני השינה, פירוש הדבר שאתם מתקשים להתאושש מהעבודה ולעשות את ההפרדה בין הבית לקריירה. ומעבר לאיזון החשוב יש לך גם השלכה פיזיולוגית:

כדי להיות מסוגלים לתקשר בנושאי עבודה בשעות מאוחרות או בסופי שבוע, נדרש מכם להיות במצב של עירנות יתר, גם בעת המתנה לתשובה על המייל שזה עתה שלחתם. הדבר יכול להשפיע על חילוף החומרים בגוף ומעלה את הסבירות לבעיות בריאות חמורות כגון זיהום, לחץ דם גבוה ודיכאון. למעשה, מחקרים שנעשו לאחרונה על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגון העבודה הבינלאומי, מצביעים על כך ששעות עבודה ארוכות עשויות אף להגביר את הסיכון למחלות לב ולשבץ.

בעיה נוספת היא שכאשר אנו מקבלים שיחות עבודה או מיילים מחוץ לשעות, זה נעשה על חשבון הזמן שאמור היה להיות מוקדש לפעילויות התאוששות לגוף ולנפש, כגון אינטראקציה חברתית ומשפחתית, פעילות גופנית, פנאי ובילויים. מה שמגדיל את הפוטנציאל לפגוע ביחסים המשפחתיים ובתמיכה של הקרובים שלנו בנו – מה שמייצר עוד בריחה לעבודה על חשבון טיפוח המעגלים הללו.

אז מה אפשר לעשות?

  1. הגבילו את שעות העבודה מהבית
    אם כבר אתם חייבים להשיב על מיילים מעבר לשעות העבודה – הקציבו לעצמכם זמנים מוגדרים לכך והקפידו לעמוד בזמנים. 
  2. תאמו ציפיות עם הממונים עליכם
    לעיתים גם המנהלים שלכם כלל לא מצפים שתשיבו להם בשעות הערב. לעיתים האופן שבו הם מנהלים את סדר יומם דוחק בהם לרכז את שאילת השאלות לסוף היום, כאשר ייתכן שהם מצפים לתגובה רק ביום שלמחרת – בעוד אנחנו בטוחים שאנו מצופים לתת מענה מידי.
  3. אם זה דחוף - תתקשרו
    אחת הבעיות של העבודה מהבית בשעות הערב היא שאנחנו לא יודעים להפריד בין הדברים הדחופים - שמחייבים תשובה מידית ואינם סובלים דיחוי - לבין כל מה שיכול לחכות לזמן אחר.

    ממש כמו הקמפיין שנעשה לאחרונה על ידי הרשות לבטיחות בדרכים, שקרא לכם לא לסמס בזמן הנהיגה, מתוך הבינה שמי שבאמת צריך אתכם באופן בהול יידע להתקשר - כך גם בעניין הזה: אם באמת יש משבר שלא סובל דיחוי, ידעו למצוא אתכם, אז תפסיקו לרפרש את המייל. 
  4. כשאתם יוצאים לחופש – השאירו הודעת "מחוץ למשרד"
    במיוחד עובדים צעירים מתביישים להשאיר מענה אוטומטי בתיבת המייל כשהם יוצאים לחופש, שחלילה לא יתפסו אותם כבטלנים – וחבל. אם כבר הצלחתם לצאת לחופש דאגו ליהנות ממנו בלי לחשוש מהעובדה שאתם לא זמינים. דווקא שימוש בהודעה מסוג זה מוציאה אתכם אחראים ומסורים לעבודתכם, בכך שאתם דואגים לעדכן את הצד השני שלא יצפו למענה מידי.

    אגב, השתדלו להימנע מהבטחות מחייבות כמו "אני בחופשה ולכן משיב על מיילים באיחור". זה לגיטימי לחלוטין פשוט לציין שאתם בחופש בלי שיצפו מכם לעבוד תוך כדי או בזמנים אחרים – זכרו: חופש נועד כדי שתנוחו. אז תנוחו!