אחת החרדות הגדולות בעולם העבודה המודרני הוא שרובוטים יהפכו את העבודות שלנו למיותרות. מפעלים ברחבי העולם הפכו לאוטומטיים כדי לחתוך עלויות, בסופרמקטים בחו"ל יש כבר קופות תשלום ללא קופאיות ועוד רגע, כשתגיע המכונית ללא נהג לייצור המוני, אתם יכולים לתאר לעצמכם מה יקרה לנהגי המוניות בעולם. אבל מה קורה כשאדם פרטי מתכנת לעבודה שלו עצמו אוטומציה, כך שבעצם הוא לא צריך יותר לעבוד?

זו בדיוק הדילמה שהתמודדו איתה לאחרונה גולשים רבים ברשת, לאחר ששאלה אנונימית הועלתה לאתר המרכז שאלות ותשובות בנוגע למוסר עבודה ואטיקט – קוד ההתנהגות המקובל – במקומות עבודה.

"האם זה לא אתי מצדי לא לספר לבוס שלי שהפכתי את העבודה שלי לאוטומטית?", שאל הגולש הסודי, והתשובות לשאלה זרמו במהרה, ותוך זמן קצר היא גם שותפה ב-Reddit ורשתות חברתיות נוספות, שם היא חוללה אלפי תגובות נוספות. "השאלה הזאת היא דוגמה מצוינת לכמה עובדים מרגישים שדופקים אותם וכמה אין להם תמריצים", כתב גולש אחד באתר Hacker News.

היוזר (או היוזרית) האנונימי ששאל את השאלה, קורא לעצמו Etherable, והוא (או היא) הסביר שהוא עובד בחברה המדוברת מזה 18 חודשים. הוא נשכר לעבודה בתור מתכנת, אבל בסופו של דבר העבודה כללה בעיקר הכנסת דאטה ונתונים לתוכנות. "כפי שאתם בוודאי יכולים לנחש, זו הייתה העבודה הכי משעממת בעולם", הוא כתב, "אבל בכל זאת מדובר בעבודה במשרה מלאה, עם שכר הוגן ואני גר רחוק ממקום העבודה כך שאני יכול להישאר בבית עם הבן שלי". אחרי כשנה בתפקיד, Etherable הצליח להפוך את כל העבודה שלו לאוטומטית. "כתבתי תוכנה שבחצי שנה האחרונה פשוט עושה את כל העבודה בשבילי", כתב בפוסט, "אז מה שהיה לוקח למי שעבד לפני משהו כמו חודש של עבודה, לוקח עכשיו 10 דקות - זה לנקות את הטבלת אקסל ולהריץ הכל דרך התוכנה". כך יוצא שהעובד האמור מבלה בין שעה לשעתיים בשבוע בעבודה, למרות שהוא מקבל תשלום על שבוע עבודה מלא.

אבל השאלה לא הועלתה לאתר כדי לנקר עיניים לאנשים שאשכרה עובדים שבוע שלם. היא הציבה בעיה אתית: "זה לא כאילו אני מרמה את החברה, כי העבודה נעשית, אבל מצד שני זה לא מרגיש שאני עושה את הדבר הנכון".

אוטומציה (אילוסטרציה: Den Rise, Shutterstock)
"כנראה שאמות המוסר הפרטיות שלך הובילו אותך לחשוב שמה שאתה עושה זה בסדר" | אילוסטרציה: Den Rise, Shutterstock

אז מה אומרת חוכמת ההמונים בנושא? התשובות הרבות שקיבל האנונימי התחלקו די שווה בשווה בין התומכים והמתחסדים. לחלקם לא הייתה בעיה עם זה שהוא הפך את העבודה לאוטומטית, אבל כן לא אהבו את העובדה שהוא שתל באגים בתוכנה כדי שזה ייראה כאילו בן אנוש הכניס את הנתונים. "אתה לא מוכר זמן - אתה מוכר תוצאות, אבל זה שאתה מייצר תוצאות שגויות כדי להסתיר את העובדה שאתה בעצם לא עובד - זה מה שלא אתי", כתב גולש מתלהב אחד. גולשים רבים נוספים הסכימו איתו והודיעו שמדובר במצב לא אתי בעליל. "למרות שהתשובה היא מאוד ברורה ובהירה עבורי, כנראה שאמות המוסר הפרטיות שלך הובילו אותך לחשוב שמה שאתה עושה זה בסדר", כתב גולש אחר.

מגיבים אחרים לקחו את הסיפור הזה ממש קשה, והשליכו ממנו על כל עולם העבודה המודרני: "הבעיה האמיתית היא תרבות ה'תחת על הכסא' שכולנו סובלים ממנו. הדילמה של האיש הזה היא רק הסימפטום", כתב גולש זועם. "אם אי פעם חשבתם לעצמכם 'סיימתי את העבודה אבל אני אשאר עוד כמה שעות כדי לעזוב בשעה יותר מכובדת', אז אתם עושים את אותו הדבר בדיוק".

עוד התברר שהוא לא היחיד, והרבה שיתפו את העובדה שגם הם הפכו את העבודה שלהם לאוטומטית. אחד המגיבים סיפר שהוא הפך עבודה בחברת ביטוח – כתיבת דוחות לחברה – לאוטומטית לחלוטין. "הייתי צריך לייצר דוחות שבועיים וחודשיים", כתב, "אחרי שנה או משהו כל הדוחות היו אוטומטיים ולא הייתה לי עבודה. במשך חצי שנה עבדתי שעה בשבוע. מה שכן, הבוסים שלי ידעו מזה וניסו כל הזמן לחפש לי עבודות נוספות".

היוזר ששאל את השאלה לא הגיב או עדכן אחרי שזכה למבול של תגובות. אנחנו מניחים שהוא פשוט עסוק עם הבן שלו, או סתם עושה חיים בים.