מזל טוב! נולד לכם עסק? מסתבר שממש כמו בהולדת תינוק - גם בלידה של עסק אחת ההחלטות הכי חשובות, משפיעות ומסקרנות היא בחירת השם. בכל זאת, הרבה פעמים מדובר באמת בבייבי של הבעלים והמחשבה על השם נראית קריטית והרת גורל, והאמת שדי בצדק.

הרבה אנשים בוחרים ללכת למקום הסולידי וממתגים אותו בעזרת שמם, וכך הם משייכים אותו לעצמם באופן הכי טבעי שיש, יש כאלו שיעדיפו דווקא שמות בנאליים ומוכרים שיספרו על השירות או המוצר שהם מציעים ויש כאלו שחושבים מחוץ לקופסה ויחפשו שם מקורי ומגניב. רוצים דוגמא? הנה כמה עסקים שבחרו שמות לא צפויים והצליחו להשאיר אצלנו חותם, גם הרבה אחרי שסיימנו את החשבון.

ברל'ה -  מיוזיק קלאב

עם מי יש לנו עסק: מועדון בקיבוץ להבות חביבה, המציע הופעות של מיטב האמנים בארץ, כנסים ואירועים פרטיים.

הסיפור שמאחורי השם: הבעלים של המועדון הם אב ובן - דוד וגלעד גודר, יזמים מתחום הנדל"ן שהחליטו להקים אותו מתוך האהבה למוזיקה ותרבות ורצון להשקיע בפריפריה. "ידענו ישר שזה השם, בחרנו בו כמחווה לאריק איינשטיין שכונה כך על ידי חבריו, האלבום שבלול וכו'".
דרך אגב, למי מכם שלא שם לב, בנוסף לכך השם הוא בעצם הלחם של בר וההתחלה של שם הקיבוץ. תודו שזה גאוני.

ואיך התגובות?
"אפשר לומר שהצלחנו", אומרים השניים, "ברל'ה צבר מוניטין של מקום נחשב ואיכותי, ולמרות זאת הוא מצליח לשמור על האינטימיות והמשפחתיות שבו. השם כל כך תפס שיש כאלה שחושבים שאנחנו חלק מרשת".

רוח שתות – חקלאות באווירה אחרת

עם מי יש לנו עסק: מרכז מבקרים לחקלאות מודעת. מגדלים תותים, פטל, אוסנה (המוכר בתור פטל שחור) ואוכמניות באמצעים ביולוגיים או אורגניים. המקום מעסיק בעלי צרכים מיוחדים ומעניק שירותי חינוך, תוכן, תיירות ומכירת תוצרת.

הסיפור שמאחורי השם: "פנינו לחברים קרובים וביקשנו מהם למצוא לנו שם מחוץ לקופסה. אחת החברות הציעה את הרעיון וכך יצא שהמצאנו מילה חדשה".

איך התגובות?
"פשוט נהדרות. הרבה פעמים יש אנשים שמתקנים אותנו ו"מסבירים" לנו שלא ככה כותבים את זה, זה רק גורם לשם להיצרב יותר חזק".

קנגורו – שירותי דיוור בע"מ

עם מי יש לנו עסק: שירותי דיוור מהיום להיום ומהיום למחר בפריסה ארצית.

הסיפור שמאחורי השם: בשנת 1987 הוקמה החברה על ידי המנכ"ל זיו בלקינד, שמספר שמדובר בהברקה של רגע: "תמיד אהבתי את החיה הזאת, הדימוי שלה הוא סמל שמשרת מסר. קנגורו היא חיה מהירה הנושאת בתוך הכיס את העובר שלה. זה המסר שלנו ללקוחות – מהירות ואחריות. אנחנו רוצים שידעו שאנחנו דואגים למשלוחים ומבצעים אותם במהירות".

"בלי קשר זו גם חיה ציורים ומעניינת, חביבה ואהודה ואף יש בה ניחוח של חו"ל, מכיוון שהיא באה מאוסטרליה. יכולנו לבחור שמות שהיו נפוצים באותה תקופה כמו אץ רץ וכאלה".

איך התגובות?
"עם הזמן הבנו שבזכות השם שלנו הפכנו למותג, היום קנגורו זה שם גנרי לשליחויות". 

"התיקון הכללי" – כלבו לבית

 עם מי יש לנו עסק:  טמבוריה בבאר שבע המציעה כל מה שצריך לבית ושירותי תיקונים במקום.

הסיפור שמאחורי השם: "כשחיפשנו שם לעסק עלו לנו מספר רעיונות", מספרים השותפים של העסק, "מכיוון שאנחנו אנשים מאמינים משחק המילים של 'התיקון הכללי' מאוד קרץ לנו".

ואיך התגובות?
"אפשר לומר שהשם הזה נותן לנו ברכה לעסק. אנחנו מקבלים הרבה פידבקים טובים על בחירת השם וזוכרים אותנו".

לכל הרוחות

עם מי יש לנו עסק: חנות לציוד טיולים ומחנאות בבנימינה.

הסיפור שמאחורי השם: החנות הוקמה במקור בקיבוץ גבעת חיים לפני כ-22 שנים, וכמו כל התחלה, גם אז המייסד שלה, בחור בשם ראובן, התלבט איזה שם לתת לה. כיאה לקיבוצניק הוא החליט להעלות את השם לישיבת חברי הקיבוץ, במהלכה הוצעו כמה רעיונות שלא סברו לו את האוזן. בסופו של דבר אחד החברים הוותיקים התעצבן ואמר: "ראובן, נמאס לי, אתה והחנות שלך יכולים ללכת לכל הרוחות!". בתגובה ראובן אמר לו "תודה! בדיוק לשם הזה חיכיתי", ומאז הכל היסטוריה.

ואיך התגובות?
"לקוחות בעיקר צוחקים", מעידים בחנות, "סך הכל התגובות מאוד חיוביות".

Play עוף  

עם מי יש לנו עסק: שווארמה בהיכל הספורט יד אליהו.

הסיפור שמאחורי השם: במסעדה מספרים כי השם נבחר בעקבות מיקום העסק, שהרי פלייאוף הוא מושג בכדורסל. את העוף הם בחרו בגלל שמדובר במרכיב עיקרי בחומרי הגלם של המנות המוגשות במקום, והרי לכם משחק מילים קלאסי. "רצינו לבחור שם מיוחד עם משמעות כפולה, ונראה שהצלחנו".

ואיך התגובות?
"ממש חיוביות ומתלהבות. כל מי שקולט את משחק המילים תמיד מעיר עליו משהו, זה לא שם שרואים כל יום".

 
 
 
View this post on Instagram

#המשחיז #steak #ribeyesteak #chefknife #sharpner #meat #meatlove #restaurant #eatingout #foodtruck #foodparty #foodfest

A post shared by steak it izi (@steak_it_izi) on Jul 14, 2018 at 11:45am PDT

 

 Steak It Izi  

עם מי יש לנו עסק: פוד-טראק עם מעשנה ניידת המסתובב ברחבי הארץ.

הסיפור שמאחורי השם: המחשבה הכי מתבקשת היא שהשם הוא משחק מילים מגניב של הביטוי "take it easy" עם המילה סטייק, שהרי מדובר בשירות המספק מנות שף של בשרים מעושנים. אממה? מתברר שלבעלים של העסק קוראים איזידור סגל, או כמו שכולם קוראים לו...איזי! כך שמדובר פה במשחק מילים על משחק מילים על משחק מילים...והיד עוד נטויה.

 
 
 
View this post on Instagram

גם אם הגעת מהצפון וגם אם אתם שכנים שלנו פה למעלה. הלקוחות שלנו יקבלו יחס שווה וכאשר אנחנו אומרים שווה? אנחנו מתכוונים לרמה הכי גבוה.לא יעבדו עליכם אצלנו. המעבדה בעל הכי הרבה ביקורות בפייסבוק ובכלל בארץ!!! תראו לנו מישהו שעבר 200 ביקורות של 5 כוכבים :)!

A post shared by MelafePhone (@melafephone) on Dec 3, 2018 at 9:37pm PST

 

Melafephone  

עם מי יש לנו עסק: מעבדת סלולר המספקת תיקונים לכל סוגי המכשירים.

הסיפור שמאחורי השם: "כשפתחנו את המעבדה חשבנו על כמה שמות מגניבים, אבל כשעשינו סקר גילינו שלא משנה כמה השם שלך מגניב ומקורי – בסופו של דבר אף אחד לא זוכר את השם שלך. יש בכל עיר עשרות ובסופו של דבר אתה רק זוכר 3-2 מעבדות, וגם אז, רק את המיקום שלהן. לכן רצינו לקחת את המילה PHONE לקיצון שלה. בסוף הגענו ל-melafephone ובאותו הרגע היינו בטוחים שאת זה אף אחד לא ישכח. זה הגיע למצב שעוד מעבדה קראה לעצמה ככה אחרינו".

ואיך התגובות?
"כולם בעיקר צוחקים. הרוב שואלים איך הגענו לזה. בשנה הראשונה ראינו עשרות מכוניות עוצרות באמצע הכביש כדי לצלם את השלט שלנו. אנחנו השם הפופולארי בקרב הספקים שלנו בדיונים שלהם - כי קל להם להביא אותנו כדוגמא וגם זה גורם להם לצחוקים קבועים. גם יצא כבר שכמה אנשים התקשרו ושאלו אם יש לנו עגבנייה בסניף, או כמה עולה קילו מלפפונים".

הפולניה – fun sex store

עם מי יש לנו עסק: חנות סקס ברחוב בוגרשוב בתל אביב.

הסיפור שמאחורי השם: "רצינו ללכת בצורה הפוכה", מספר עופר רגב הבעלים של המקום, "פולניה נתפס כשם גנאי לאישה קרה. כמובן שזה סטריאוטיפ אבל רצינו לקחת את זה לקיצון. החנות שלנו חמה מאוד עם אווירה ביתי ומעוצבת כמו בית של אישה פולניה מבוגרת".

ואיך התגובות?
"החנות שלנו קיימת כבר בת שמונה שנים ואין ספק שהשם הוא אחד מהגורמים להצלחה. הרבה פעמים אנשים אפילו נכנסים אלינו לחנות רק בגלל השם, כשהם מגלים מה מחכה להם בפנים הם קצת נכנסים להלם".

אין נכון או לא נכון - יש נכון למותג שלכם

אז מה השיטה הכי נכונה? האם כל המקוריות והשנינות הזאת בסופו של דבר הופכת לרווחית? או שמדובר סתם באנקדוטה נחמדה שלא רלוונטית להצלחה העסקית שלכם? לדבריו של מייקל אמיר, קופירייטר ואסטרטג תוכן, לא זו השאלה.

"שמות מקוריים לעסקים יש בכל מקום", הוא מסביר, "השאלה היא אם אתם זוכרים את השמות האלה, אם הם מדברים אליכם ואם בסופו של דבר הם מה שיגרום לכם להעדיף עסק אחד על עסק אחר. מניסיוני – זה ממש לא בטוח". 

הפולניה - Fun sex store (צילום: עופר רגב)
הפולניה - Fun sex store | צילום: עופר רגב

אז מה בסופו של דבר הכי חשוב?

"כשניגשים לבחור שם של עסק, כדאי לזכור שהשלב הזה מגיע בסוף. הרבה פעמים אנשים ממהרים קודם לחשוב על שם, אבל צריך להבין שרק אחרי שמזקקים באמת מה המוצר שלנו, מי הקהל שלנו, על איזה צורך אנחנו עונים ואיך אנחנו יכולים לתת לצרכנים שלנו יתרונות - שהמתחרים שלנו באותה קטגוריה לא יכולים לתת לצרכן (אם בכלל), רק אז אנחנו יכולים לבוא ולתת לעסק או למותג שם".

"בהנחה שאנחנו רוצים להרגיל אנשים להכיר את השם הזה ושואפים שהשם יישאר אתנו לנצח", מסביר אמיר, "כדאי תמיד להסתכל קדימה ולתכנן את הצעד, הבא כדי לא למצוא את עצמנו תקועים עם שם מקורי אבל מגביל. למשל במקרים של הוספת שירותים או פתיחת סניפים נוספים, לפעמים השם שבחרנו בהתחלה לא יתאים למהלכים כאלה".

אמיר מוסיף שכשניגשים לבחור שם לעסק, יש בדרך כלל אופציה אחת מתוך שתי בחירות קיצוניות. האחת היא לתת לעסק שם שאפשר להבין ממנו באופן חד משמעי במה הוא עוסק ובאיזו קטגוריה הוא נמצא. האופציה השנייה היא ללכת דווקא לכיוון לא צפוי - שם מפתיע ומקורי, ולבנות על זה שהשם יסקרן אחרים ויהיה זכיר יותר משמות צפויים יותר באותה קטגוריה. "במקרה הזה אין טוב ורע", הוא מסכם, "לכל אחת מהאופציות יש את היתרונות והחסרונות שלה. אין חוקים של נכון או לא נכון, מה שחשוב זה להבין מה הכי נכון למותג המיוחד שלכם".

ואולי בכל זאת איזה כלל ברזל למתחילים?

"לא משנה באיזו אופציה אתם בוחרים, מבחינת המצלול יש כלל מאוד ברור - כמה שפחות מסובך להגיד, ככה יותר פשוט לזכור ולהעביר הלאה". רשמנו לעצמנו.