במשך 20 שנה עבדה נורית שי, בוגרת תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק בינלאומי MBA, כמנהלת שיווק בינלאומי בחברות הייטק, שם ניהלה צוות עובדים. אך לפני כארבע שנים הבינה שהיא חייבת לשנות מסלול והייעוד שלה הוא אחר. כיום היא עובדת כמלווה רוחנית, תומכת במשפחות שכולות ובמצבי חיים קשים, וזאת בצד עיסוקה הנוסף כמטפלת אנרגטית ומנחת מעגלי מדיטציה במרחב לגוף ונפש של החברה העירונית רחובות.

השינוי היה מעין תהליך שנמשך שנים קודם ההחלטה לעשות הסבה, מספרת שי. על אף שתפקידה היה מנהלת שיווק, לאורך השנים היא הפכה במשרד למעין 'כותל מערבי', אליו העובדים היו באים לשפוך את ליבם ולמצוא מקום לשוחח על בעיות אישיות כאלה ואחרות. שי, מלבד טיפים, עצות שימושיות ואוזן קשבת, אף לעיתים תרגלה ביחד עם ה'עולים לרגל' מדיטציות או תרגולים רוחניים על מנת להיטיב עם הנפש. "במבצע עופרת יצוקה חדרי הפך לחדר חמ"ל רוחני שבו תרגלנו יחד צ'יקונג ונשימות להפגת המתחים בין האזעקות" אומרת שי ומוסיפה "הסיבה המשמעותית שגרמה לי לעזוב את עולם ההייטק ולעבור אל העולם הרוחני היא ההחלטה וההקשבה הפנימית שיש משהו 'אחר' או 'נוסף' שקורא לי להגשים את הייעוד שלי והוא לא נמצא בין המחשב למקלדת, אלא הוא עם ובין אנשים"

מה הסביבה הקרובה חשבה על זה?

"הסביבה הקרובה שלי קיבלה את ההחלטה שלי בחום אך קצת בחששות, איך אסתדר, איך אתפרנס שכן אני מפרנסת יחידה, אבל מהר מאוד קיבלתי עידוד ותמיכה. זכיתי לקבל מבניי את ברכת הדרך כי הם הרגישו שאני הולכת עם הלב שלי לעבר מטרה פנימית ברורה ונחושה".

לצמוח מתוך הקשיים

ליווי רוחני הוא תחום מקצועי חדש יחסית בעולם הרפואי בישראל, מסבירה שי, "בגדול מדובר במפגש תמיכה, תמיכה רוחנית. המלווה הרוחנית מצטרפת לאדם ברגעי הקושי, בין אם מדובר באובדן, במחלה, או במשבר. הליווי הרוחני מגייס את הכוחות הרוחניים של האדם, שיאפשרו לו להתייחס לקושי, לסבל, לכאב וגם למוות כאל הזמנה לחיות חיים של מודעות ולמצוא משמעות, בהתבסס על עולם הערכים שלו. המלווה הרוחנית מתלווה לאדם ב'כאן ועכשיו' שלו, ויחד מחזיקים את הקושי. המלווה הרוחנית מסייעת לאדם למצוא את המשאבים הרוחניים שלו ולהתחבר אליהם, כך שאלה יסייעו לו לצמוח מתוך הקשיים הנובעים מהמשבר אותו הוא עובר". כבר עתה בישראל, משתלבות המלוות הרוחניות במחלקות השונות בבתי חולים, במוסדות גריאטריים, ואף בתכנית 'מקום לנשימה' של מרכז אלה, כאשר משרד העבודה והרווחה נותן מענה של ליווי רוחני למשפחות במצבי משבר אובדן ושכול.

מה קורה בדיוק במפגש?

"עיקר התמיכה היא הקשבה אמפטית והכנסתה של האהבה לתוך המפגש, כך נוצר מרחב מוגן בו האדם יכול להיות עם האי ודאות ובאותה העת להזמין את המשאבים הרוחניים שלו להתמודד עם הקושי" אומרת שי . "ישנן פעולות שונות המשפיעות על הנפש כמו תרגול מדיטציה, קריאת טקסטים רוחניים, עיון במקורות דתיים, שירה ועוד. כמו כן, לעתים מתגבשת קבוצה התומכת האחד בשני כאשר יש להם מכנה משותף כלשהו. לדוגמה, התגבשה קבוצת תמיכה למשפחות שכולות ברוח הליווי הרוחני, הפועלת דרך ארגון יד לבנים ברחובות, ומתקיימת בבית התרבות של החברה העירונית רחובות. בימי הקורונה אנו דואגות לקיים את המפגש באון ליין על מנת לשמור על קשר והמשכיות הטיפול."