יש מסמך? לשכת התעסוקה, ארכיון (צילום: חדשות 2 ארכיון)
אבטלה ממושכת משפיעה על הרצון להגר | צילום: חדשות 2 ארכיון

קרוב ל-30% מהעובדים בענף ההיי-טק, בגילאים 21 עד 25, שוקלים להגר לחו"ל. הנתונים הללו נחשפו בסקר שנערך במהלך חודש אוקטובר, בקרב כאלף מחפשי עבודה בתחום, אשר מופיעים במאגר פורטל דרושים. כאשר בוחנים את המצב בקרב גברים בני 32 עד 37 - הנתון מזנק ועומד על 40%.הנכונות של גברים לעזוב את ישראל, אפילו לתקופה של מספר שנים, גבוהה יותר מזו של הנשים, בכל קבוצות הגיל.

"המוטיבציה של הנשים להעתיק את מרכז חייהם לחו"ל יורדת ככל שגילן עולה", אומרת עינת גז, מנכ"לית רילוקיישן ג'ובס, "מאחר והן לוקחות בחשבון כי מלבד ההכרח להקדיש שעות רבות לצורכי העבודה, עליהן יהיה להתמודד עם גידול הילדים, ללא תמיכת המשפחה המורחבת ". מהסקר עולה כי 19.8% מבנות 26 עד 31 שוקלות להעתיק את מגוריהם מחוץ לישראל, זאת לעומת 35% מהגברים באותה שכבת גיל. כאשר בודקים את המצב אצל בני 38 עד 41 הנכונות להגר מתייצבת על כ-18% אצל נשים, לעומת 27% בקרב הגברים.

46% מאנשי החומרה מתלבטים

 

בסקר נבדק הקשר שבין תחום העיסוק לבין הרצון לעבור לחו"ל. במקום הראשון נמצאים אנשי החומרה, אשר 46% מתוכם מוכנים להגר. אחריהם ניתן למצוא את אנשי האינטרנט (25%), אנשי מערכות המידע
(15%) ובתחתית הטבלה העוסקים בתחום התוכנה (13%).

"אין ספק כי מרכז הכובד הטכנולוגי עובר מתחום החומרה הוותיק אל התוכנה - אינטרנט, אפליקציות למובייל וחוויית משתמש", אומרת גז, "תחום הטלקום ספג בשנים האחרונות מכות משמעותיות ביותר ובהתאם גם הביקוש לעובדים ורמות השכר ירדו בהדרגה במהלך השנים האחרונות. גם מחפשי העבודה בתחום מערכות המידע אינם מלקקים דבש. הביקוש אמנם יציב, אולם הם מבינים כי קיימת תקרת זכוכית לשכר אותו הם יוכלו להרוויח בישראל. אינפלציית מבקשי העבודה בתחום עיצוב האתרים ובתחומים קרובים לו עושה את שלה ומייצרת קושי במציאת עבודה".

יציאה לרילוקיישן נחשבת כמהלך טקטי שמאפשר לעובד לרכוש ידע וניסיון בתפקידים שיאפשרו לו להתקדם במהירות בשרשרת התפקידים בארגון, אולם הסקר מלמד כי המציאות הכלכלית בישראל "דוחפת" עובדים רבים בתחום ההיי-טק לשקול לעבור לחו"ל.

כ-46% ממחפשי העבודה בתחום מתייחסים ליוקר המחיה כאל הסיבה המרכזית שבגינה הם מעוניינים להעתיק את מרכז החיים לחו"ל. שיעור דומה נרשם גם בקרב המשיבות: 42%. הסעיף הבולט ביותר שנוגע ליוקר המחיה הוא תחום הנדל"ן. שיעור דרמטי של 78% מהגברים ו-73% מהנשים אמרו כי הקושי לרכוש דירה בישראל משפיע על הרצון שלהם לעזוב את הארץ. פרמטרים נוספים שהופיעו בהקשר הזה הם כלכלת הבית והקושי לגדל ילדים.

לדברי דרור אפשטיין, מנכ"ל משותף בפורטל המשרות דרושים, "מדובר על אות קלון שמוטבע בגדול על מצחה של המציאות בישראל של שנת 2013, בה שיקולים קיומיים דוחקים לשוליים שיקולים מהותיים כגון אתגר וקידום מקצועי. אני משער כי אם הסקר היה בוחן מחפשי עבודה מתחומים אחרים, התוצאות היו מטרידות הרבה יותר".

מחפשים עבודה במשך שנה

האם אבטלה ממושכת משפיעה על המוכנות להגר? עושה רושם שהתשובה לכך חיובית. כ- 25% מהמשיבים שמחפשים עבודה במשך חודש ימים מעוניינים להגר. השיעור עולה בהתמדה ומגיע עד ל-57% בתום שנת חיפוש עבודה.

מנתוני הסקר גם עולה כי כ-31.5% מהמשיבים לא יהגרו בשל החשש שמא לא ימצאו מעסיק או לא יקבלו אשרת עבודה. השיקול הלאומני משפיע על קרוב ל-13% מהנשים ועל 17% מהגברים. הקרבה להורים תשאיר 47% מהנשים ו-28% מהגברים. החשש מאי התאקלמות יגרום לכ-10% מהגברים והנשים להישאר בארץ.