אין מנהל מושלם, וניהול טוב הוא שילוב של כישורים ומיומנות שלוקח לעתים גם שנים רבות לפתח ולשפר. לעתים התחושה שהמנהל שלכם גרוע היא עניין סובייקטיבי. אחד יגיד כך, ואחד יעיד אחרת. אולם במקרים רבים המציאות פשוט זועקת: הבוס הזה גרוע!

רוב המנהלים אינם מוכשרים מספיק ביחס למה שתפקידם מצריך. היכולת לנהל ולהנהיג מושתתת על שילוב בין אישיות, מוטיבציה וכלים נרכשים, וכשלחברות אין די זמן ומשאבים הדרושים לאיתור המאפיינים הללו ולפיתוחם, הן מקדמות או מגייסות מנהלים שאובייקטיבית אינם ראויים לכך. נוסף על כך, עובדים אחרים מקודמים בנסיבות פוליטיות ומהסיבות הלא נכונות (למשל, נפוטיזם), ולעתים על רקע תפקוד לא מקצועי של המגייס. התוצאה היא אחת: ניהול בינוני.

עוד בלימודים וקריירה:

מקרים של ניהול גרוע בדרך כלל בולטים מאוד. למנהל קשה להסתיר את היותו חסר כישורים מתאימים. הוא עשוי לומר זאת ישירות ("אין לי מושג איך עושים את זה, בשביל זה אתה כאן", "אתם מנוסים יותר ממני, אקבל מה שתחליטו"), אך ברוב המקרים הוא יחפה על כך ויפגין רגשות נחיתות בשלל דרכים, שלרוב אינן נעימות לבריות (אגרסיביות, הסתרה, האדרה עצמית יתרה או התנהגות חברותית מוגזמת). ברגעי האמת, שבהם עליו להפגין ידע או יכולות, הוא נתפס בקלקלתו.

סימנים של חולשה

במקרים אחרים זה עשוי להיות קשה יותר לזהות בוסים שאינם מוכשרים מספיק מבחינה מקצועית או ניהולית, והדבר בא לידי ביטוי בסימפטומים שונים שעלולים להיות סימנים לכך. למשל, "מיקרו-מנג'ינג" – ניהול ריכוזי שאינו מאציל סמכויות ומאופיין בשליטה מופרזת, בירידה מוגזמת לפרטים, ובהתערבות בכל החלטה ושלב בתהליכי העבודה. מנהלים כאלה בדרך כלל מאמינים שיש רק דרך אחת להצליח בעזרתה – הדרך שלהם, והם ממהרים לבטל כל הצעה אחרת.

עובדים למנהל ריכוזי כזה חשים שהוא בטוח שהוא בעל מסוגלות גבוהה משלהם, הן ברמת הידע הן ברמת הביצוע, ושאינו סומך עליהם כלל. ידיהם כבולות בשלשלאות. ניהול כזה אינו מוצלח, בלשון המעטה, וגורם להימנעות מיוזמה, להיעדר יצירתיות בצוות, ולפגיעה במוטיבציה של העובדים ובמוכנותם להגדיל ראש.

בוס צועק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
זה לא אתם, זה הוא | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

סימנים אחרים לבוס שכישוריו מוטלים בספק יכולים להיות, למשל, ריבוי פגישות, דיונים ותהליכי הכנה לעבודה שאינם יעילים, ונחווים על ידי העובדים כבזבוז או מריחה של זמן, או התנהגות מפלה כלפי עובדים, שברור לכל כי היא נעשית על סמך העדפת העובדים הנחמדים, החנפנים או הפופולאריים, ולא באופן ענייני על רקע תפקודם המקצועי.

סימנים נוספים הם היעדר נוכחות במשרד או בשטח עד כדי חוסר פיקוח מוחלט, חוסר יכולת לקבל החלטות, נטייה לקבל החלטות גרועות, הישענות יתרה על העובדים, והתנהלות כללית שאינה ראויה להיות מודל לחיקוי (איחורים, לבוש מרושל, שפה בלתי ראויה) – לעתים אף תוך הפגנת דיבורים שלא מגובים במעשה בפועל (למשל, מנהל שתובע מעובדיו להתנהג בנימוס מול לקוחות, אך בעצמו מתנהג מולם בגסות רוח).

אז מה עושים? כמו הקלישאה - הפכו את הלימון ללימונדה

עד כמה שקשה להיות כפוף למנהל כושל, בעיקר בגלל הסימפטומים שמקשים על חייו של העובד, ייטב לכם לנסות למצוא את דרך המלך עמו. לא רק משום שחבל על הסבל והעצבים המיותרים שוודאי לא מועילים לכם, אלא מפני שזו יכולה להיות הזדמנות עבורכם. אם תמצאו חן בעיניו ותעלו יחד על דרך המלך, אולי תזכו באהדתו ובהערכתו, ובהתאם לכך – בקידום או בשיפור מעמדכם בחברה.

לשם כך, נסו לבלוט: זהו את נקודות החולשה של הבוס, וקחו אחריות על ביצוען המקצועי בעצמכם. הוא מתקשה להחליט? עזרו לו. הוא מבזבז זמן? פעלו מהר, תקתקו עבודה. הוא מסתבך בחישובים? חשבו למענו. אם לא תעשו זאת תוך ביקורת או זלזול במנהלכם אלא בכבוד וברצון טוב, הוא עשוי להבחין בכך, לראות את נקודות החוזק שלכם, ולרצות להיעזר בכם.

גם בעתות משבר או בזמן היעדרות המנהל לנסיעה או לחופשה, אתם יכולים לקחת אחריות במקומו: לאתר בעיות בזמן ולחקור על אודותיהן, להתריע על כך בפני מנהלים אחרים, או לקבל החלטות מידיות ונבונות כדי לפתור אותן.

למרות ועל אף – הפגינו כבוד

כדי לשרוד בוס כושל, ובאמת להצליח להפוך את הלימון ללימונדה, עליכם להקפיד לשדר לו שאתם מכבדים אותו. אם אתם מחליטים להיות לו לעזר כדי להקל עליו – שדרו לו שאתם לא עושים זאת משום שהוא חלש או כי אתם מזלזלים ביכולותיו, אלא מפני שהוא עמוס או בשל חיבתכם למשימה.

תוכלו אפילו לאתר נקודות חוזק שלו (כמו שאין בוס מושלם – לא יתכן בוס שהוא רק גרוע. בכל אחד אפשר למצוא מעלות טובות), ולהעצימו על כך באמצעות מחמאות בפומבי, שלא נשמעות כחנופה ריקה וזולה.

נוסף על כך, שמרו את הקרבות שלכם רק למצבים קריטיים. הימנעו לגמרי מתגובות ציניות לפועלו, מהפגנת חוסר סבלנות (גם אם הוא מורח את הזמן בחוסר יעילות), מהתנגדות לסמכותו ולהחלטותיו או מרכילות שלילית עם קולגות. אינכם יודעים לאן דבריכם יגיעו, ולא יועיל לכם לדבר עם חבריכם על כך שהאדם הלא נכון מנהל אתכם או על נחיתותו המצערת. ככלל, ייטב אם תשחררו את עצמכם מהמחשבות הללו ביניכם לבין עצמכם. מעבר לעובדה שהדבר ככל הנראה לא יועיל, תיווכחו לדעת שזמנכם בעבודה ינעם לכם הרבה יותר.

כל זה נכון רק כל זמן שהחלטות המנהל לא פוגעניות, ושאינכם נפגעים אישית מהתנהלותו. במקרים קיצוניים, במצבים שבהם אינכם מצליחים לממש את הפוטנציאל המקצועי שלכם (למשל, עם בוס ריכוזי), או כשאינכם מסוגלים לשאת זאת, הפתרון בשבילכם עשוי להיות חיפוש עבודה חדשה. ואז – הביאו בחשבון ששם אולי לא תפגשו בבוס בעייתי, לשמחתכם, אך תיתקלו בחסרונות אחרים של מקום העבודה מבחינתכם.

מבוגרים? כך תמצאו עבודה (אילוסטרציה) (צילום: רויטרס, חדשות)
נכון זה מתסכל, אבל שמרו את הקרבות שלכם רק למצבים קריטיים | צילום: רויטרס, חדשות

התמודדו ביעילות

  • טלו יוזמה ואחריות: אתרו מה חשוב למנהלכם, ושתפו פעולה. הראו לו שאתם עובדים איתו, ולא נגדו. למשל, אם הוא ריכוזי, עשו כרצונו, ולצד זאת – למדו את דרכיו ופעלו בהן עוד לפני שיבקש. התנדבו לאחריות על משימות שאתם טובים בביצוען, והוכיחו שוב ושוב שאתם עושים זאת על הצד הטוב ביותר.
  • היו ענייניים: ענייניות היא כלי יעיל כמעט בכל מצב. למשל, אם מנהלכם ריכוזי, הפגינו יציבות ופרקטיות כדי שיוכל לסמוך עליכם. לחלופין, אם מנהלכם מורח את הזמן, פעלו כדי לקדם תהליכים.
  • תקשרו: גם אם מנהלכם מגזים בשליטה וגם אם הוא נעדר באופן תדיר – הקפידו לתקשר עמו. עדכנו אותו בעבודתכם, הרגיעו אותו בכך שאתם פועלים לקידום ענייניו, הציעו מיוזמתכם לדון או להיפגש, והראו לו שבכל מצב אתם נוכחים ונחוצים (זאת, כמובן, כל עוד אתם יודעים שהוא אוהב שמתקשרים עמו באופן שוטף, ולא נרתע מכך).
  • למדו לבלוע צפרדעים: בין אם מנהלכם ריכוזי או שאינו משמש מודל לחיקוי, ובין אם הוא אינו בקיא בידע שעליו להפגין, למדו להסתגל למצב הקיים ולשחק על פי כללי המשחק שלו. הוא קשוח ותובעני? עשו מה שצריך מבחינתו וזכו למינימום ביקורת. הוא מבזבז זמן בדיונים ארוכים ומייגעים? היו קשובים וטפחו את שריר הסבלנות.
  • שפרו את החלטותיו: בעדינות ובלי לפגוע ברגשותיו או בסמכותו, נסו לכוון את המנהל להחלטות נכונות ורצויות יותר מהחלטותיו. עשו זאת בחוכמה: במקום לחלוק על החלטותיו הקיימות, הקדימו תרופה למכה. למשל, אם הוא ידוע בנטייתו לקבוע לוחות זמנים לא הגיוניים, דאגו להקדים אותו ולהציע לפניו דד-ליין ריאלי.

 יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.