אייל נמר, מורה בבית ספר תיכון ומיוזמי המאבק של עובדי ההוראה, התארח בתכנית "הבוקר של קשת" רגע לפני שיצאו להפגין מול משרדו של שר החינוך נפתל בנט, במחאה על מחדל השכר, המצב האבסורדי בו הוא והקולגות שלו עובדי ההוראה, פשוט לא מקבלים את הכסף שמגיע להם. כשחושבים על זה קשה להכיל את העובדה שדווקא אותם אנשים שבחרו לדאוג לחינוך ולהשכלת ילדינו, הם אלו שהמדינה מתעלמת מצרכיהם וגוזלת את הזכות הבסיסית שמגיעה לכל עובד – שכר עבור עבודתו.

בשבועות האחרונים רצו ברשתות החברתיות עוד ועוד פוסטים של מורים, גננים ועובדי הוראה שונים שפרסמו את תלוש השכר שלהם, שהציג כיצד קוזז משכרם ניכוי חד פעמי בסכום אסטרונומי על סעיף "החזרי נסיעות", ובנוסף גם שכר לא קיבלו. לנמר חשוב להדגיש שהמאבק הוא לא רק על נושא הקיזוזים החד פעמיים, שגם איתם הם לא מסכימים, אלא על משהו שהוא הרבה מעבר לכך: "אנחנו מדברים על מורים שלא מקבלים שכר, שנתנו לנו תלוש משכורת ואת השורה של "שכר עבודה" פשוט לא שמו. נתנו לנו שכר חלקי ויש כאלו שלא קיבלו שכר בכלל", זעם נמר, "אני מקבל פניות מגננת שעבדה כל החודש ולא קיבלה משכורת".


 

למה לא מקבלים שכר אם יש תלוש קיים? תהו חיים אתגר וגלית גוטמן, שאלה כל כך טריוויאלית, שהתשובה אליה לא פשוט לא קיימת. "זאת בדיוק השאלה! הם כבר הוציאו תלוש, עשו בו טעות של קיזוזים וניכויים, אבל את שורת המשכורת. אותם 3,000, 4,000 שקלים פשוט לא משלמים".

מישהו דיבר איתכם בשבועות האחרונים?

"בהחלט. פנו אלינו ממשרד החינוך מהלשכה של המנכ"לית. כל הזמן הם משנים גירסאות, בכל פעם מדובר בתקלה נקודתית או תקלה במחשב. אלפי עובדי הוראה, לא מקבלים שכר. חבר'ה לא משלמים לנו משכורת, זה לא שמקזזים לנו מהשכר – בשביל לקזז צריך קודם לשלם ואז להוריד!".

לפני כשבוע כינסה מנכלי"ת משרד החינוך, מיכל כהן, וועדת חירום שאמורה הייתה לדון במצוקה ולמצוא פתרון מידי, הוועדה כונתה בשם שהרתיח את מובילי המאבק – "וועדת מורה". "חשוב לנו להבהיר שהבעיה היא לא רק של המורים, היא של כל עובדי ההוראה: גננים, יועצים, מנהלים, מדריכים, מורים ועוד. בכולנו אותו זלזול, לכולנו אותו יחס. אנחנו דורשים דבר אחד – אנחנו רוצים ללמד, אנחנו אוהבים את העבודה, אנחנו רוצים לקבל את המשכורת הבסיסית שלנו!". 

תגובת משרד החינוך:

מיד עם היוודע דבר קיזוז דמי הנסיעה על ידי האוצר, העביר משרד החינוך מידית מקדמות ועדכן על כך את המורים באמצעות מסרונים. במספר מקרים בהם מורים לא קיבלו את מלוא שכרם, המשרד נקט בשורה של פעולות: נפתחו מוקדי מידע וסיוע ארציים, הוקם צוות עבודה ייעודי, בשיתוף מורים ומנהלים והועברו מקדמות בהתאם לצורך. המשרד ממשיך לעמוד לרשות עובדי ההוראה כדי להבטיח שבסופו של דבר כולם יקבלו את מלוא שכרם.

בהמשך לתגובה משרד החינוך הוסיף נמר: "זה רחוק מהמציאות – מדברים שוב על קיזוזי נסיעות ולא על השכר! קיזוזי הנסיעות זה נושא שרלוונטי ל-3%, אנחנו מדברים על 97% שלא מקבלים שכר. אין לנו משכורת. אנחנו דורשים דבר אחד - שכר מלא בזמן".