האם בשנת 2019 עדיין לגיטימי שהכנת קפה למנהל היא חלק מהגדרת התפקיד של מזכירה או מנהלת קבלה? בעבר היה נהוג שחלק מתפקידה של "אשת המשרד", הלא היא המזכירה, היה להגיש קפה לסגל המנהלים, ממש כמו הנוהג שהאישה היא המגישה הבלעדית של האוכל והשתייה לבעלה ולבעל המרות.

אני בעצמי זוכרת כיצד בשלהי שנות ה-20 לחיי אי שם לפני 15 שנה, במסגרת שירותי בצה"ל בתפקיד עבודות משרדיות, היו סביבי מזכירות מפקדים שחוץ מלתאם פגישות נדרשו להכין גם קפה למפקדים ולאורחים שלהם. פקודה, שהייתה חוקית, וסירובה יכול היה לעלות אפילו לדיונים משפטיים. בשנת 2005 למשל, חיילת שסירבה להגיש קפה למפקדה, הועברה ליחידה אחרת עקב סירוב הפקודה. 

"לא מקובל שמנהלת משרד תשמש כמלצרית"

אך במציאות כיום, בה המודעות לשוויון המגדרי עלתה, בה אנו דורשות בעצמנו שוויון ונשים רבות אף מכהנות כמנכ"ליות בחברות גדולות ומצליחות, עדיין נדמה שהנושא הזה חם מאי פעם. בקבוצת הפייסבוק "פורום נשים בתעשייה-קבוצת המנהלות", עלה לאחרונה פוסט שהצליח להכעיס לא מעט נשים:

"אני עובדת בחברת הייטק ציבורית לא גדולה (כ-50 עובדים). מעבר לתפקידים השוטפים, מנהלת המשרד אצלנו נדרשת גם להכין קפה ולמזוג שתיה לחברי ההנהלה הבכירה. חברי ההנהלה מסמסים לה כל אחד בתורו במהלך ישיבות ההנהלה השבועיות (פנימיות, ללא אורחים חיצוניים) ומבקשים שתכין להם קפה ותגיש אותו לחדר הישיבות. יש לציין שחדר הישיבות קרוב מאוד למטבח, הרבה יותר מהעמדה שבה היא יושבת. באחת הישיבות לפני החג היא נקראה לחדר על מנת למזוג יין לכל משתתפי הישיבה".

"לי זה מאוד צורם", המשיך הפוסט, "ונראה לי לא מקובל שבשנת 2019 מנהלת המשרד תשמש כמלצרית וחברי הנהלה לא יוכלו להכין קפה לעצמם, בייחוד כשלא מדובר בנוכחות של אורחים חיצוניים. כשאני בסביבה ושומעת או רואה שמבקשים ממנה, ממש עומד לי על קצה הלשון להגיב. מצד שני, יש האומרים שזה חלק מדרישות התפקיד ואם אינה יכולה לעמוד בהם אולי אינה מתאימה. היא מרגישה מושפלת אבל אינה בעמדה שיכולה לסרב-קודמתה פוטרה כיוון שסירבה".

איך להיות פרודוקטיביים יותר (צילום: GaudiLab, shutterstock)
האם עוזרת אישית יכולה "לסרב פקודה" ולא להכין קפה לבוס? | צילום: GaudiLab, shutterstock

הפוסט שלה גרם לי לתהות עד כמה חוקי כל הנוהג השנוי במחלוקת הזה? "כל תפקיד או חלק מתפקיד ניתן להגדיר", אומרת עורכת הדין לדיני עבודה, אסתר טיבי, ממשרדי עורכי הדין יצחק טיבי.

"ידוע לכל כי מאז ומתמיד חלק מתפקידי המזכירה - הכוללים הקלדת והדפסת מסמכים, תיאום יומנים, קביעת פגישות ועוד - הוא גם לארח את באי המשרד, המפעל או החברה וכן את הממונה הישיר, לכן בהחלט ניתן לכלול בהגדרת תפקיד המזכירה את הכנת והגשת שתייה".

ואם "הכנת הקפה" אינה מוגדרת כחלק מדרישות התפקיד?

קחו לדוגמה את ח', שעבדה בחברת ביטוח גדולה במרכז הארץ. בתחילה הכנת הקפה לא הייתה חלק מהתפקיד שלה, אך עם הזמן היא נתבקשה לעזור למנהליה, עד שזה הפך לעניין שבשגרה: "זה לא שהייתי מכינה את הקפה למטבחון. המנהלים היו מבקשים שאני או המזכירה שמעליי נרד לקנות עבורם קפה מבית הקפה שהיה בלובי של החברה", היא מספרת, "הם לפעמים היו קוראים לנו לחדר ונותנים לנו את ההזמנה, לפעמים מתקשרים בעצמם ורק שולחים אותנו להביא. כשהיו ישיבות היינו הולכת להביא לכל המשתתפים. עשיתי זאת, אבל גם לא היה לי נעים לסרב".

"הרצון לסרב נבע קצת מתחושת השפלה. בהתחלה זו הרגשה מעט לא נעימה אבל התרגלתי ולא מאד הפריע לי אחר כך", היא משחזרת ומוסיפה: "לא נעים לבוא לעבוד בתפקיד משרדי ולהכין קפה לממונים - זה יוצר מן תחושה שאת משרתת".

אז איך בעצם נמנעים מהחוסר נעימות הזו? עו"ד טיבי מסבירה: "מומלץ לצדדים (מרואיין ומראיין) כבר בראיון העבודה, במסגרתו נשאל המועמד שאלות אישיות ומקצועיות, תוך תשומת לב לניסיונו ורקע תעסוקתו, לשוחח בשקיפות אודות הגדרת התפקיד. אם ניגשתם לראיון עבודה לתפקיד מזכיר/ה או עוזר/ת אישי/ת ונושא האירוח לא עלה במסגרת הריאיון, רצוי שהמועמד או המועמדת ישאלו זאת בעצמם: 'האם במסגרת תפקיד זה אדרש להכנת והגשת שתייה? אם כן, האם רק לממונה הישיר או שמא לכל עובדי המשרד?'. ישנם מקומות עבודה גדולים בהם מעסיקים עובדות משק שאמונות על תפקיד זה, ומשכך אין הדבר נכלל במסגרת תפקיד המזכירה".

בשנת 2002 נכנס לתוקפו חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה). סעיף 1 לחוק זה עוסק בחובת המעסיק למסור לידי העובד הודעה בכתב, בה יפורטו תנאי העסקתו, ובסעיף 2 לחוק יש חובה לפרט את עיקרי תפקידו של העובד: "משמע שסעיף זה אינו בגדר רשימה סגורה", מוסיפה עו"ד טיבי, "דהיינו יכול ויהיו במהלך תקופת העבודה מטלות שונות שיכולות להיווסף ואשר יהוו חלק מעיקרי תפקידו - הדבר יכול לנבוע מהתקדמות בעבודה או מצרכי מקום העבודה - המטלות יכולות להיות זמניות או קבועות, מטלות שאין עליהן יכולת ניבוי, קרי לא ניתן לדעת בעת קבלת העובד לעבודה כי יוטלו עליו המשימות הנ"ל. משכך, אין אפשרות להכליל אותם בהודעה בכתב על תנאי עבודה, שזוהי חובת המעסיק כלפי העובד".

"לכן, מומלץ למראיין להסב את תשומת ליבו של המועמד ולהביא לידיעתו מבעוד מועד כי יתכנו מצבים שיוטלו עליו משימות ומטלות בהתאם לצרכי העבודה שלא ניתן להגדירם כעת", היא מוסיפה, "כפי שהובהר קודם לכן, רצוי בהחלט לשוחח בשקיפות במהלך ראיון העבודה, על מנת לחסוך 'הפתעות' בתחילת העבודה ובמהלכה. ישנם עובדים המביעים נכונות לבצע מטלות, אף שלא נאמר להם לעשות כן".

ומה קורה כאשר מזכירה בוחרת "לסרב פקודה" ולא להכין קפה – האם זאת עילה לפיטורין?

על פי החוק, אסור למנהלים להפלות עובד כזה או אחר על רקע מינו, נטייתו, מעמדו, דתו, מוצאו, גילו ודעתו. רובינו מכירים חוק זה בהקשר של קבלה לעבודה, אך הוא מתייחס גם לתנאי העבודה עצמם וכן לפיטורים מהעבודה. אם תוכלו להוכיח שפוטרתם על רקע סירוב לבצע דרישות מפלות לעומת עובדים אחרים (להלן הכנת קפה) – הרי שנעשתה עבירה על החוק.

עם זאת, כפי שציינו קודם – אם הסירוב נעשה על אף שהובהר מראש שהכנת הקפה היא חלק מהגדרת התפקיד, החוק דווקא מצודד במנהלים.

"ככל שבעיני רוחה של העובדת ובהרגשתה הסובייקטיבית היא חשה מושפלת מפעולת משימת הכנת הקפה, עליה לגשת למנהליה ולהבהיר להם את תחושותיה בנדון", מסכמת עו"ד טיפי, "לעיתים ישנן משימות שמנטלית קשה לעובדים לבצען, אך אל להם לקבל החלטה באופן חד צדדי ולקבוע כי אינם מבצעים את ההנחיה, ההוראה או המשימה. "דרך המלך היא לגשת לממונה, להסביר ולהבהיר מדוע יש קושי בביצוע המטלה".

"יש מקום להורות על ביצוע מטלות או משימות באופן אנושי, על ידי כך נחסכת עוגמת הנפש מהעובד והוא אינו חש מושפל בביצוען", היא מוסיפה, "ככל שנדע כחברה לעבוד בהרמוניה, העובדים יבצעו את עבודתם בצורה הטובה ביותר ואף מעבר לכך - וישתתפו ויבצעו משימות שמעבר להגדרת תפקידם".