העולם המודרני התפתח בשנים האחרונות בקצב מואץ והביא עמו מצד אחד המון נוחות, התפתחות והעצמה אישית, ומנגד המון לחץ שעלול להוביל לשחיקה בחיי היומיום. נראה כי האנושות כולה נמצאת במרוץ בו כולם ממהרים להספיק ולהשיג כמה שיותר, להרוויח כמה שיותר - ולפעמים, מבלי ששמנו לב, אנו שוכחים לעשות לעצמנו "סטופ". זהו מעין מרוץ עכברים שלא נגמר, שכולל זגזוג בין קריירה להורות, בין אידיאל היופי לקבלה עצמית, בין כסף לאושר ולעיתים המרוץ מעלה בנו שאלות קשות: אחרי מה אנחנו רודפים? מדוע אנחנו בכלל רודפים אחריו? ומה אנחנו מנסים להשיג?

בתקופה האחרונה בפרט, בה הבית הפך למוקד העבודה המרכזי של רבים, נוצרה תחושה פיקטיבית של מנוחה, בגלל המקום ממנו עובדים. עצם ההיעדרות הפיזית מהמשרד אין משמעותה פחות עבודה, כי אם יותר השקעה בקריירה ומאמצים גדולים יותר להבלטת העשייה שמתקיימת מרחוק, על מנת שהמנהלים יוכלו להבחין בה.

כך, נוצר מצב של הקדשת זמן נוסף לעבודה על חשבון החיים הפרטיים. הרדיפה המתמדת אינה מאפשרת לנפש לרגוע, ולכן אנחנו צריכים לסגל לעצמנו הרגלים שיקנו הפוגה מכל רעשי הרקע ויתרמו להפיכת שגרת היום-יום למעט פחות אינטנסיבית ולחוצה. אז איך עושים את זה? הנה 5 טיפים קטנים שיעשו את ההבדל:

  1. רשימת הודיה והישגים
    כאשר מגיעים לנקודת הצלחה בה אנחנו רגילים להשיג את מבוקשנו, אנו עלולים לשכוח את ההנאה מההישג שלנו, ועל אחת כמה וכמה את ההנאה מהדברים הקטנים בחיים. כתיבת רשימת הודיה והישגים אמנם נשמעת קלישאתית, אך מתבררת כרלוונטית מתמיד. את רשימת ההודיה אפשר לחלק לשני חלקים: בחלק הראשון לרשום תודה על כל מה שיש לנו בחיים - משפחה, חברים, בריאות, טיולים, אוכל, תחביבים, עבודה, וכו׳. ירידה לפרטים הקטנים והדגשתם מועילה כאשר בזמן קריאת הרשימה אנו נכנסים לפרופורציות ומזכירים לעצמנו כמה אושר יש לנו בחיים.

    בחלק השני, הלא הוא כתיבת רשימת ההישגים, ניתן לרשום תודה על מטרות שטרם הושגו. למשל, העלאה במשכורת, חופשה משפחתית וכו'. ניתן גם להוסיף מטרות שהן תחביבים, כגון גלישה, להצליח לרוץ 10 ק״מ, ועוד. כל מה שחלמנו עליו יכול לעלות על הכתב. לאחר מספר חודשים מומלץ לחזור לרשימה הזו ולסמן וי על ההישג, כך שתחושת האושר בהשגת המטרה מסב אושר בפני עצמו.

     

            
  2. מודל אפר"ת
    אפר"ת הוא מודל פסיכולוגי מאתגר אך בעל יכולת לשנות רגשות ונקודת מבט, ולהפוך את חיינו לקלים יותר מבחינת האינטראקציה עם הזולת. מודל אפר"ת משמעותו "אירוע, פרשנות, רגש ותגובה". לכל אדם יש את נקודת ראייתו הסובייקטיבית, בה הוא מפרש אירועים במהלך היומיום באופן שונה, דבר שעלול לפעמים להוביל לדיסוננס.

    כך לדוגמה, כאשר קולגה בעבודה מצוי ביום פחות טוב, אנו מקבלים ממנו טריגרים שליליים. האירוע הינו קבלת תחושות שליליות מאותו אדם והפרשנות שלנו יכולה להיות שהוא אדם לא נחמד. הרגש שלנו הינו סלידה מאותו אדם והתגובה יכולה להיות סלידה, או תגובת בומרנג - להגיב באופן שלילי בחזרה.

    כל הסיטואציה הנ״ל גורמת לנו בסופו של דבר להרגיש לא טוב. הכנסנו סוג של רעל לסביבת העבודה או לסביבתנו. מאחר שאנו כבני אנוש פועלים מאמוציות, ניתן ליישם את מודל אפר"ת ופשוט לשנותו. האירוע הינו קבלת תחושות שליליות מעובד או אדם מסוים, ניתן לפרש זאת בכך שהוא מצוי ביום רע או שעבר עליו משהו אישי, הרגש אמנם יכול להישאר כסלידה, אך ניתן גם להרגיש אמפתיה כלפי אותו אדם, ובתגובה אפשר לבחור להתעלם מהמצב או לנסות לשאול לשלומו ולגרום לו לשתף בעובר עליו. שינוי הפרשנות הוא דבר לא קל, אך יכול להקל עלינו בכל סיטואציה עם בני-אדם בחיינו.
     
  3. להתנתק מרשתות ומסכים
    אנו חיים בעולם טכנולוגי, אך ישנן אפליקציות שבהחלט אפשר להתנתק מהן לזמן מה כדי לקבל סוג של שקט ושלווה. במהלך סופי השבוע אפשר להשתיק או למחוק אפליקציות שגורמות לנו להישאב אליהן וגוזלות זמן רב - ואפילו לכבות את הטלפון לפרק זמן מסוים. במהלך השבוע, כשאנחנו נדרשים כן להיות זמינים יותר, מומלץ לנסות להציב יעדים: הגבלת זמן מסך, קריאת ספר, יציאה להליכה וכל דבר אחר שייתן הפוגה הכרחית מהמסכים.

    יש אפילו אפליקציות שמאפשרות לכם להגביל את זמן השימוש באפליקציות שגוזלות מכם זמן. לפעמים אנחנו אפילו לא מודעים למספר השעות היומיות (כן, היומיות) שאנחנו מכלים על אפליקציות בידור למיניהן. עוד המלצה היא להגדיר שעות בהן המסך הופך ל"שחור-לבן", וכך המשיכה שלנו לשימוש במכשיר יורדת – עובד כמו קסם.
     
  4. שמש
    למרות החום הכבד שפוקד אותנו בחודשי הקיץ החמים, הרגשת ההתאווררות ששוטפת את הגוף כאשר נמצאים תחת קרני השמש מועילה לא פחות מספיגת ויטמין ה-D לגופנו. לויטמין D סגולות רבות, כגון הפחתת עייפות ודיכאון, מניעה של בריחת סידן ודלדול מסת העצם, תרומה לפעילות שרירים תקינה וכו׳. גם בזמנים של לחץ ועומס בעבודה, 5 דקות הליכה של אוורור או הפסקת צהריים בחוץ יכולים לעשות פלאים ולהחזיר אותנו יותר מפוקסים ונינוחים.
     
  5. אימונים
    קיימת קשת רחבה של רגשות כלפי אימוני כושר – אהבה, שנאה, סלידה ועוד. כאשר מבצעים פעילות ספורטיבית, הגוף משחרר אנדורפינים שגורמים לנו להרגיש טוב, מה גם שעל הדרך האימון שורף קלוריות.

    כל פעילות גופנית בה אנו מעלים דופק ומזיזים את שרירי הגוף - כגון: פילאטיס, יוגה, הליכה, ריצה, קרוספיט, אימון אישי, קרב מגע, ריקוד, גלישה - מבורכת. אין צורך באימון מלא, גם 15 דקות של פעילות ספורטיבית בזמן העבודה, בבית או עם חברים מהווה הפסקה מכל האינטנסיביות של שגרת היום יום ועושה פלאים לגופנו, ועל אחת כמה וכמה לתודעה ולהרגשה. 
ניקול קומיסרוב אלימלך (צילום: צילום עצמי, באדיבות המצולמת)
ניקול קומיסרוב אלימלך, מאמנת כושר ב-Flexity, חברת פורטפוליו של מרכז החדשנות Highroad | צילום: צילום עצמי, באדיבות המצולמת

כל העצות הללו הן עבודה בפני עצמה, אבל בסופו של יום, עם כל הקושי, למרות שלפעמים אנו נשאבים לשגרה ולדפוסי התנהגות מסוימים, עדיין ביכולתנו לגרום לעצמנו להרגיש הרבה יותר טוב.

 

 

הכותבת היא מאמנת כושר ב-Flexity, חברת פורטפוליו של מרכז החדשנות Highroad