אפרת אנזל, אשת תקשורת וקולינריה ואמא לשניים, התארחה בתכנית 'הבוקר של קשת' והבהירה את מה שעמד מאחורי אותו פוסט שהפך לוויראלי, שמתאר בפשטות מחשבות שחולפות במוחה של כמעט כל אמא בישראל: "אנחנו מביאים ילדים לעולם כדי להיות איתם", פתחה אנזל, "בהורות יש המון רגעי אושר ולפעמים יש רגעי משבר – לפעמים אתה מרגיש שאתה לא יכול יותר, וזה היה יום כזה שהיה לי המון מה להספיק – בעבודה ובבית, כל מיני קניות וכביסות ובישולים והבית היה נראה ביזיון".

"למעשה כתבת את הפוסט מתוך מצוקה פרטית, וזה הבעיר את המדינה", אמרה גלית. "כן, אני לא האמא הראשונה ולא האחרונה שמנסה לגדל שני ילדים ולשלב קריירה", השיבה אפרת, "זה לא קריירה או הילדים שמפריעים. זה הניסיון לשלב גם את עבודות הבית והזמן לעצמי. כמו ניקיונות, קניות, סידורים, כושר, זמן להתפתחות אישית, זמן לקפה עם חברה. גיליתי שלמעשה חסרות לי 5 שעות ביום. לכן פניתי לחוכמת ההמונים, לחברותיי בפייסבוק, בשאלה 'מה לעשות עם הדברים האלו?' וקיבלתי עצות נהדרות ואפילו אימצתי כמה".

 

נועה ישר-אל, מומחית לשיווק ולאסטרטגיות שיווק ומיתוג ואמא לשניים, התארחה אף היא באולפן והסבירה את הדילמות עימן מתמודדת כמעט כל אמא: "אין ספק שזה ג'ינגול 24 שעות ביממה. התפיסה פשוט השתנתה - אני זוכרת שילדתי את הילד הראשון ותהיתי איך עושים את זה עם שניים ואיך עושים עם ארבעה. אז ילדתי שניים כדי להישאר שפויה. שזאת בחירה – אני שיניתי את הטרמינולוגיה", מסבירה נועה את הסוד שלה.

"זה לא ויתורים אלא בחירות. אני לא מסתכלת על מה ויתרתי אלא על מה אני בוחרת. חשוב להבין שזה תקופות. יש לי ילדה בת שנתיים וחצי – כשהיא הייתה בת 10 חודשים זאת הייתה פאזה אחרת לגמרי, יותר צריכים להיות סביבם, יותר לדאוג להם. למדתי שצריך להסתכל על החיים ב'פולסים', לא תכניות חומש כמו שפעם הייתי עושה כשהייתי יותר צעירה".

 

"הבעיה היא בביקורת", הכריזה גלית, אשת קריירה מצליחה בעצמה ואמא לשתיים, "כשמעלים כזה פוסט ישר יש אנשים שאומרים – 'רצית לעשות ילדים, אז תהי אמא'. נכון, אני רוצה להיות אמא, אבל אני רוצה גם כשהילדים שלי יהיו בני 10 וילכו לצופים ולחברים ואז אני אשאר בבית ואשאל את עצמי – 'רגע מה עשיתי בשביל עצמי ב-10 שנים האלו? איפה אני בתוך כל העניין הזה?'".

אפרת הדגישה נושא נוסף שנעלם מהשיח, והוא העובדה שנשים רבות מנסות להחביא את עניין האמהות שלהן כשהן במסגרת העבודה: "אנחנו לא מביאות את הקושי למקום העבודה, אנחנו מנסות לשחק אותה 'וונדרוומן', ואם לקוח חדש רוצה להיפגש ביום שני אחר הצהרים, אני לעולם לא אגיד לו - 'לא, זה הזמן שלי עם הילדים'. אני אגיד לו – 'אני מאוד עסוקה אולי נקבע לשלישי בבוקר'. אולי הגיע הזמן שנגיד 'לא אני עם הילד בשעה הזאת', ולאט לאט זה יכנס לשיח".

"אגב אתמול כשהתקשרו אליי לעשות תחקיר לפני האייטם הזה, אז באוטומט אמרתי 'אני באמצע משהו'. ואז אמרתי 'טוב אני עם הילד, אני לא יכולה לדבר'. ואתם יודעים מה? זה מתקבל מצוין מהצד השני".