אפשר להגיד עליהם הרבה דברים, אבל בני דור ה-Y משנים את העולם. במהירות מסחררת, בעקביות, בנחישות ואולי גם בלי הרבה מאמץ, כי בכל זאת, מספרים עליהם שהם לא אוהבים לעבוד קשה, אבל אין מקום שהם לא מגיעים אליו, וכמה טוב שכך.

אחד מהשינויים המרכזיים שמחולל הדור הזה מתרחש גם בשוק העבודה, שלאחר שנים ארוכות נראה שמתחיל לשנות את חוקיו. "דור ה-Y מכתיב קצב, נורמות וסטנדרטים שונים בשוק העבודה, שמנפצים לא מעט אקסיומות לגבי יחסי מקום עבודה מול העובד, ובעיקר את שיווי המשקל בין בית לעבודה", מסביר טל שמשון, מומחה בהקמה, ניהול, שיווק ותפעול יחידות רווח והפסד, בארץ ובאירופה. "40% מהעובדים בישראל שייכים לדור ה-Y ואכן, אנחנו רואים שיותר ויותר ארגונים נמתחים כדי להסתגל לרצונותיהם. כל המחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים כל כך שעובדים שיש להם אפשרות לגמישות גבוהה יותר בעבודתם והבנה של המעסיק לשילוב משפחה וקריירה, מרגישים יותר מחויבות לחברה ומגלים נכונות גבוהה יותר לעבוד קשה יותר. התפיסה ההוליסטית שגורסת שהעובד חייב מערכת איזונים של בית-עבודה כדי לשמר אותו, תופסת מקום מרכזי יותר ויותר בשוק העבודה".

המחקרים משקפים מציאות חיה ובועטת, שהופכת לסטנדרט. כיום, יותר ויותר חברות, בינלאומיות וישראליות, מבינות שעל מנת לפרוץ קדימה הן צריכות לשחק לפי החוקים החדשים, ואם בימי ההיי-טק העליזים (או המטרידים, תלוי את מי שואלים), שעות עבודה השתוללו סביב השעון, ונתמכו בכלובים של זהב עם תנאים מפנקים שלא מביישים את טובי הקזינו בוגאס, היום המגמה היא מגמה של איזון. האיזון הזה, אגב, אינו רק איזון בין בית ומשפחה, אלא גם איזון בין שאר החלקים בחיים שלנו - זוגיות, תחביבים, חברים, שמטרתו להחזיר את הקריירה למקום פרופורציונלי, כי התבלבלנו לחשוב שהיא השתלטה על הכל.

טל שמשון מומחה בניהול יחידות רווח והפסד (צילום: אבישי פינקלשטיין, יחסי ציבור)
טל שמשון מומחה בניהול יחידות רווח והפסד | צילום: אבישי פינקלשטיין, יחסי ציבור

בחברת בי-קום, חברה ישראלית המעניקה פתרונות תוכנה מתקדמים בתחום הביטוח, המגמה הזאת כבר מזמן אינה מגמה אלא מציאות קיימת. מורן זיסר, מנכ"ל החברה ואמא ל-4 בנות בעצמה, לא כל כך מבינה על איזה טרנד מדובר, כי מבחינת פילוסופית הניהול שלה, כמו גם פילוסופיית החיים שלה, היא לא מכירה דרך אחרת. "כשהעובדים שלי מרוצים - החברה שלנו בנסיקה, חד משמעית. עובד שטוב לו מחזיר טוב ואנחנו מקבלים בחזרה 'שחקני נשמה', שמעריכים ורוצים להחזיר חזרה. אני מאמינה שמתוקף תפקידי כמנהלת אני מחויבת לדאוג לרווחה של העובדים שלי, לראות אותם ולתת להם מענה על מכלול הצרכים שלה וזה מוכיח את עצמו לא פעם במחויבות שלהם. הרבה יותר משתלם כלכלית לחברה להשקיע בעובד קיים ולשמר אותו, מאשר להשקיע כספים ומשאבים בגיוסים והכשרות".

אחד הנושאים המרכזיים בדרך להפוך עובד למאושר הוא איזון בין העבודה והבית, ובחברה שמים על כך דגש: שעות העבודה במשרד מסתיימות בשעה 17:00 בהגדרה רשמית ויום בשבוע הורים, אבות ואימהות כאחד, יוצאים בשעה 12 וחצי מהמשרד כדי לאסוף את הילדים. סטודנטים מקבלים התחשבות גמישה במערכת השעות שלהם והייתה גם עובדת אחת שנפרדה מהחבר שלה וקיבלה ימי מחלה, "כי לב שבור יכול להיות כואב הרבה יותר מכל כאב אחר". העקרון פשוט: ככל שמנהלים ישכילו לראות את העובדים שלהם כמכלול שלם והוליסטי, כך יקבלו חזרה עובדים שמחים ואיכותיים יותר נקודה.

"מבחינתי, כל עובד הוא עולם ומלואו ועל אף שהחברה שלנו רק הולכת וגדלה ומונה כבר למעלה מ-50 עובדים, כל משרה נתפרת לפי המידות של העובד - אני יושבת עם כל אחד ואחת מהם, אנחנו מתייחסים לתמהיל החיים שלהם ובונים את המשרה כך שתתאים כמה שיותר. הרווח שאני מקבלת הוא עובדים רגועים, שמחים ושלווים, עם המון מוטיבציה ורצון להשקיע בחזרה. אנחנו חברה שצריכה לעמוד ביעדים ולהראות רווחים, אבל הבנו שאת המטרה הזאת נוכל להשיג בדרך שונה ממה שהיה מקובל עד היום - מתוך רתימת העובד ולא מתוך דחיקה בו, שעלולה להביא אותו לשחיקה במהרה. מקומו של העובד הוא קודם כל בבית שלו, עם המשפחה שלו, ולא להיות במשרד סביב השעון, מה גם שאם מנהלים נכון את הזמן כלל אין צורך בכך".

מורן זיסר, מנכלית B-com חברת תוכנה לביטוח (צילום: אביעד אלפסי, יחסי ציבור)
מורן זיסר, מנכלית B-com חברת תוכנה לביטוח | צילום: אביעד אלפסי, יחסי ציבור

גם בחברת סייסנס (Sisense) הבינו את המנגנון הכל כך פשוט לכאורה והחליטו ליישם רפורמה חדשה בעקבות שעות העבודה המשוגעות שהיו נהוגות בחברה - מכיוון שמדובר בחברה בינלאומית, תמיד יש צורך במתן מענה גם בשעות שאינן מקובלות כמו סופי שבוע ואמצע הלילה. בחברה הבינו את הצורך הזה והחליטו שפעם ברבעון, סופי השבוע יהפכו להיות קודש לעולמם הפרטי של העובדים. או במילים פשוטות: נטולי מיילים, טלפונים או שיחות עבודה. בפיילוט שהשיקה החברה,Coming up for air, יוצאים העובדים לסופ"ש ארוך של הדממה קולקטיבית (כן, זה כולל את יום ראשון שנחשב לסופ"ש במדינות מעבר לים), מה שמאפשר להם לנוח ולהיות עם המשפחה וזאת מבלי להוריד ימים מימי החופש המגיעים להם לפי חוק. "כולנו עובדים קשה כל השנה, וגילינו שלעובדים קשה מאוד להתנתק לחלוטין כשכל הארגון באווירת עבודה. חלקם אפילו מרגישים לא נוח לקחת חופש כשהמיילים ממשיכים לזרום. לכן הוחלט שבסופי השבוע העוקבים בסוף כל רבעון נצא לחופשה קולקטיבית. התכנית פועלת ברמה הגלובאלית, וככה מאות העובדים בארץ ובחו"ל עוצרים לנשום ולצבור כוחות במשך שלושה ימים, ללא שום הפרעה ממקור העבודה", מסביר מנכ"ל החברה אמיר אורעד. הפיילוט הושק בהשקה שקטה אמנם, אך הצלחתו המסחררת כבר הגיעה לפתחן של חברות רבות בתחום ההיי טק שמעוניינות לאמץ אותו.

אלון אהרונברג, מנהל מוצר בחברת Sisense, מברך מאד על היוזמה הזאת: "זה מאוד שונה מסתם לצאת ל'יום חופש' בזמן שכל הקולגות בעבודה, אין ציפייה או צורך לענות על מייל או להתעסק בענייני עבודה. היוזמה מאפשרת לנו כאנשי משפחה לתכנן חופשים או אירועים חברתיים ולצאת לגמרי מאווירת העבודה למספר ימים".

אמיר אורעד, מנכל סייסנס (צילום: יחצ, יחסי ציבור)
אמיר אורעד, מנכל סייסנס | צילום: יחצ, יחסי ציבור

בעולם המגמה הזאת, כאמור, רק הולכת ומתרחבת. בארצות הברית חברות כמו נטפליקס, אלסקה אייר ליינס, וקרונוס, מאמצות פתרונות שונים שמטרתם להביא לידי האיזון הנכסף. אחד הפתרונות האלה הוא הענקת האפשרות לעובדים לבחור מתי לצאת לחופש וכמה ימי חופש לקחת בשנה. ההחלטה הזאת נתמכת על מחקרים שמראים כי מספר ימי החופש שלקחו העובדים נמוך לעומת הזמנים שבהם הוקצו להם ימי חופש, אבל תחושת הבחירה משנה את כל התמונה. בחברת סימנס העולמית למשל מאפשרים לעובדים לעבוד מהיכן שהם רוצים, מהבית, מבתי קפה, ממתחמי עבודה, בגוגל ובאיביי מאפשרים גם חופשות ארוכות ללא תשלום ושעות עבודה גמישות. כמו כן, בארגונים רבים בארצות הברית אימצו את הנוהל של חופשת לידה הן לאב והן לאם. במדור שעלה ב-mako לימודים וקריירה לאחרונה, קיימנו שיחות עם מנהלים בכירים בעמק הסיליקון על היחס הנכון בין הצלחה, בית וקריירה וכיצד הם מיישמים את העיקרון הלכה למעשה.

הרווחה האישית של העובד היא תנאי הכרחי להצלחה אירגונית

בישראל, למרבה הצער, המצב עוד רחוק מלהיות אידיאלי, אך נראה שניצני השינוי כבר פה; בחברת "ביטוח ישיר", למשל, המדורגת כאחת החברות שהכי טוב לעבוד בה בארץ, סמנכ"ל משאבי אנוש של החברה דפנה קליינר מובילה יחד עם ההנהלה פתרונות יצירתיים, כגון יום עבודה קבוע מהבית, שבוע חופש ביום ההולדת לעובדים בעלי ותק של מעל 7 שנים, קיצור שעות העבודה להורים ועוד. החברה, אגב, נחשבת גם לאחת מחברות נותנות השירות המצטיינות במשק וקשה (עד בלתי אפשרי), להפריד את הקשר.

בבנק לאומי, ראש מערך הבנקאות הפרטית שאול שניידר ומנהלת משאבי האנוש שרית קיש, מובילים מהלך שנועד לשפר את רווחת העובדים והלקוחות, במסגרתו הם מקדמים פתרונות ארגוניים לשיפור איזון בית-עבודה ומבקשים מהעובדים להביא רעיונות ופתרונות שיוכל לאמץ, מתוך אמונה שהרווחה האישית של העובד, היא תנאי הכרחי להצלחה אישית וארגונית.

"אין ספק שהכניסה של דור ה-Y ודור ה-Z לעולם העבודה, לצד שינויים טכנולוגיים ושינויים חברתיים, מייצרים עולם עבודה חדש ממה שהכרנו עד כה", מסכימה ד"ר רוית כהן-מיתר, מרצה בלהב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב, "סקרים שנעשו בעולם ובישראל על יותר ממיליון וחצי עובדים מצביעים בצורה חד משמעית שמדרג איזון בית-עבודה הוא הגורם המשמעותי ביותר לשביעות רצון, מחויבות ומחוברות לארגון בקרב העובדים. העדר של איזון כזה מייצר חוסר מוטיבציה ואף עזיבה, בעיקר בקרב טאלנטים".

ד"ר רווית כהן מיתר מלהב פיתוח מנהלים (צילום: מיכה לובטון, יחסי ציבור)
ד ר רווית כהן מיתר מלהב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב | צילום: מיכה לובטון, יחסי ציבור

ד"ר כהן-מיתר מסבירה שכיום, הפרט דורש לקבל מענה לצרכים שלו ולא מוכן להתפשר על עצמאות ועל גמישות, שהם תנאים הכרחיים לתחושת המיטביות שלו בעבודה. "ראש אחת מחברות ראיית החשבון הגדולות במדינה, סיפר לי שכשהוא היה מתמחה הוא עבד מצאת החמה עד צאת הנשמה. היום המתמחה שלו סוגר את המחשב בשעה 17:00 ואומר לו שהוא צריך ללכת לעשות מקלחת לילד. הדוגמה הזאת ממחישה בצורה מדויקת עד כמה השתנו הזמנים. כל המחקרים מראים כי יש מקום היום, יותר מאי פעם, לאפשר לעובדים חופש, גמישות ואיזון. עובדים אלה יהיו מחויבים יותר, יגלו יותר אחריות ויפגינו ביצועים ברמה גבוהה יותר".

אז אם בחברה שלכם חושבים שעוד שולחן ביליארד או חדר כושר מאובזר, יעזור לכם להיות עובדים טובים יותר ולהישאר בה, אתם יכולים להגיד להם שיחסכו לעצמם את הכסף ושפשוט יאפשרו לכם לצאת הביתה מוקדם, הם כבר ייראו בעצמם את שורת הרווח בסוף החודש.