התקופה הזו מזמנת שאלות רבות לכולנו – לגבי מקום העבודה בו אנו נמצאים והיכולת שלנו להתקדם בארגון, לגבי היכולת האישית להתפתח מקצועית וכלכלית ולגבי סיפוק ומשמעות בעבודה.

השאלות הללו מגיעות על רקע שינויים רבים שפוקדים אותנו בעקבות משבר הקורונה, שינויים שערערו סדרי עולם, שיצרו מציאות חדשה ושונה בעולם העבודה. רבים עדין עובדים מרחוק, רבים נמצאים בשלבי היציאה מהחל"ת ויותר מכל - רבים חשים שהקורונה הותירה אותם עם ההבנה שהכל יכול להשתנות מהר מאוד גם בעתיד.

התקופה הזו מזמנת גם הזדמנויות רבות בעולם העבודה - מיזמים חדשים מתגבשים ומתחילים לפעול. בדומה לסטטיסטיקה על הריונות בתקופות הסגרים, נראה שגם רעיונות עסקיים רבים התגבשו בין סגר לסגר ועכשיו יוצאים לאור ומגייסים עובדים. עסקים קיימים חוזרים לשגרה שלפני הקורונה. במקרים רבים עסקים קיימים נהנים עכשיו מהיקפי פעילות גדולים יותר מבעבר ומחפשים עובדים ומנהלים איכותיים. ישנם גם תפקידים חדשים יחסית שהקורונה חידדה את הצורך בהם ונדרשים כיום באופן מיוחד.

בנוסף לשאלות ולהזדמנויות, התקופה הזו גם מציבה אתגרים למחפשי העבודה – הדרך אל משרת החלומות כבר אינה תלויה רק בקורות חיים, טובים ככל שיהיו. חלק ניכר מהמשרות כלל אינן מתפרסמות ואין דרך להציע את עצמנו כמועמדים לתפקיד. הדרך להגיע אל משרת החלומות כיום מבוססת בעיקר על פנייה של הארגון אלינו לאחר שאותרנו כמתאימים לתפקיד. האיתור לתפקידים נעשה על ידי החברות ועל ידי המגייסים תוך שימוש ברשתות הרלוונטיות.

ראיון עבודה בזום (צילום: shutterstock By fizkes)
כטאלנטים נגיע לראיון מעמדת כוח | צילום: shutterstock By fizkes

מאפייני התקופה הנוכחית – השאלות, השינויים, ההזדמנויות והאתגרים – מחייבים אותנו להיערכות מתאימה: מחייבים אותנו לקחת אחריות על הקריירה שלנו ולקבל החלטות קריטיות שיהוו את הבסיס לרווחה המקצועית שלנו ולהתפתחות שלנו באופן מיטבי.

חשוב שנגבש את הדרך הנכונה והאפקטיבית לנו

לשאלה מתי מקבלים החלטה שהגיע הזמן לבנות אסטרטגיה אישית יש רק תשובה טובה אחת – עכשיו. דווקא בעולם כל כך דינאמי ומשתנה, דווקא כשיש כל כך הרבה אתגרים, דווקא כשיש כל כך הרבה הזדמנויות, חייבים לגבש אסטרטגיה אישית שתוביל אותנו ותכוון.

אסטרטגיה חשובה בימים אלו בכל מצב בקריירה – בתחילת הדרך, כשהקריירה רק בתחילתה, חשוב שנגבש את הדרך הנכונה לנו שתקדם אותנו באופן האפקטיבי ביותר להשגת המטרות שלנו. אבל גם אם אנחנו כבר ממש לא בתחילת הדרך, אנחנו זקוקים לאסטרטגיה, כדי לנצל באופן הנכון ביותר לנו את שנות הקריירה שנותרו לנו – לעשות את קפיצת המדרגה שאנחנו חולמים עליה, לעשות את ההסבה המקצועית שבוערת בנו, להוסיף תחום עיסוק נוסף לקריירה שלנו ובעיקר כדי להתמודד טוב ככל שאפשר עם השינויים והשיבושים שעוד יגיעו.

אחרי שהשתכנענו שאנחנו צריכים (עכשיו!) אסטרטגיה אישית, אנחנו צריכים לעבור לשלב הבא. בשלב הבא אנחנו צריכים לגרום לזה לקרות. כדי לעשות את זה אנחנו צריכים להחליט שאנחנו נכנסים לתהליך ומקדישים לו את המשאבים הנדרשים. עלינו לפנות זמן לחשיבה, להתבוננות פנימית, להתבוננות על הסביבה הרלוונטית, לקבלת החלטות ולגיבוש האסטרטגיה.

תהליך בניית האסטרטגיה

תהליך בניית האסטרטגיה הינו תהליך בו אנחנו מגדירים לעצמנו את עצמנו, את המטרות שלנו, מקבלים החלטות ומגבשים תוכנית ארוכת טווח לבניית המותג האישי שלנו, להגשמת החלומות המקצועיים שלנו וליצירת החירות הכלכלית שלנו. המטרה בתהליך היא לבנות את הדרך הייחודית שלנו, המסתמכת על היכולות האותנטיות שלנו, כדי להתקדם בדרך הנכונה והאפקטיבית ביותר עבורנו.

בתהליך בניית אסטרטגית המיתוג האישי שלנו - או בשם המוצלח יותר: אסטרטגיית הבידול האישי שלנו - נצטרך לקבל החלטות אמיצות. עלינו לבחור חוזקה אמיתית ומשמעותית בה נמקד את האסטרטגיה שלנו, חוזקה המלווה את העשייה שלנו במהלך השנים, חוזקה שבזכותה הגענו להישגים שונים בקריירה ובחיים בכלל.

לאחר שנבנה את האסטרטגיה האישית, יהיה עלינו ליישמה באופן עקבי ובנחישות, כך שנצליח לבנות, לתחזק ולחזק את המיתוג האישי שלנו לאורך זמן. בתהליך היישום אנחנו נדרשים לוודא שאנחנו נשארים רלוונטיים ואותנטיים כל הזמן, לוודא שהאסטרטגיה עוזרת לנו להתקדם בכיוון אותו סימנו לעצמנו ובמידת הצורך להתאימה לשינויים ולאתגרים.

ד"ר טלי תאני הררי (צילום: אילן בנדנה,  יח"צ)
ד"ר טלי תאני-הררי | צילום: אילן בנדנה, יח"צ

לסיכום, בעולם הדינאמי בו אנו חיים אסטרטגית הבידול האישי הינה קריטית להתפתחות המקצועית, האישית והכלכלית. האסטרטגיה מאפשרת לנו להתקדם באופן הנכון ביותר עבורנו, להפוך לטאלנטים מובילים בתחום שלנו. כטאלנטים נזכה לקבל הצעות עבודה אטרקטיביות מארגונים וממגייסים. הם יפנו אלינו ויחזרו אחרינו, הם יהיו שם כשנרצה למצוא לעצמנו מקום עבודה אחר.

כטאלנטים נגיע לראיון מעמדת כוח ומעמד ונוכל לנהל עימם משא ומתן שיטיב עימנו. כטאלנטים נוכל לברור ולבחור מבלי להתפשר, נוכל לבדוק את כל ההצעות עד שנמצא את זו שעונה על ההגדרות של משרת החלומות שלנו. חשוב להדגיש שאסטרטגיית הבידול האישי תשרת אותנו לא רק כמועסקים אלא גם כעצמאיים. כנותני שירות ובעלי מותגים. לקוחות כיום רוצים להכיר את המותג האישי שמוביל את המותגים שהם רוכשים, את האנשים שמאחורי המותגים. המיתוג האישי שמאחורי המותג עתיד להגביר את האמון של הלקוחות ולשמר מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות.

 

הכותבת ד"ר טלי תאני-הררי, היא ראש החוג לתואר שני (MBA) בבית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס