הבחירה להגיד "לא" היא אמיצה, לא פחות. כשאנחנו אומרים לא לדרישות שעלולות לפגוע בערכים שלנו, ה"לא" הזה הוא מה שמגדיר אותנו, את מי שאנחנו ואת העקרונות החשובים לנו. כמו שפסל מפסל את יצירתו מאבן על ידי גריעת כל החלקים שלא נחוצים לו, כך גם אנחנו מפסלים את אישיותנו על ידי גריעת כל החלקים שלא תואמים אותנו.

עם כמה שזה חשוב להגיד "לא", רבים מאתנו חשים אימה כשאנו עומדים במצב המצריך מאתנו זאת. להגיד "לא" זו משימה קשה משום שאנו, כחברה, רואים הסכמה כחיבה ואי-הסכמה כדחייה. כשאנשים אחרים לא מסכימים אתנו או אומרים לנו "לא", אנחנו כדרך קבע רואים זאת כאיבה כלפינו. אנשים שדוחים את ההזמנות שלנו או מתנגדים לרעיונות שלנו נתפסים בעינינו כאויבים. לכן, אנחנו צופים כי כך גם אחרים ירגישו אם נדחה אותם.

קשה לנו להגיד "לא" בסיטואציות שגרתיות לגמרי, אבל יש עוד שישה מצבים שגורמים לבחירה להגיד "לא" להיראות עוד יותר אימתנית:

כשאתם חדשים בקבוצה ותיקה

אם טרם הספקתם לתת לחבריכם לעבודה זמן לגבש דעה לגביכם, סירובכם יכול ליצור לכם  תדמית של מישהו אנוכי, עקשן וחסר גמישות מחשבתית.

כשלא לוקחים אתכם ברצינות

אם יש לכם כבר תדמית לפיה אי אפשר לסמוך עליכם, או שעשיתם משהו בעבר שעורר את חוסר אמונם של אנשים בכם, כשתעמדו על שלכם ותגידו "לא" - יש סיכוי סביר שלא ייחסו לסירוב הזה ערך רב.

כשבוחנים את הנאמנות שלכם

כאשר קבוצה של אנשים צריכה לקבל החלטה יחד וחבר אחד בקבוצה לא מסכים עם השאר, הדבר יכול להיתפס כחוסר נאמנות לקבוצה ולמטרתה. להגיד "לא" זה מסוכן כשיכול להיות שלכידות הקבוצה תיפגע מזה.

כשעומדים מול מנהיג עוצמתי וחסר בטחון

קשה להגיד לא כשמנהיג הקבוצה עלול לפרש את אי ההסכמה כחוסר כבוד כלפיו ואפילו כחתירה תחיו. אם מוביל הקבוצה שלכם הוא חסר בטחון הוא עלול לתפוס את אי ההסכמה שלכם עם רעיונותיו כאי הסכמה אתו באופן אישי וכאקט של פגיעה בכוחו.

כשמתנגדים להחלטה שכל הקבוצה כבר הסכימה אתה

כשכל הקבוצה כבר שרויה באופוריה של אחרי קבלת החלטה שכולם הסכימו עליה, קשה להביע התנגדות ולהרוס את האווירה הזאת. פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו נהנים מהקשרים שנוצרו בעת ביצוע עבודתנו הרבה יותר מאשר מהעבודה עצמה, ואם מישהו עלול להרוס אותה עם אי הסכמה, מאוד קשה לקבל זאת.

כשכולם כבר עייפים מתהליך קבלת ההחלטה

קשה להגיד "לא" אם כל הקבוצה כבר מותשת מהדיונים הארוכים המובילים לקבלת ההחלטה. ישנה הקלה רבה רק מעצם ההחלטה אחרי מאבק ממושך. פעמים רבות אנחנו מעריכים את עצם זה שהתקבלה החלטה הרבה יותר משאנחנו מעריכים את תוצאותיה. כאשר מישהו מביע התנגדות הוא בעצם לוקח אחורה את כל התהליך שכבר נעשה וזה מקנה הרגשה של בזבוז זמן להתחיל הכול מחדש.

עובדים במשרד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הכירו בערכן של הדעות של שאר חברי הקבוצה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אז איך אומרים לא בצורה שלא תפגע בכם או בקבוצה אליה אתם שייכים? ובכן, כנראה שלא תוכלו להימנע מלאכזב אחרים כשלא תסכימו איתם, אבל כן תוכלו לוודא כי האכזבה הזאת לא תהפוך לפגיעה ממשית ברגשותיהם ובעבודה של הקבוצה. לכן תצטרכו להפריד בין הנושא המדובר לבין הרגשות של האנשים המעורבים. הנה כמה טיפים:

הסבירו את עצמכם

אל תגידו סתם "לא". הסבירו את ההיגיון העומד מאחורי ה"לא" הזה. הציגו עובדות. הכי חשוב שתציגו את העקרונות והערכים שהובילו להחלטתכם. אחרת, אחרים ינסו לפרש אותה בעצמם וכנראה יעשו זאת באופן שגוי.

לאנשים פחות אכפת מ"מה אתם חושבים" ויותר איכפת להם מ"למה אתם חושבים כך". אל תשאירו את האנשים בערפל, במקום זאת הציגו עובדות, נתונים ואמונות אישיות כדי לנמק את בחירתכם.

הכירו בערכן של הדעות של שאר חברי הקבוצה

הכירו בדעות של שאר הקבוצה והכירו בכך שעמדתכם עלולה לפגוע בשלהם. לרוב החלטות אינן שחור לבן ובדרך כלל הן דורשות הרבה התפשרות וויתור. אל תמעיטו בערך של זה.

היו בטוחים וזהירים

חשוב להיות איתנים ובטוחים בעמדתכם, אבל לא בצורה מוקצנת. אתם פחות משכנעים אם אתם מעוררים עוינות וקיטוב. אם תגידו דברים נחרצים כמו "התשובה הנכונה היחידה היא...", "יש רק פתרון הגיוני אחד", לא תצליחו לשכנע. לעומת זאת אם תגידו "חשבתי על זה הרבה והגעתי למסקנה ש..." או "אני מאמינה ש...", תפגינו צניעות ועדינות שיעזרו לכם להרגיע את הרוחות ולמנוע וויכוחים מיותרים.

בקשו רשות להגיד לא

כמו שכבר ציינו, כשאומרים לא לממונה מעליכם הוא עלול לפרש את סירובכם כחוסר כבוד, ולכן אפשר פשוט לבקש רשות להגיד לא. כן, זה עד כדי כך פשוט. בקשה זו מאפשרת לכם להפגין כבוד כלפיהם ועדיין לעמוד על שלכם.

לדוגמה, תוכלו להגיד: "בוס, אמרת לי להתחיל לעבוד על פרויקט חדש, אבל אני לא חושב שזה רעיון טוב והייתי רוצה להסביר לך למה. אבל אם אתה לא רוצה לשמוע ורוצה שאני אתחיל את הפרויקט בכל זאת אני אבין ואעשה אותו בצורה הכי טובה. היית רוצה לשמוע?". ברוב המקרים הבוס שלכם ירגיש מחויב להקשיב לכם. אם לא, אולי תצטרכו לבחון מחדש את הבחירה שלכם לעבוד במקום בו לא קשובים לדעות שלכם.

מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap - כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית. לאבחון חינם>>