אם גם אתם לא מבינים למה בשנת 2019 אתם עדיין צריכים להגיע למשרד כל בוקר, יש לנו שתי בשורות טובות בשבילכם: הראשונה היא שאתם ממש לא לבד; המודל של "עבודה גמישה" כבר לא נחשב לפינוק או מותרות. והבשורה השנייה - לשם הולך העתיד.

המודל של "עבודה גמישה" הולך ותופס תאוצה ברחבי העולם והופך לסטנדרט. הכוונה בעבודה גמישה היא למקומות עבודה שמאפשרים לעובדים שלהם איזון ומידה של בחירה בין הגעה למשרד לבין עבודה מהבית, או עבודה מחללי עבודה משותפים שמספקים את כל התשתית הנחוצה לעבודה - כזו שלא תמיד יש בבית. כבר לא מדובר בהטבה או בבונוס, אלא בשיטת העסקה מודרנית שכל עסק צריך ליישר איתה קו. נתון זה עולה מתוך מחקר בינלאומי מקיף שערכה IWG, קבוצת חללי העבודה הגדולה בעולם, בהשתתפות 15 אלף מעסיקים ושכירים מ-80 מדינות.

במסגרת המחקר, התבקשו עובדים שכירים לתעדף את הקריטריונים החשובים להם ביותר בכל הקשור לתנאי העסקתם ולהטבות ממקום העבודה. 80% מהם אמרו כי מבין שתי הצעות עבודה זהות, הם היו מעדיפים את המשרה שמאפשרת העסקה במודל גמיש. 54% אמרו כי האפשרות לבחור את המיקום בו יעבדו חשובה להם הרבה יותר מאשר מספר ימי החופש שיקבלו בשנה, 54% העדיפו משרה הכוללת אפשרויות לעבודה גמישה על פני עבודה בחברה שנחשבת יוקרתית, ו- 32% בחרו בגמישות אפילו על חשבון תפקיד בכיר יותר בחברה שהיא פחות גמישה. בנוסף, המחקר מראה כי שכירים רבים העדיפו לוותר על פינוקים במקום העבודה (כגון מכון כושר, עיסוי, או שיעורי יוגה וכו'), תמורת האפשרות להיות גמישים באשר למיקום ממנו הם עובדים.

עופר ויתקון (צילום: יעל ויתקון)
עופר ויתקון | צילום: יעל ויתקון

אז מה כל כך נורא בעבודה מהמשרד? הנסיעה למקום העבודה היא חלק מהותי בתחושת השחיקה של עובדים. שניים מתוך חמישה משתתפים במחקר דיווחו כי הנסיעה לעבודה והחזרה ממנה הביתה היא החלק הגרוע ביותר ביום שלהם. הדבר נכון בוודאי גם לישראל, עם קווי התחבורה הציבורית העמוסים ופקקי התנועה הארוכים. בתוך כך, הסבלנות של עובדים לנושא הנסיעות לעבודה הולכת ופוחתת, כאשר לפי המחקר הרוב המוחלט של המשיבים בטוח שתוך 15 שנה אנשים לא יצטרכו יותר לנסוע למקומות העבודה שלהם.

במודל של עבודה גמישה - כל הצדדים מרוויחים

85% מהנשאלים בסקר השיבו כי עבודה גמישה העלתה את הפרודוקטיביות שלהם במהלך יום עבודה. הנתון הזה אינו מפתיע, וכבר ניכר בשטח שמעסיקים מאמצים בחיבוק את הרעיון; חברות גדולות, שהיו בעבר ממוקמות רק במרכזי הערים הגדולות, פותחות שלוחות משרדים בפריפריה ומאפשרות לעובדים שלהם לקצר משמעותית את הדרך אל העבודה. בכך, הן ללא ספק זוכות ביתרון ענק מול חברות אחרות, בתחרות על מועמדים מוכשרים.

אם בעבר, עבודה גמישה נחשבה אופציה שמקום העבודה מעניק להורים או בעבור משרות סטודנטים, כיום המודל תפס תאוצה והפך לפופולרי בקרב שכירים בשלבים שונים בקריירה ובחיים שלהם. זאת, בעיקר הודות לטכנולוגיה שמאפשרת להיות זמינים בכל עת ומכל מקום (לטוב ולרע כמובן), מה שפתח את האופציה להעתיק את מקום העבודה לכל מקום ובכך לבלות פחות שעות על הכבישים בדרך לעבודה – יתרון גדול המעניק לעובד יותר זמן איכות שמוקדש למשפחה, לחברים ולפיתוח אישי.

מדיניות זו אף עוזרת לחברות לשפר את העושר ואת המגוון של פרופיל העובדים שלהן. לדוגמה, עובדים המתקרבים לגיל הפרישה שתרומתם לארגון חשובה, יעריכו את האפשרות לבלות פחות בכבישים ועדיין לספק למקום העבודה את התפוקה הרגילה שלהם, כמו גם עובדים צעירים שנאלצים לג'נגל בין לימודים במקביל או הורות לפעוטות.

המעסיקים צריכים להבין שכללי המשחק השתנו, פעם שכירים נדרשו לבוא לעבודה והיום כמעט מצופה מהעבודה להגיע אליהם. וגמישות לעובדים תהפוך לתנאי ראשון והכרחי למעסיקים על מנת להיות תחרותיים מול חברות אחרות.

הכותב הוא מנכ"ל Regus ו-Spaces מקבוצת IWG