היום כבר ברור לכולם שהרבה דברים הולכים להשתנות בחיים שלנו בעקבות מגפת הקורונה. אומרים שנהיה בני אדם טובים יותר ונתחבר יותר, שנקנה פחות ונתחבק פחות וגם יש כמה תחזיות בנוגע לאיכות הסביבה והשינויים בכלכלה. ובין כל השינויים הללו, קיים גם השינוי בשוק התעסוקה.

זה הרי לא סוד שמשבר הקורונה גרם לאחוזי האבטלה לזנק לאחוזים שההיסטוריה של מדינת ישראל לא הכירה, לפחות לא בעשורים האחרונים. לאט לאט החלו לצוץ סיפורים על עסקים עצמאיים שלא הצליחו לשרוד את המשבר הכלכלי, בעלי משפחות שהחלו לעבוד בעבודות זמניות שאינן קשורות למקצוע בו עסקו עד כה – רק כדי להתפרנס, ויש אפילו מי שהחליטו לנצל את המשבר, ללמוד ולהתמקצע בתחום חדש ולעשות הסבה מקצועית של ממש.

אז אם גם אתם נכללים בסטטיסטיקה והחלטתם לחפש מקום עבודה חדש, אל תהססו לבדוק טוב טוב לאן אתם נכנסים. הנה כל מה שאתם צריכים לשים לב אליו ולבדוק במקום העבודה העתידי שלכם:

  1. היקף המשרה
    בעידן של ימינו אנחנו יודעים שלא כל העבודות הן מה שנקרא "nine to five". כשאתם באים לחפש מקום עבודה חדש חשוב להבין האם מדובר במשרה מלאה או חלקית, מהן שעות העבודה הנדרשות, האם השכר המדובר הוא גלובלי או שיש דרישה ותגמול על שעות נוספות. כמו כן, חשוב לראות האם העבודה הינה בשעות קבועות כל יום או שמא במשמרות והאם ישנה דרישה לעבודה בחגים ובשבתות. קחו בחשבון ששעות עבודה גמישות או עבודה במשמרות שונות יכולות בהחלט להוות יתרון, ולהשאיר לכם יותר זמן אישי פנוי- מה שחשוב במיוחד לבעלי משפחה, או למי שמעוניין לשלב לימודים במקביל לעבודה.
    עובדים מהבית. כמה פשוט יהיה לחזור לשגרה? (צילום: SHUTTERSTOCK, מעריב לנוער)
    שעות עבודה גמישות או עבודה במשמרות שונות יכולות בהחלט להוות יתרון, ולהשאיר לכם יותר זמן אישי פנוי | צילום: SHUTTERSTOCK, מעריב לנוער
  2. יציבות
    היום יותר מתמיד, ברור לכולם שגם אם יש עבודה- חשוב לדעת שהיא יציבה ועתידה לפרנס אתכם לתקופה ארוכה. במקומות מסוימים תוכלו אף לקבל קביעות אחרי פרק זמן מסוים של עבודה בחברה. מקום עבודה יציב יהיה פחות מושפע משינויים כלכליים בשוק או ממשברים, ואם מדובר במקום עבודה שנחשב "חיוני" זה בכלל יתרון, קחו לדוגמה את עובדי הסופרים, או התחבורה הציבורית שהמשיכו לעבוד גם בזמן המשבר. בנוסף, כדאי לברר ולגשש מהו קצב תחלופת העובדים במקום. אם יש עובדים רבים שלא מחזיקים מעמד לאורך זמן במקום וישנה עזיבה תכופה של מועסקים – כנראה שיש במקום בעיה. אנחנו לא אומרים לכם עדיין לשבור את הכלים אבל איך אמרו חכמים? "אין עשן בלי אש".
  3. דרישות ותנאי קבלה
    בבואכם להתמודד על התפקיד, כדאי לברר מראש מהן הדרישות ותנאי הקבלה ולראות שאתם בכלל בכיוון. במיוחד אם מדובר במשרה השייכת לתחום אחר מזה שעסקתם בו עד כה – סביר להניח שתידרשו להכשרה מסוימת כדי להתאים לתפקיד. בהרבה מקומות יצפו גם לידע נדרש וניסיון מוכח, אבל גם יהיו הרבה מקומות שיציעו לכם להתלמד על חשבון החברה ולעבור קורסים מקצועיים במסגרת העבודה. כך למשל, בחברת התחבורה הציבורית דן תוכלו ללמוד ולקבל רישיון נהיגה על אוטובוס על חשבון החברה. לעומת זאת, במידה ודווקא יש לכם רישיון לאוטובוס – בתום השנה הראשונה תקבלו מענק של 12,000 שקלים נטו.  בקיצור, גם ללמוד ולהתקדם וגם לקבל על זה כסף.
    איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
    חפשו את מקומות העבודה שיציעו לכם להתלמד על חשבון החברה ולעבור קורסים מקצועיים במסגרת התפקיד | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock
  4. לא רק שכר
    אנחנו רגילים להעריך משרות לפי השכר שמתקבל עבורן בסוף כל חודש, אולם מביני עניין יעידו כי בסופו של דבר יש הרבה פרמטרים שמשפיעים על איכות המשרה ועל האטרקטיביות שלה. למשל יש מקומות שבהם תוכלו להרוויח שכר בסיס מסוים, אולם עליו תוכלו לקבל בונוסים, צ'ופרים ומענקים שיגדילו את ההכנסה שלכם משמעותית. ואם לא די בזה, יש גם תוספות שהן לא כסף אבל הן שוות לכם כסף - כמו טלפון נייד, ביטוח שיניים מסובסד, תווי ביגוד ועוד. נכון שהעילה לקבל אותן היא לצרכי עבודה, אבל בינינו – לא רק.
  5. תנאים סוציאליים
    חברות רבות מנצלות את הביקוש הגובר לעבודה שנוצר אחרי השינויים בעקבות משבר הקורונה, וחוסכות בתנאים לעובדים על מנת למקסם את הרווחים שלהם. אולם בחברות יציבות וותיקות, מקפידים לשמר את התנאים ההוגנים שהיו קיימים לפני שהכל התחיל. בחברת התחבורה הציבורית דן למשל תוכלו ליהנות מקרן השתלמות, ארוחות מסובסדות, הסכם קיבוצי, קרן פנסיה, קייטנות מסובסדות בקיץ ועלייה קבועה בשכר. הטבות אלו בהחלט יכולות להפוך את החיים לקלים יותר ולעזור לכם להמשיך לנהל את חייכם בצורה המיטבית. כמו כן חשוב לשים לב כמה ימי חופשה מגיעים לכם, מה הנוהל במקרה של ימי מחלה וממתי מתחילים לספור לכם אותם על חשבון המעסיק.
    לימודי נהיגה, דן אוטובוסים (צילום: באדיבות חברת התחבורה הציבורית דן)
    בחברת התחבורה הציבורית דן למשל תוכלו ליהנות מקרן השתלמות, ארוחות מסובסדות, הסכם קיבוצי ועוד | צילום: באדיבות חברת התחבורה הציבורית דן
  6. אפשרויות קידום
    נכון שעכשיו כל מה שיש לכם בראש זה למצוא עבודה, אבל הדבר האחרון שאתם רוצים זה למצוא את עצמכם בעוד כשנה מרגישים תקועים במקום, ללא כל שיפור בתנאים, קידום על הפרק או אפילו אופק אליו אתם שואפים. אל תשכחו לברר מהם היתרונות עבור העובדים הוותיקים בחברה וכן לגשש האם יש אופציות לעבור בהמשך לתפקידים ניהוליים או בכירים יותר, כאלה שבאים לידי ביטוי גם בתנאי התעסוקה, בשכר ובאפשרויות העומדות בפניכם. זה אמנם מרגיש לכם עכשיו רחוק אבל זה יגיע מהר יותר ממה שתוכלו לדמיין. איך אומרים? העתיד כבר כאן.

לסיכום, אין ספק ששיקולים רבים עומדים בפניכם בבואכם לבחור עבודה חדשה, וחשוב להבין מה הם הדברים שהכי חשובים לכם ולוודא שכמה שיותר מהם אכן מתקיימים במקום העבודה הבא שלכם. בימים קשים אלו, חשוב להתייחס גם לביקוש ולסיכויי הקבלה, חברת התחבורה הציבורית הוותיקה דן למשל, מגייסת נהגים חדשים דווקא בתקופה זו, בה מקומות רבים מוותרים על עובדים בשל המשבר. התנאים האטרקטיביים שהחברה מציעה עונים על רבים מהקריטריונים שהצגנו, החל מהכשרה הכוללת לימודי נהיגה באוטובוס וקבלת רישיון על חשבון החברה, דרך קבלת קביעות אחרי חצי שנה בלבד ושמירה על יציבות וביטחון תעסוקתי ועד תנאים סוציאליים אטרקטיביים לעובדים ולבני משפחתם. התנאים ההוגנים של החברה התקיימו עוד לפני המשבר וימשיכו גם אחרי. המחסור הגדול בנהגים בתחבורה הציבורית פותח הזדמנויות חדשות דווקא עכשיו, אז כדאי שתתחילו לפעול.