חברת החשמל הצהירה לאחרונה על מודל תעסוקתי חדש עבור הורים החוזרים מחופשת לידה: מודל חלקיות משרה – אותו השיקה בחודש האחרון. בחברת החשמל טוענים כי מצאו את דרך האמצע המאפשרת חזרה לעבודה בחלקיות משרה, כך שההורה יכול לשמור על הזכויות הסוציאליות שלו לצד יכולת ההשתכרות החלקית, וביתר הזמן לבלות עם הילד בבית. לפי דבריהם, הם עושים זאת כדי "לתת לעובדים את המעטפת הנוחה, שתאפשר לחברה פריון עבודה גבוה יותר".

שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה, מסביר את מה שעומד מאחורי הפיילוט, שמתוכנן בשלב זה לשנה אחת: "אנחנו לוקחים צעד קדימה את עניין איזון בית-עבודה והשוויון המגדרי, ומייצרים פיילוט מעשי וחדש מסוגו למגזר הציבורי בכלל, שמשנה את פני המשחק". נציין כי לפי החוק, שני בני הזוג יכולים לחלוק ביניהם את חופשת הלידה, במקביל או בהמשך לבנות זוגן.

"אנו גאים לבשר שמעכשיו, כל זוג הורים טרי יקבל את אפשרות הבחירה, שהורה אחד מהשניים, יוכל לשוב לעבודה לפורמט של משרה חלקית וגמישה בחברת החשמל. אנו מקווים שהפיילוט יגדיר למעשה מציאות מגדרית חדשה, ויעודד שמירה על זכויות וחובות תעסוקתיות לצד גידול הילדים בנוחות המרבית לעובדים ולעובדות", מצהיר צרפתי, "זאת, לצד האפשרות הניתנת לעובדות ולעובדים שסיימו את חופשת לידתם הנהוגה בחוק ומקבלים אפשרות עבודה מלאה מהבית, ככל שמתקיימות הנחיות התו הסגול של משרד הבריאות".

לדבריו, עבור הורים טריים החוזרים מחופשת לידה מוצעות בחברה מגוון של דרכי חזרה לעבודה: "אנו מאמינים שרק באמצעות העסקה גמישה לרווחת העובד, נשמר הון אנושי מצוין ונגייס את טובי העובדים והעובדות לשורותינו, כחברה חדשנית שמשכילה לזהות את עתיד התעסוקה הגלובלי", סיכם צרפתי.

הפיילוט יצא לאור לפני שבועיים, ובחברת החשמל מדגישים כי הם מצפים שיהפוך לבשורה של ממש עבור ארגונים גדולים נוספים כמותם. עם זאת, הם מסייגים שאפילו בקרב עובדי החברה, עדיין יש מעצורים: "יש היענות לפיילוט בעיקר מצד נשים, ואנו קוראים כל העת גם לגברים להירשם ולהסיר חסמים קיימים. הוא נוצר מתוך רצון אמיתי לייצר שוויון מגדרי והבנה שמשימת ההורות מוטלת על כולם ואנו רוצים לעודד טיפוח של התא המשפחתי, לצד יצירת תפוקות מטיבות לארגון. האיזון הוא שיביא אותנו להצלחות המיוחלות ולהמשך הובלת משק האנרגיה בהצלחה ולגייס כישרונות גדולים לשורותינו, לצד שימור הון אנושי משובח".

"בלידות הקודמות שלי, החזרה לעבודה הייתה מלוות בהמון ייסורי מצפון, אבל היו לי התחייבויות כספיות, אז לא נותרו בפניי הרבה ברירות אלא לשלוח את ילדיי למסגרות כעוללים רכים, ולקוות לטוב"

"עם הילדה השלישית שנולדה לי, בשנת הקורונה המאתגרת הזאת, זכיתי להישאר בבית עד גיל 7 חודשים, מה שבשבילי מסתמן כהישג רציני. את חופשות הלידה הקודמות סיימתי בלב כבד לאחר 3.5 חודשים, כשחזרתי לעבודה במשרה מלאה במשרדי החברה". אומרת כרמל ביתן- אלשטיין, מנהלת אתר האינטרנט והניו-מדיה בחברת החשמל. "מיום הלידה הנוכחית עברו ארבעה חודשים ואני בחרתי לעבוד 100% משרה עם התינוקת איתי בבית. בלידות הקודמות שלי, החזרה לעבודה מיד בגיל 3.5 חודשים הייתה מלוות בהמון ייסורי מצפון, אבל היו לי התחייבויות כספיות, אז לא נותרו בפניי הרבה ברירות אלא לשלוח את ילדיי למסגרות כעוללים רכים, ולקוות לטוב".

"היתרון הגדול בעיני הוא שהחברה סייעה לי במודל ההעסקה גמיש בשעות העבודה, מה שהקנה לי יכולת לעבוד בהתאם לסדר יומה של התינוקת, על רצף ההנקה שכה חשובה לי, על חיזוק הקשר בינינו ועל העובדה שהיא זוכה לגדול ולהתחזק לפני שאני שולחת אותה למסגרת זרה. החברה נתנה לי לגיטימציה להישאר איתה בבית, למרות הקושי הגדול בניהול קריירה לצד גידול תינוקת, בלי לנסות ולהסתיר את הנוכחות שלה ביום העבודה שלי".

אם רציתם לדעת מי המרוויח העיקרי מהמצב, לפי כרמל יש כאן מצב של ניצחון לשני הצדדים: "מהצד של החברה הם הרוויחו, כי חזרתי די מהר לעבוד ולייצר תפוקות במשבצת שלי. ומהצד השני, גם לי יש הרבה יותר חוזק ופיתחתי יכולות שלא היו לי לפני, בהיותי אמא עובדת. אני יכולה להגיד בבירור שזה השפיע לטובה על תחושותיי כאם ועל המחוברות שלי לארגון. אני מקווה שהורים רבים ייעזרו במודל הזה ושהוא ישמש ארגונים נוספים".

כרמל ביתן- אלשטיין (צילום: צילום ביתי, באדיבות המצולמות)
כרמל ביתן אלשטיין עם בתה אביב | צילום: צילום ביתי, באדיבות המצולמות

כרמל לא לבדה, למרות שהמודל חדש יחסית, כבר הורים רבים נרשמו אליו: נטלי נאגוטנקאר, רכזת השגחה מהשפלה מספרת ל-mako: "בתפקיד שלי אני אחראית על כל נושא טיפול בתקלות בחברת החשמל. זה תפקיד מאד אינטנסיבי שדורש הרבה מחויבות, כי מדובר באספקת חשמל למיליוני לקוחות. ילדתי את בתי הראשונה לפני 5 חודשים, תינוקת קורונה שנולדה בשיאו של המשבר. לא ידעתי למה לצפות ומה יקרה לאחר הלידה במצב כזה. אני אימא מאד חרדתית ולא מוכנה לעזוב אותה, בטח שלא ליום שלם. בגלל הסגר, היינו הילדה ואני 24/7 יחד, מה שגרם לה להיקשר אליי בצורה בלתי רגילה ולא היה לי מושג לפני חודש איך אצליח בכלל לחזור לעבודה בחודשים הקרובים", היא משתפת.

"מנגד, המשכנתא וההוצאות נשפו בעורפי, מה גם שאני אוהבת ומרגישה מחויבת למקום העבודה שלי ורציתי לחזור לחיים. היות ואנחנו בתקופה בה אי אפשר לתכנן שום דבר, היינו בסגר מתמשך ולא יכולתי לראות גנים ומסגרות לילדה, וגם חששתי לבריאותה. הייתה לי דילמה רצינית איך אני ממשיכה. קיבלתי שיחת טלפון מהיחידה לשוויון מגדרי שסיפרו לי על הפיילוט - שפשוט פתר לי את הבעיה. באותו רגע חשבתי שאני חולמת, כי דברים כאלה כמעט ואין במקומות אחרים שמציעים לי לחזור בקצב שלי, לימים קצרים יותר ובכך יותר קל יהיה לי למצוא פתרון לילדה. או בייביסיטר בשלב הראשון, או פעוטון רק לכמה שעות, כדי שהילדה תתרגל ועדיין אוכל לבלות איתה את מרבית השעות, אולי אפילו עד גיל שנה".

"במסגרת זו אני גם מתאזנת מבחינה כלכלית וחוזרת למקום העבודה אליו התגעגעתי, גם המנהל שלי מקבל את המצב ושמח שאני יכולה לחזור לתפקוד, ובנוסף אני שומרת על הזכויות הסוציאליות שלי. יותר מכל, הכי חשוב, זה שיש לי אפשרות להיות עם הבת שלי.  אינני יודעת מתי ארצה לחזור למשרה מלאה, אני כן יודעת שכרגע זה הפתרון המושלם עבורנו כמשפחה, ואני מקווה שכמה שיותר אימהות ואבות ייהנו מהסידור החדש".