מאז ומתמיד ההייטק הישראלי היה לענף הנחשק ביותר בשוק העבודה, ונדמה שבשנה האחרונה בועת ההייטק נפתחה גם למי שלא מגיעים מהמסלול ה"טבעי" של 8200 או תואר בתחום. אז איך אפשר להצטרף גם לטרנד? ומה כל אדם שרוצה להגיע להייטק ללא ניסיון קודם צריך לדעת? 7 מומחיות בתחום ממליצות איך להתכונן לראיון:

"הביאו את התחביבים שלכם לידי ביטוי"

"המלצתי היא להגיש קורות חיים לחברות שמציעות לכם אפשרות להשתלב בהן מזווית אחרת, כזו שתביא לידי ביטוי את החוזקות שלכם, התחביבים שלכם, הדברים שאתם טובים בהם ואוהבים לעשות, לצד החיבור למוצר", ממליצה יעל פרישר, סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Artlist, "תחום ההיי-טק התפתח בשנים האחרונות למגוון רחב של עולמות תוכן, בחלקם אף תחומים יצירתיים במיוחד. מכאן, שעובדים רבים יכולים היום להשתלב בעולם ההייטק מכיוונים פחות טכנולוגיים, ובאופן שיאפשר להם לבטא כשרונות ייחודיים ואישיים שלהם, לדוגמה תחומים שניתן למצוא אצלנו: מוזיקאים, עורכי וידאו, מפיקים, במאים ועוד. כאשר תגישו קורות חיים לארגונים ולחברות שתואמות את תחומי העניין והידע שלגם, הניסיון האישי בתחום יהיה יתרון משמעותי ויהווה כרטיס הכניסה לשוק ההייטק".

יעל פרישר, סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Artlist (צילום: Artlist,  יח"צ)
יעל פרישר, סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Artlist | צילום: Artlist, יח"צ

"תחשבו מה יקדם אתכם בטווח הארוך"

"מיקסום שכר הוא לא תמיד הדבר החשוב ביותר", פותחת ליאור שושני VP HR בחברת הסטרטאפ SideLines. "בהסתכלות קדימה, לטווח הארוך, קבלת כלים חדשים ולפעמים גם טיטל, יהיו משמעותיים הרבה יותר. עובד שבנוסף לשכר תחרותי ירכוש יכולות יישאר רלוונטי לשוק לאורך זמן ויוכל להעלות את השכר שלו יותר בטווח הארוך. כאשר אתם בוחרים היכן לעבוד תבחרו במקום שמשקיע בפיתוח האישי של העובד. אל תשכחו שטייטל נכון חשוב לא פחות משכר, נסו לייצר הגדרה מדויקת מצד אחד ורחבה מספיק מצד שני, כזו שתשמש מקפצה לשלבים הבאים. חשוב מאוד להתמקד במסגרת המשא ומתן מעבר לשכר גם בתוכניות קידום והעשרה, וביכולת ללמוד להתפתח ולהגיע לבסוף למשרות בכירות. לדוגמה, הסכמה חוזית או בעל פה שהחברה תאפשר/תממן לימודים, או קורסים מקצועיים יכולה לתרום לכם יותר מהבדל מסוים בשכר, שגם ככה יצטמצם כשמסתכלים על השכר 'נטו'."

ליאור שושני סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת SideLines (צילום: SideLines,  יח"צ)
ליאור שושני סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הסטרטאפ SideLines | צילום: SideLines, יח"צ

"הדגישו מילים מובילות מתוך תיאור המשרה ותתפסו את עין המגייסות"

"הטיפ הכי טוב בעיניי הוא להתאים את קורות החיים עד כמה שניתן לדרישות המשרה הנחשקת", ממליצה גלית רגב, מנהלת משאבי האנוש בחברת Chegg ישראל, "כלומר, לרוב המועמדים יש פורמט אחיד, one size fits all. בפועל יש דקויות ודרישות מעט שונות לאותו תפקיד בחברות שונות. התפירה הספציפית למשרה, לחברה, לתרבות הארגונית יכולה להיות הקלף המנצח".

"לדעתי הוספת מילות מפתח מתוך תיאור המשרה אליה מכוונים בתוך קורות החיים יכולה גם היא ללכוד תשומת לב ולסלול דרך מהירה וחלקה יותר לעיניהם ולליבם של המגייסים. בייחוד בגיוסי מסה, כשהכמות לעיתים מכריעה את המגייסות, הימצאות מילים שתואמות את תיאור המשרה יכולה לזכות מועמד בטלפון המיוחל. לעומת זאת, שימוש במילים שהן "ליד", "לא בדיוק אבל בערך"- עלולות לגרום למגייסות לרפרף על קורות החיים, בלי להתעמק, ופשוט לעבור הלאה. אם תגדילו לעשות ותדגישו מילים מובילות מתוך תיאור המשרה, סביר להניח שתתפסו את עין המגייסות".

גלית רגב, מנהלת משאבי האנוש בחברת Chegg ישראל (צילום: Chegg Israel,  יח"צ)
גלית רגב, מנהלת משאבי האנוש בחברת Chegg ישראל | צילום: Chegg Israel, יח"צ

"השתלבו עוד בזמן הלימודים בהתנסויות ובפרויקטים מעשיים שתוכלו להרחיב עליהם בראיונות"

"עוד לפני שתנסו להיכנס לתחום ההייטק, יש לבחור את התפקיד הרלוונטי בתחום הטכנולוגי בו אתם שואפים לצמוח, ולבחור בהתאם את ההסמכה הרלוונטית ביותר במכללות ייעודיות לתחום הנבחר, הן באונליין והן באופן פרונטלי. כך תוכלו להיחשף לשפת פיתוח, לבצע התנסות מעשית רחבה ולהשתלב בפרויקטים מעשיים שניתן להרחיב עליהם בראיונות או בקורות החיים". אומרת לנה מזמר סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Commit. "התחומים הבולטים בהם כדאי להתמקד הם תחומי הפיתוח הטכנולוגי, שיקנו לכם את הניסיון ואת הידע הנדרש בתחילת דרככם".

לנה מזמר סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Commit (צילום:  יח"צ)
לנה מזמר סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת Commit | צילום: יח"צ

"הראו סקרנות כלפי הביזנס ולא רק על התפקיד הספציפי אליו אתם מתראיינים"

"הגיעו לראיונות עבודה מוכנים אחרי שכבר למדתם על החברה שאתם הולכים להתראיין אליה". ממליצה עדי ברטל, מנהלת גיוס ב-Diagnostic Robotics. "לפני הריאיון קראו על החברה, עברו על האתר שלה, על העמודים השונים ברשתות החברתיות, על כתבות שפורסמו וראיונות שונים. מתוך כל אלו נסו להבין מה המוצר שלה, מה הערכים של החברה, מי המקימים והצוות. מומלץ להגיע לראיון עם כמה שאלות ולהראות סקרנות כלפי הביזנס ולא רק על התפקיד הספציפי שאתם מתראיינים אליו. מעבר לזה, כאשר אתם מתכוננים לראיון, חשבו איזה ערך אתם יכולים להביא לחברה, גם בלי הניסיון המקצועי הקודם. הסתכלות שהיא רחבה יותר ושאילת שאלות מראות על מוטיבציה גבוהה להצטרפות לחברה ומוטיבציה גבוהה היא צעד ראשון בנכונות להתאמץ ולעבוד קשה בשביל להצליח. בצורה זו גם תצליחו להבין האם החברה מתאימה גם לערכים שלכם ולתפקיד כניסה שאתם מכוונים אליו."

עדי ברטל, מנהלת גיוס ב-Diagnostic Robotics (צילום: קרן גפני,  יח"צ)
עדי ברטל, מנהלת גיוס ב-Diagnostic Robotics | צילום: קרן גפני, יח"צ

"השתמשו בניסיון המקצועי הקיים לטובת התפקיד המקביל בעולם הטק"

"ניסיון תעסוקתי הוא אחד החלקים המשמעותיים ביותר בקורות החיים", מציינת רותם ברדה מנהלת  HR בחברת דודא. "בדרך כלל נהוג להמליץ לציין רק את התפקידים הרלוונטיים עבור המשרה המבוקשת, אך אני רוצה להציג זווית נוספת לכך שגם תפקידים שאינם בעלי אופי ״הייטקי״ עשויים להיות רלוונטיים מאוד גם בעולם הזה".

"לדוגמה, אני לפני שעבדתי בחברת דודא הייתי מרכזת שבט בצופים, זה אומנם נשמע מאוד רחוק מעבודה בהייטק אבל זו עבודה עם אנשים, ממש כמו מה שאני עושה עכשיו. ההמלצה שלי היא להשתמש בניסיון המקצועי הקיים שלך לטובת התפקיד המקביל בעולם הטק. דוגמה נוספת - שירות לקוחות כמוקדן, רלוונטי לתפקיד קוסטומר סקסס. מעבר להתאמה לתפקיד הספציפי אליו אתם מתמיינים, התפקידים אותם מילאתם בעבר ילמדו את קורא קורות החיים עליכם כבני אדם. עם זאת, יש להראות כי אתם מבינים את מהות התפקיד שאליו אתם מתמיינים ולא ״מנפחים״ ניסיון תעסוקתי קודם כדי להישמע חשובים. הימנעו מתיאורים מפוצצים, תארו במילים ברורות במה עבדתם. מנהלי ומנהלות משאבי האנוש כבר ראו מאות אם לא אלפי קורות חיים, והם יודעים לזהות את ההבדל בין האמת ל״ניפוח״ התפקיד."

רותם ברדה מנהלת HR בחברת דודא (צילום: דודא,  יח"צ)
רותם ברדה מנהלת HR בחברת דודא | צילום: דודא, יח"צ

"לעיתים בשביל להתקדם עליכם לקחת צעד אחורה"

מולי מליכי, Director of Global Talent Acquisition בחברת ורביט, המפתחת פלטפורמה לתמלול אוטומטי של קבצי אודיו בזמן אמת ממליצה: "חפשו אנשים מובילים ובעלי דעה בתעשיית הטק אליה אתם רוצים להיכנס, בין אם זה סייבר או פודטק. למדו אותם ועליהם. אם תוכלו, פנו אליהם ותבקשו להיפגש איתם - אני מכירה המון בכירים שישמחו לקבל הודעה כזאת לאינבוקס שלהם, גשו לתוכנית מנטורינג אם תשמעו על אחת כזאת. ככל שתלמדו יותר ותדעו יותר על התפקיד ועל התעשייה, כך ייטב".

"מלבד זאת, ההיכרות הזאת יכולה גם מאוד לעזור בפתיחת דלתות וביצירת קשרים מועילים בהמשך. אל תשכחו שאנחנו מדינה קטנה בסוף והגלגל תמיד מתגלגל. חשוב גם להבין שלעיתים בשביל להתקדם עליכם לקחת 'צעד אחורה' ולהיכנס לתפקיד זוטר יותר בכדי 'לפרוץ' את הדרך בתעשייה. התמידו, אל תוותרו לעצמכם גם שקשה. ואתם גם תטעו, תהיו בטוחים בזה. אל תפחדו מזה. מקומות עבודה טובים ילמדו אתכם לצמוח מהקושי ומהטעות. כשאתם מגיעים למקום העבודה החדש, הגיעו עם המון נכונות לשמוע וללמוד מכל עובד. כל פיסת מידע יכולה להיות רלוונטית ומשמעותית בדרך שלכם להצלחה".

מולי מליכי, Director of Global Talent Acquisition  (צילום: ורביט,  יח"צ)
מולי מליכי, Director of Global Talent Acquisition בחברת ורביט | צילום: ורביט, יח"צ