איש עסקים שמח (צילום: istockphoto)
מצאו את היתרון היחסי שלכם. כשתדעו מהו, תמצאו בקלות עבודה | צילום: istockphoto

בעוד מספר חודשים יגיחו אל העולם עשרות אלפי מסיימים טריים מהאוניברסיטאות ומהמכללות ויתחילו את צעדיהם הראשונים בעולם הקריירה. רובם נרגשים, שמחים וגם מפחדים, יוצאים בפעם הראשונה מהקן השמור והמסודר של האקדמיה, מהמסגרת הברורה והמוגדרת, עם הקורסים, המבחנים והעבודות, אל העולם הלא מוכר והלא ידוע של הארגונים.

נכון שחלקם הגדול כבר עבדו בעבודות שונות, אבל מרביתם עבדו בעבודות סטודנטיאליות, שהקשר בינן לבין המקצוע או ההשכלה שרכשו אינו תמיד קשר ישיר. בוגרים טריים אלו יגלו מהר מאד שהם ניצבים כתף לצד כתף ליד חבריהם שסיימו לפני שנה, שנתיים ושלוש את לימודיהם ומתמודדים על משרות דומות בשוק העבודה.

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

אז עבור כל אלו שזה עתה סיימו את לימודיהם או עומדים לסיים, הנה המלצות מרכזיות לאסטרטגיות השתלבות בשוק העבודה:

יתרון יחסי

אחת הנקודות החשובות ביותר לפני שאתם מתחילים בתהליך חיפוש העבודה הוא לנסח לעצמכם בצורה ברורה ומדויקת מה היתרון היחסי שלכם. מה אתם אוהבים לעשות? איזה חלק היה לכם הכי קל בלימודים? מה התחומים שמושכים אתכם? בתחומים הללו יהיה לכם קל להשתלב. ההגדרות הללו והבירור ישרתו אתכם לאורך הדרך, גם בהתחלה וגם בהמשך, כשתתרכזו בקידום בקריירה. במקום לחשוב על זה שעכשיו אתם נכנסים לתחרות שנו את התפיסה וחשבו מה הערך המוסף שאתם מביאים למקום העבודה העתידי. ענו לעצמכם על השאלה: "מדוע שמישהו ירצה להעסיק אותי"? כשתדעו לענות על השאלה הזאת בצורה מדויקת תדעו להציג את עצמכם באופן המיטבי ותהיו אטרקטיבים בעיני מעסיקים עתידיים.

חיפוש עבודה (צילום: Thinkstock)
התחילו לחפש עבודה לפני סיום התואר | צילום: Thinkstock

התחילו את החיפוש לפני סיום התואר

נצלו את הזמן הפנוי והגמישות היחסית שלכם בשעות, והתחילו לחפש משרות באתרי דרושים, או בירידי תעסוקה שעושות המכללות והאוניברסיטאות בתקופה הקרובה. אחת האסטרטגיות החשובות ביותר בירידי תעסוקה היא לאסוף את הפרטים של החברות שמגיעות ולבנות קלסר מידע ודרכי התקשרות עם אותן חברות רלוונטיות. מדובר במידע שיכול להיות יקר ערך בהמשך.

למדו את החברות שמעניינות אתכם

ברגע שסימנתם חברות שהן אטרקטיביות בעיניכם, היכנסו לאתר שלהן וחפשו כמה שיותר מידע. למדו מיהם בעלי התפקידים ומה תחום העיסוק של החברה וחשבו כיצד אתם יכול להשתלב בה. הכירו את צורת הדיבור של הארגון מעל דפי האתר. למשל, האם השפה היא משפחתית, שפה אקדמית, שפה חברית? מהשפה תוכלו ללמוד גם על החברה וההתנהלות בה.

נטוורקינג

אחד הכלים המשמעותיים ביותר להשגת עבודה הוא בנייה ושימור של קשרים חברתיים. התפקיד הבא שלכם יכול להגיע מכל מיני אנשים שלא חשבתם עליהם לפני כן: מרצה בקורס שלמדתם בו, חברי הצוות במרכז שרות הלקוחות שעבדתם בו, מפקדים מהצבא, חברים למילואים וכל מקום שאתם מסתובבים בו. תפתחו את האוזניים, תקשיבו ותעדכנו. גם המורה שלכם מהתיכון יכולה לעזור, אז אם אתם פוגשים אותה במקרה ברחוב תהיו נחמדים ותספר לה שעכשיו סיימתם את הלימודים.

התנדבות

שווה להתנדב בארגונים שרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם. אמנם לא תרוויחו כסף אבל תצברו ניסיון. למשל עובד סוציאלי יכול להתנדב בעמותות ובארגוני סיוע ולצבור ניסיון מעשי בתחום הלימודים שלהם ואילו כלכלן יכול להתנדב ולצבור ניסיון פרקטי בארגוני סיוע כלכליים.

קורות חיים

ודאי עשיתים עוד משהו חוץ מאשר ללמוד. עבדתם בכמה עבודות סטודנטיאליות, הייתם פעילים בפקולטה וכו'. כל הניסיון הזה יכול לשרת אתכם אם תדעו לנסח אותו נכון בקורות החיים. נסו לחשוב באופן יצירתי על נקודות ההשקה בין הניסיון שכבר יש לכם לניסון שאתם נדרשים לו. למשל גם ארגון טיול למזרח במשך שנה יכול להיתרגם לניסיון ומעיד על יכולות ארגון, תכנון, ניהול תקציב ועוד. ניסיון מהשרות הצבאי גם יכול להיות מאד רלוונטי, אם זה ניסיון פיקודי, או ניסיון מקצועי .

 המלצות

נסו להשיג המלצות ממקומות עבודה קודמים ומהשרות הצבאי. זו דרך מצוינת לחדש את הקשרים, לברר על שוק העבודה ולקבל המלצה בכתב ונכונות להמלצה בעל פה מאנשים שמכירים אתכם היטב ואת יכולותיכם. בדרך כלל הם גם ישתדלו לסייע לכם.

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?

 עזרו לאחרים למצוא עבודה

 הרבה יותר קל לעזור למישהו אחר ולחפש עבורו עבודה. שימו לב, שהרבה יותר קל לשווק מישהו אחר. בצורה זו תוכלו להיחשף כך תיחשפו לאנשים ולארגונים חדשים ותלמד טקטיקות שיווק רלוונטיות. גם היכרות חשובה עם עולם הגיוס וגם מעשה טוב לחבר, שלא ישכח לכם את זה וישמח להחזיר לכם טובה.

 לשים את הרגל בדלת

 המטרה העיקרית של עבודה ראשונה היא להשתלב בשוק העבודה. הרבה מסיימים אינם מוכנים להתפשר על תפקיד או על רמת שכר, במיוחד כאלו שעבדו במשמרות וקיבלו שכר גבוה לשעה במשמרות ערב ולילה. יחד עם זאת, הכינו את עצמכם לפשרות. אם מצאתם עבודה בארגון יוקרתי, כדאי לבחון פשרה בתפקיד או בשכר. ברגע שיכירו אתכם ויראו את היכולות שלכם, ישמחו לקדם אתכם לתפקיד המתאים לכם. ארגונים לרוב יעדיפו לקדם אדם מבפנים מאשר לגייס אדם חדש מבחוץ.

התלהבות

עתידכם לפניכם, הראו זאת לאחרים והפגינו זאת בהתנהגות שלכם. סיימתם את הלימודים, אתם עומדים בפתחה של דרך חדשה, עבדתם קשה ועכשיו אתם מוכן להתחיל במסלול מקצועי חדש. התחילו בדרככם בשמחה ובהתלהבות וגם הסביבה תעריך זאת. אנשים אוהבים לעזור למישהו שמפגין שמחה, התלהבות ומחייך.

ד"ר דפנה שקד, היא יועצת לפיתוח קריירה והבעלים של "שקד קריירה" . לטיפים נוספים, שאלות וליצירת קשר 

>>מחפשים עבודה? רוצים לקבל משרות חינם למייל?