אם גם אתם מרגישים שחיי העבודה משתלטים על זמנכם הפנוי שימו לב- בעוד שמומחים ממליצים לייצר הפרדה בין העבודה לחיים האישיים, עובדים מעידים כי אחד מהגורמים שמחזקים את המחויבות שלהם לארגון, הוא דווקא קשרי החברות העמוקים אותם הם מקיימים במקומות העבודה ונכנסים לעולמם הפרטי. אז האם צריך להקשיב למומחים או דווקא לשזור באופן מכוון את חיי העבודה בחיים האישיים?

מחקר שהתפרסם בSA Journal of Human Resource Management, הראה כי חברויות מפחיתות נטישה ממקומות עבודה מצד העובדים. יתר על כן, עובדים המקיימים קשרי חברות בתוך מקום העבודה מספקים ביצועים מקצועיים טובים יותר.

לא מדובר רק במחקר אקדמי, אלא בהלכה למעשה, כך מאשרות אודליה סברו ומירית עינב, העובדות יחד במחלקת ה-Support בחברת שירותי הרשת והאבטחה בענן Cato Networks. ״הרבה יותר כיף להגיע לעבודה כשפוגשים בה חבר טוב. כשטוב לך במקום העבודה ואתה נהנה ממנה, אתה נותן את הכי טוב שלך״ מספרת אודליה.

הגבול עובר במשרד

את דרכן המקצועית עושות השתיים יחדיו עוד מאז היותן מפקדות בחיל התקשוב. לאחר השחרור החלו לעבוד יחד בחברת אבטחת מידע אזרחית. כיום עובדות השתיים יחד בפעם השלישית באותה החברה. ״אודליה עזבה את מקום העבודה הקודם בו עבדנו יחד. לאורך התקופה בה עבדנו בנפרד, שמעתי מאודליה דברים טובים על החברה החדשה ועל כמה שהיא מאמינה במוצר שלה. סמכתי על ההמלצות שלה ועברתי לעבוד יחד איתה. ראיתי יתרון משמעותי בלעבוד במקום שיש לי בו חברה טובה שאפשר לשתף אותה בכל מה שעובר עליי. כל אחד חווה ימים טובים יותר ופחות בעבודה, וזה הרבה יותר נעים לדעת שיש לי על מי להישען״ מספרת מירית.

החברות בין השתיים משפיעה על המחלקה כולה ומסייעת לייצר קשרים חברתיים נוספים ״אנחנו ׳הצמד חמד׳ של החברה, רואים שאנחנו צוחקות ועושות כיף וזה גורם לעוד אנשים לגשת, לפתח שיחות ולצחוק ביחד. רואים את זה בעיקר בארוחות הצהריים המשותפות״ מוסיפה אודליה. השתיים סבורות כי הגבול בין העבודה לחיים האישיים אינו צריך לעבור עם סיום שעות העבודה אלא דווקא במהלך היום במשרד. ״אנחנו מוצאות את עצמנו משוחחות על העבודה גם בזמן בילויים משותפים, אימוני כושר ובשעות הערב. קל לנו מאוד להבין אחת את השנייה ולתת עצות כי אנחנו מכירות את הפרקטיקה המקצועית ואת האנשים. ההפרדה בין האישי למקצועי פוגשת אותנו דווקא במהלך יום העבודה, כשצריך לתת הערות מקצועיות, לעבוד בצורה רצינית ולדעת לקבל ביקורת ולשמור אותה בצד המקצועי ולא לקחת ללב״.

חברות בעבודה, הדר חורי קרייזלר ונופר אשכנזי מסלופארק (צילום: סלופארק)
מהאימונים המשותפים לעבודה צמודה, הדר ונופר | צילום: סלופארק

שותפות מלאה

גם הדר חורי קרייזלר ונופר אשכנזי מסלופארק, אפליקציית תשלום החנייה, מוצאות בחברות הטובה שנוצרה ביניהן יתרון משמעותי בעבודה. הדר, סמנכ״לית השיווק של החברה, הכירה את נופר במהלך אימוני כושר משותפים. "החברות שלנו התחילה באימונים ב-7:00 בבוקר במכון הכושר ׳נורדאו׳ שבת"א. היינו מתאמנות יחד בין 4-5 פעמים בשבוע ושם נוצרה חברות נימוסית של ׳בוקר טוב׳". מספרת נופר, היום רכזת השיווק של סלופארק. ״פניתי להדר ושאלתי אותה מה היא עושה בחיים – והיא מיד סיפרה לי על התפקיד שלה בגאווה, היה שם משהו עם ניצוץ, שמאותו רגע לא יצא לי מהראש וגרם לי לרצות להיות חלק. שאלתי את הדר אם היא מחפשת עובדת על אף שלא היה לי ניסיון והיא החליטה לתת לי את ההזדמנות״. היא מוסיפה.

העבודה המשותפת הובילה לחברות טובה בין השתיים, והן מספרות כי החברות תורמת להן מאוד בשגרת היומיום בעבודה. ״אנחנו נמצאות המון זמן ביחד במהלך היום, לכן חשובה היכולת לעשות הפרדה כשצריך, בין האישי למקצועי ולדעת לתת לכל אחד את המשקל שלו בצורה מאוזנת כדי שהעבודה תהיה מצוינת. ללא ספק יחסים טובים, אמתיים וחזקים מובילים אותנו למקומות נכונים והופכים את העבודה לפורה, עם תשוקה מטורפת להצלחה ועם רצון לקום בבוקר, אפילו ביום ראשון".

ישנם גם מי שלקחו את החברות מהעבודה עמוק לתוך החיים האישיים. מאירה פריידלנד, יועצת מוצר וסטפני אלק, מנהלת צוות פיתוח מכירות, בחברת ניהול נכסי השכרה לטווח קצר Guesty, לא רואות כל צורך להפריד בין העבודה לחיים האישיים. השתיים הכירו דרך חברים משותפים עוד לפני שהחלו לעבוד בחברה ולאחר שעבדו יחד זמן מה, החברות בין השתיים התחזקה. הן החליטו להעמיק את הקשר החברי מהעבודה באופן הכי מובהק שאפשר, ובחודש אפריל האחרון עברו לגור יחד כשותפות לדירה. ״אמנם אנחנו עובדות באותה קומה, אך בתפקידים שונים, ולכן עיקר הממשק שלנו הוא בארוחת הצהריים. אנחנו אוהבות לצעוד לעבודה יחד בבוקר ולעצור ולקנות את הקפה במקום המועדף עלינו בדרך. גם בטיולים של החברה או באירועים מיוחדים אנחנו בלתי נפרדות״ משתפת מאירה.

חברות בעבודה, מאירה וסטפני (צילום: Guesty)
עובדות יחד וגרות יחד, מאירה וסטפני | צילום: Guesty

לעשות את מה שאתה אוהב עם מי שאתה אוהב

חברות ההייטק כבר זיהו את חשיבות הקשרים החברתיים והתרומה שלהם להצלחת הארגון, והחלו לפעול ולעודד פלטפורמות ליצירת חברויות. בחברת NSO למשל, הקימו 11 קהילות פנים ארגוניות בתחומי עניין שונים, במטרה עיקרית לייצר חיבור בין העובדים ולאפשר להם לפתח מיומנויות חדשות, לתרום מהידע שלהם ולהכיר חברים חדשים.

״כל קהילה שהקמנו עוסקת בתחום עניין מסוים שמשותף לכל החברים בה, והיא מתפתחת ומתעצבת על ידיהם, כך שלכל קהילה DNA ייחודי משלה״ מספרת יעלי אלב, מנהלת אחריות חברתית ב-NSO. ״הקמנו קהילות מגוונות החל מקהילת ׳יחד במטבח׳ בה משתפים מתכונים, עוברים סדנאות בישול משותפות ומבשלים יחד באירועי חברה שונים, דרך קהילת ריצה בה מתאמנים ביחד באופן קבוע ומשתתפים במרוצים ועד קהילות כמו קהילת מטיילים בעולם, קהילת מוזיקה, קהילת נשים, קהילת שביל ישראל, קהילת הורות וקהילת4X4  שיוצאת יחד לטיולי ג'יפים״.

מטרה נוספת לשמה הוקמו הקהילות, הינה ליצור פלטפורמות הוליסטיות מותאמות לדור ה-Y המאופיין ברצון לשייכות ובדאגה ל- Wellbeingשלו, ולדור ה-Z המאופיין כדור יזמי שאינו מחפש מימוש עצמי בלבד במקום העבודה, אלא מתעניין בנושאים חברתיים, סביבתיים ויצירת עולם טוב יותר. ״הקהילות הן פלטפורמה מדהימה שיצרנו לאחרונה מתוך ההבנה שיש צורך לייצר חיבור בין עובדים לעובדים, שלהם מכנה משותף סביב תחום עניין משותף, ולאפשר להם להתפתח, ללמוד ולהעשיר את ההווי החברתי שלהם ב-NSO" מוסיפה יעלי.

קהילת ׳יחד במטבח׳, NSO (צילום: NSO)
לייצר חיבור בין העובדים | צילום: NSO

חברה נוספת שהבינה את היתרונות בקידום יצירת חברויות בעבודה היא קבוצת M51, הפועלת ב"מודל שטוח"- מודל ארגוני ייחודי הנועד לסייע בחיבור האישי בין העובדים. במסגרת מודל זה, בקבוצה אין מנהלים והיא פועלת באמצעות צוותים קטנים אשר עובדים זה לצד זה. על מנת לחזק כל עובד בנפרד ואת כולם כקבוצה, לקחו בחברה את קידום ההווי צעד אחד קדימה. מעבר לטיולי גיבוש אחת לחודש והאפי אוור משרדי שבועי בו כל עובד משתף בסיפור אישי מצחיק שקרה לו במהלך השבוע, כל העובדים יוצאים יחד אחת לשבוע לבילוי משותף בבר בשעות הערב. תום לאור, מנהלת השיווק של הקבוצה מספרת "התחלנו את מנהג היציאות השבועיות לפני כחצי שנה, ואפשר לראות את התרומה הרבה שזה נתן לחברה. היום החברים שלי במשרד הם גם חברים שלי לחיים ולהגיע לעבודה לא מרגיש כמו נטל אלא פשוט לעשות את מה שאתה אוהב עם מי שאתה אוהב. זו התחושה הכי טובה שיש."