המונח גזלייטינג מתאר מניפולציה תקשורתית בין בני אדם, במהלכה צד אחד פשוט מכחיש מכל וכל את מה שהצד השני אומר, וכך גורם לו לפקפק בעצמו, בשפיות שלו ובמציאות שלו.

בדרך כלל משתמשים ב"גזלייטינג" כדי לתאר התעללות נפשית במערכת יחסים, ויש אפילו שזורקים את הביטוי במונחים פוליטיים ומדיניים, אבל מתברר למרבה הצער שאפשר ליישם אותו גם במסגרת יחסי עבודה מקצועיים בין קולגות בסביבה משרדית.

בעוד לצערנו אפשר די בקלות להבין מדוע זו טכניקה מרושעת במיוחד בכל הנוגע לזוגיות. ביחסים מקצועיים גזלייטינג תופס תפקיד מעט שונה; אלה מקרים בהם קולגה או מנהל מנסה לערער את תפיסת המציאות שלכם ולגרום לכם לפקפק בעובדות, בעצמכם, וביכולת שלכם לבצע את עבודתכם. במילים אחרות: הם מעוותים מידע, מילים והתנהגות במטרה לבלבל אתכם, לפשט את הרגשות שלכם ולמנוע מכם להצליח.

קולגות עוזרים זה לזה (אילוסטרציה: Shutterstock)
"את בטוחה ששלחת את המייל הזה? את מתבלבלת" | אילוסטרציה: Shutterstock

 

זה יכול, למשל, להיות תקף במקרים שבהם קולגה מתעקש שאתם לא מפרשים נכונה את ההתנהגות של קולגה אחר - ובכך למעשה מכחיש את נקודת המבט שלכם על הסיטואציה. או למשל בוסית ששבה ומבטיחה לכם שתדבר עליכם עם המנכ״ל בנוגע לקידום או העלאה במשכורת, אבל היא פשוט לא עושה את זה - היא גורמת לכם להאמין שמשהו קורה, כשלמעשה היא מנסה "להרדים" אתכם וכנראה לא תעלה זאת לעולם.

זו יכולה אגב להיות פעולה שלא בהכרח נעשית במודע, כמו למשל אדם שמקבל מכם פידבק שלילי אבל לא מצליח לשנות את התנהגותו, או בוס שמשנה ברגע האחרון את הציפיות שלו מפרויקט שאתם מובילים. אבל התוצאה הדומה היא שאתם מפקפקים בסגנון המנהיגות שלכם וביכולת שלכם להוביל ולנהל צוות. זה יכול להיות גם אדם ששוכח בטעות שוב ושוב לזמן אתכם לפגישות הנהלה חשובות. כך או כך, מדובר למעשה בכל צורה של התנהגות הרסנית שמותירה עובדים עם תחושה מבולבלת, חלשה וחסרת השפעה, לפעמים כחלק ממשחקי כוח ולפעמים לא.

מדובר בהתנהגות שיכולה להיבנות לאורך זמן, כך שלא תמיד פשוט לזהות אותה מיד, ולפעמים עד שכבר נהיה מאוחר מדי ואתם מתוסכלים ואומללים. ייתכן שלפעמים אפילו תתרגלו לזה ותהפכו אדישים לגזלייטינג, כך שתפסיקו לפקפק במה שאומרים לכם ובמקום זאת תפקפקו בעצמכם שוב ושוב – עד שתפסיקו להאמין ביכולות שלכם.

10 דוגמאות נפוצות במיוחד לגזלייטינג במשרד

"שלחת משהו? מוזר לא קיבלתי"

קולגה יאמר לכם שהוא לא קיבל את המצגת ששלחתם, למרות שלחלוטין הגשתם אותה בזמן. יש לכם הוכחה בדמות המייל שנשלח, אבל הוא מצדו מנסה ליצור קשר עם מחלקת מחשוב כדי להבין מה ״הבעיה הטכנית״ שמנעה מהמייל להגיע אליו.

"אתם מדמיינים, זה לא באמת היה ככה"

קולגה יהיה מתגונן, יאתגר את נקודת המבט שלכם ויתפרץ בכל פעם כשאתם מעלים נושא שחשוב לכם. לאחר מכן הוא יגרום לכם לפקפק ברגשות שלכם, כשהוא מנסה להמעיט בחשיבות של מה שקרה. אולי בעצם דמיינתם את זה?

"אולי הוא לא כזה אדם נורא אחרי הכל"

קולגה יפגיז אתכם בחיזוקים חיוביים, אבל רק לאחר שאתם כבר על סף שבירה. הוא אמנם נלחם בכם בכל שלב ושלב לאורך הדרך, אבל רק לקראת נקודת הסוף הוא פתאום זורק כמה מחמאות כדי לבלבל אתכם. האם דמיינתם את השנאה והרשעות שלו כל הזמן הזה?

"אז הוא ליברלי או חשוך? לא הבנתי"

קולגה ישמיע הערה גזענית או סקסיסטית, אבל יגנה אחרים שישמיעו הערות דומות, מה שיגרום לכם לתהות איך להתנהג בחברתו ומה תפיסת המציאות שלו בעצם.

"גם אני סובל מאפליה"

קולגה ינסה להמעיט בחשיבות של מוצא או גזע, ויגיד דברים כמו ״אל תשחק על המוצא שלך״ או ״כולם סובלים מאפליה״.

"איפה שמתי את המלח?"

קולגה ילווה מכם דברים או ישנה מיקום של דברים בשולחן שלכם מבלי לשאול. זה כביכול שטויות, אבל זה יגרום לכם להרגיש כאילו אתם משתגעים בחיפושים אחר מספריים שהיו לכם במגירה.

"מחכים לתשובה לגבי ההעלאה"

קולגה או מנהל שמעליכם יישבע בפניכם שהוא מתכוון לעשות משהו כשבפועל הוא לא עושה כלום. ההעלאה שביקשתם? ברור שזה בטיפול.

 "אין מצב שאישרתי לך להבריז מהפגישה עכשיו"

קולגה יגיד לכם שזה בסדר לוותר על הישיבה שנקבעה לכולם, אבל לאחר מכן יתהה איפה אתם וישלח לכם אימייל בנוגע לנוכחות שלכם בישיבה הזו.

עובדים במשרד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
"מספיק לנפנף בקלף שאת אישה. גם אותי יכולים להפלות לפעמים" | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

 "כולי אוזן. מה אמרת?"

קולגה יטען שהוא מאזין לכל מילה שלכם, אבל במהרה תגלו שיש לו שמיעה סלקטיבית ושהוא נשבע שלא נתתם לו מידע מסוים.

"מה לא קיבלתם את המייל שלא עובדים בחול המועד? חבל, פספסתם"

מנהל ינסה לשנות את מדיניות החברה בהתאם לצרכיו. קוד לבוש? ימי חופשה? ימי מחלה? הוא יטען שהוא מסוגל לכופף את כולם לפי מצב רוחו, מה שיקשה עליכם לדעת מה החוקים ואיך לא לעבור עליהם.

 איך תזהו שמישהו מנסה לעשות לכם גזלייטינג? הנה שלוש שאלות שכדאי לשאול את עצמכם: 

  1. האם האדם הזה מנסה לשלוט ולפקד על סיטואציות ושיחות?
  2. האם מה שהוא אומר למעשה לא האמת?
  3. האם הוא שובר את הנורמות החברתיות והחוקים באמצעות שיימינג, השפלה וביריונות כלפיכם?

אם התשובה לאחת מהשאלות הללו היא כן, רוב הסיכויים שאתם סובלים מגזלייטינג בעבודה.

אז איך מפסיקים את זה?

  1. תעדו הכל – כתבו את כל מה שהוא אומר לכם, שמרו כל אימייל שהוא שולח לכם וסכמו כל שיחה שהייתה לכם איתו בנקודות.

  2. היו ישירים. נסו להתייחס לסיטואציות איתו באופן כן, והיו מוכנים לכך שהוא יכחיש הכל ויהיה אפילו יותר תוקפני מתמיד.

  3. דברו עם קולגה שאתם מסוגלים לבטוח בו, העלו את מה שקורה לכם ונסו לבדוק האם גם הוא מוטרד באותה הצורה. כך יהיה לכם קייס חזק יותר כשתיגשו לבוס או למשאבי אנוש. 
  4. קבעו פגישה עם הגורמים הנ״ל והביאו את כל התיעוד שלכם. דברו על ההתנהגות הרעילה שלו והעלו דוגמאות ספציפיות. ייתכן אגב שתוכלו לדווח עליו באופן אנונימי, אם זה יקל עליכם.

בשורה התחתונה, נסו לשמור על מקצוענות לאורך כל התהליך, ונסו להיעזר במנטורים או באנשים אחרים במשרד ומחוצה לו שיזכירו לכם מה אתם שווים. ייתכן ובסופו של דבר לא תוכלו לעצור את הגזלייטינג, ובמקרים כאלה חשוב לזכור שיש סביבות עבודה בריאות אי שם בחוץ, ושווה אולי לבדוק מה האופציות האלטרנטיביות שלכם שיסייעו לכם לשמור על מסלול קריירה בריא ועל שפיות נפשית.

אם אתם מרגישים שהמצב חורג מהגדרות ה"גזלייטינג" הרעילות וכבר הופך להתעמרות של ממש, דעו שיש מה לעשות עם זה ואתם יכולים אפילו לתבוע על התעמרות במקום העבודה.