בסוף החודש שעבר הסתיימה באופן רשמי מדיניות החל"ת. על פי נתוני משרד האוצר, למרות הקורונה וכמיליון האנשים שאיבדו את מקום העבודה שלהם בעקבותיה, ההכנסות של מדינת ישראל בשנת 2020 ממס הכנסה לא ירדו יחסית לשנת 2019. איך זה יתכן? פשוט מאד: ברוב המקרים, האנשים שפוטרו היו שייכים לשכבת השכר הנמוכה – זו שכמעט ואינה משלמת מיסים או שגובה המיסים שלהם לא גבוה יחסית. אלו שמשלמים מיסים גבוהים, כמו למשל בהייטק ובמקצועות חופשיים שונים, לא היוו את החלק המרכזי של אלו שאיבדו את מקום עבודתם וההכנסה שלהם לא נפגעה.

אז אתם שעומדים לפני סוף החל"ת - האם אתם חוזרים לאותה משרה שהכניסה לכם משכורת כל כך נמוכה שלא שילמתם עליה מס? שוב חוזרים למלצר או לעשות עבודה פקידותית או פיסית? או שאתם הולכים להגשים את החלום שמקנן בכם כל כך הרבה זמן?

כן כן, החלום הזה – להקים עסק. משהו משלכם. שנים חשבו שלהיות עצמאי זו התאבדות. שאי אפשר להצליח בעסקים בישראל. אז נכון, יש הרבה אתגרים בעסקים. זה לא סוד שהמיסים גבוהים, שאין שום רשת ביטחון ושאף אחד לא לימד אתכם לבנות עסק.

אלא ששנת הקורונה לימדה אותנו שגם שכירים לא ממש בטוחים במקום העבודה שלהם - מיליון אנשים הפכו מובטלים, חלקם לא יחזור למעגל העבודה, בטח לא בתנאים שהיו להם לפני הקורונה.

בעל עסק (צילום: shutterstock By Monkey Business Images)
האם תתנו להזדמנות הזו לחלוף? האם תפספסו את ההזדמנות להגשים את חלום העסק? | צילום: shutterstock By Monkey Business Images

האם תתנו להזדמנות הזו לחלוף? האם תפספסו את ההזדמנות להגשים את חלום העסק? אותו תחביב שאתם כל כך רוצים להפוך לעיסוק העיקרי שלכם?

אולי זו הקליניקה שרציתם לפתוח ולטפל באנשים,  הייעוץ שאתם מתים להציע, השירות שאתם יודעים לספק ושכל כך הרבה חברים שלכם אומרים לכם שאתם חייבים לעשות עם זה משהו ועוד.

חוששים? בצדק. הרבה עסקים נסגרו בשנת הקורונה. והרבה עסקים נסגרים כל שנה, גם בלי משבר עולמי. אלא שגם בתוך שנת הקורונה, עסקים רבים פרחו והכפילו את ההכנסות שלהם ובנו את המותג באופן מעורר השראה.

מה נדרש כדי לבנות עסק?

  1. קיבעו מהו השירות שאתם יכולים להציע. שירות שיכול לפתור קושי או לספק צורך משמעותי.
  2. זהו את קהל היעד שיש לו את הקושי הזה ומוכן לשלם על כך כסף. אל תתפתו לחשוב שכולם זקוקים לשירות שלכם. גם אם הרבה אנשים יכולים ליהנות מהשירות, עדיין יש קהל ספציפי שהכי נכון לכם לעבוד איתו.
  3. זהו את המקומות בהם הקהל שלכם מבלה – גם פיזית וכמובן בדיגיטל.
  4. צרו תוכן מלא ערך, שייגע בקהל שלכם ויעזור לו להבין שאתם מקצוענים בתחום.
  5. דאגו להפיץ את התוכן שלכם באופן סיסטמתי בכל המקומות בהם הקהל שלכם נמצא.
  6. שפרו את יכולות המכירה שלכם. בלי זה, יהיה קשה מאד להכניס כסף.

עופר מכמל - סמוראי לעסקים (צילום: גיא אנטו, יחסי ציבור)
עופר מכמל - סמוראי לעסקים | צילום: גיא אנטו, יחסי ציבור
זהו. זה המתכון. אלא שכאן נכנס המרכיב הכי חשוב – המרכיב המנטלי. עסק זה מרתון. עסק לא קם ברגע, ולא הופך ריווחי (בדרך כלל) כבר מהיום הראשון. עקביות, נחישות ומוכנות לקחת סיכונים – הן סגולות שבעל עסק חייב לפתח על מנת לבנות עסק. מסטטיסטיקה של מאות בעלי עסקים, 70% מהעסקים שקורסים או מדשדשים מגיעים לכך בשל חוסן מנטלי נמוך.

אז תשקיעו בחוסן המנטלי שלכם - עשו ספורט, דאגו לזמן אישי, הקיפו את עצמכם באנשים שמבינים בעסקים, בנו עסק וליוו בעלי עסקים להצלחה.

הכותב עופר מכמל –  הוא מומחה בהכפלת הכנסות לבעלי עסקים