רגע לפני שתעלה העונה החדשה (והאחרונה) של סדרת הקאלט משחקי הכס, ניסינו לבחון את הדמויות הבולטות מזווית קצת אחרת - מהפן הניהולי. פנינו לשישה מנהלים מהמשק הישראלי - שהם גם פריקים של הסדרה - שיבחרו את הדמות האהובה עליהם ממשחקי הכס ויספרו מה התכונה הניהולית הבולטת ביותר שלה לטעמם, ומה כל אחד מאיתנו יכול ללמוד ממנה לחיים האמתיים, כעובדים וכמנהלים.

חאליסי: מנהלת עם כריזמה שלא מקבלת את המצב הקיים

"הדמות שלוקחת בגדול בעיני היא חאליסי דאינריז "פרי-סער" טארגאריין. אישה מדהימה, חזקה, שהחלה כאשתו הכנועה של חאל דרוגו וכבשה את ליבו ואת לב כולנו. חאליסי לא מקבלת את המצב כנתון, לא מקבלת את מעמדה ועם הרבה אמונה בעצמה היא מגיעה להיות מלכת הדרקונים. היא דמות רחומה ועם זאת חזקה, נשית ויפה שככל שהסדרה מתקדמת, מעצימה את כוחה", מסבירה שרון מייבלום, שותפה מייסדת, ומנהלת תחום פיתוח עסקי בחברת ילז (Yellzz), שהחלה לצפות במשחקי הכס בשלב מאוחר יחסית. "מהתיאור של הסדרה לא התחברתי לז'אנר. למרות זאת, התחלתי לראות בהמלצת אחי והתמכרתי, ראיתי בערך ארבע עונות במרתון צפייה חסר מעצורים כדי להשלים פערים".

 לשיטתה, חאליסי מביאה הרבה מאוד תכונות שיכולות להועיל למנהלים. "החשיבה הלא שגרתית שלה ואי קבלת מצב קיים כנתון, מקנות לה חזון ויכולת הובלה הממצבים אותה כדמות מעוררת השראה לאנשים שהיא מובילה. למנהלים בעלי כריזמה, יש השפעה חזקה על הקולגות שלהם יותר מאשר מנהלים שמובילים את עובדיהם באמצעי כוח", היא מתארת ומוסיפה: "גם האמונה בעצמה היא חשובה. בתור מנהל, אתה חייב להאמין בעצמך ובדרכך כדי שאחרים יאמינו בך. עם זאת, למרות אמונתה החזקה בעצמה, חאליסי משכילה להקיף עצמה ביועצים טובים, מומחים בתחומם, ומקשיבה להם. מאוד חשוב לאנשים בעמדות כוח להיות מסוגלים לקבל דעות אחרות, שונות משלהם, ולא להקיף את עצמם רק ב"יס-מנים".

"הסצנה שבה חאליסי מציתה אש השורפת את גופת בעלה (שבזכותו קיבלה מעמד בשבט הדותרקים), את המכשפה שרימתה אותה, את עצמה ואת שלושת ביצי הדרקונים המאובנות, ויוצאת מהשריפה הזו כשהיא חיה עם תואר ״אם הדרקונים״ ומעמד על, היא סצנה שמראה את הסיכונים שמנהלים צריכים לקחת על עצמם כדי לייצר מציאות חדשה ולהפוך על פיו את המצב הקיים - ביצירתם מציאות חדשה הם גורמים לאנשים ללכת אחריהם. חאליסי ממשיכה לייצר בריתות ומגייסת צבא של חיילים הנאמנים לה ולמטרותיה, בכך היא מייצרת את הכוח הנדרש להשגת מטרותיה. בנוסף, חאליסי מסוגלת לראות מבעד לדעות קדומות וייחוס משפחתי - היא ממנה את טיריון לאניסטר ליועצה ומשכילה להקשיב לו ולקבל את עצותיו".

שרון מייבלום (צילום: גל רז מנדלמן)
שרון מייבלום, חברת ילז (Yellzz) | צילום: גל רז מנדלמן

"תככים, אגו ומשחקי כוח אינם הדרך להניע את צוות עובדים או לשרוד בתפקיד. התקיפות, האכזריות והתוקפנות שמאפיינת את הסדרה, מייצרת עלילה דרמטית ומושכת, אך במציאות אי אפשר לנהל ארגון ברמת אגרסיביות כזו לאורך זמן", היא מסייגת. "אני יודעת שבסטארט-אפים האווירה משפחתית יותר מאשר בחברות גדולות, אבל גם בחברות גדולות הנעת עובדים מתוך פחד כבר מזמן הוכחה כלא יעילה. כמובן שתחושת שייכות משפחתית או ארגונית, זהות והסכמה עם מטרות הארגון תורמות לסביבת עבודה נעימה ויעילה, ומניבה תוצאות בכל ממד בו הארגון נבחן".

ג'ון סנואו: מאזן בין שליטה לחמלה ותמיד צמא ללמוד

"יש תכונות ניהוליות רבות שניתן להפיק מהדמות של ג'ון סנואו", מסביר רוני בלנקלדר, מנכ"ל חברת אמריקן לייזר שצופה בסדרה כבר מהפרק הראשון בשנת 2011. "אחת מהן למשל היא שתמיד צריך להעריך את הצוות שלך. לולא צוות חזק ונאמן, ג'ון לא יכול היה להשיג את מטרותיו. מדובר בלקח חשוב עבור כל מנהיג. המפתח לכל מנכ"ל מצליח הוא צוות שעוזר לך לנהל את החברה נכון. לכל מנכ"ל טוב יש חזון, והוא צריך צוות איתן ונכון כדי להביא את החזון למימוש מלא".

"התכונה הנוספת היא חמלה - ישנם פרקים רבים שמראים את החמלה של ג'ון סנואו. למשל, תחילה, ג'ון הוא היחיד שחובר ומגן על סם, הוא גם מאפשר לייגרט לעזוב ולא הורג אותה תחת השבי, וגם על חייו של מלך הווילדינגס (מאנס ריידר) הוא מבקש שיחוסו. בכדי להיות מנהיג יעיל, אתה חייב למצוא את האיזון בין שליטה לחמלה. דע לתמרן בין כל תכונה ברגע המתאים לה ביותר".

רוני בלנקלדר, מנכ"ל אמריקן לייזר  (צילום: אנטולי מיכאלוב)
רוני בלנקלדר, מנכ"ל אמריקן לייזר | צילום: אנטולי מיכאלוב

"עוד לקח חשוב ללמוד ממנו הוא שכמנהל לעולם אל תפסיק ללמוד - ג'ון סנואו נבחר לשמש כ'לורד קומנדור' במשמר הלילה, יחד עם זאת הוא היה עם מספיק ביטחון עצמי כדי לבקש עצה או שתיים ואף ליישם אותה. מנכ"לים לא תמיד יודעים הכול, החכמים ביניהם יודעים להתייעץ בכדי ללמוד להיות טובים יותר", הוא מסכם, "לפני הכול דע מי אתה. כמנכ"ל של חברה, אתה צריך לזהות את החוזקות ואת החולשות שלך. משם תוכל לבנות צוות נכון, אותו תניע אל עבר המטרות הנעלות בכדי להפוך את הארגון לטוב יותר".

לורד ואריז: אוסף מידע כמפתח לקבלת החלטות

רע קורנבליט, מנכ"ל ASUS ישראל, צופה במשחקי הכס כבר 5 שנים. לאחרונה סיים לצפות שוב בכל עונות הסדרה בבינג' אינטנסיבי. הדמות האהודה עליו וזו שלדעתו ניתן ללמוד ממנה רבות על עולם הניהול, היא לורד ואריז, אדון הלחישות.

רע מסביר שלורד ואריז משתמש באיסוף מידע וידע בצורה יעילה, כמפתח לקבלת החלטותיו לאורך הסדרה. "לורד ואריס מצליח לשרוד בתפקידי ניהול בכירים על ידי איסוף מידע מרשת נרחבת של מקורות וקבלת החלטות על בסיס מידע זה. הוא בוחר באומץ ללכת עם ה'אני מאמין' שלו, גם כשזה אומר לסכן את חייו ואת הנוחות שלו".

רע קורנבליט, מנכ"ל ASUS ישראל (צילום: באדיבות אסוס)
רע קורנבליט, מנכ"ל ASUS ישראל | צילום: באדיבות אסוס

"הסדרה מורכבת מדמויות מפתח שמניעות את העלילה, ובלעדיהם הסדרה לא הייתה מתקיימת", הוא מוסיף. "לכל אחד מהם יש תפקיד חשוב, אך הבעיה היא שכל אחת מהדמויות שואפת להיות 'המנהיג', וללא מנהיג הם פועלים אחד נגד השני ויוצרים מכשולים רבים בניהול. לכל אחד מהם יש תכונה שברגע שמשלבים אותה לעבודת צוות, היא יכולה לקדם את כלל הממלכה להישגים".

סרסיי לאניסטר: הייתה למעשה המנכ"לית בפועל של תאגיד לאניסטר

בכל סיפור טוב יש את המלכה הרעה, אך המלכה על כס הברזל עוקפת את כולן בסיבוב. המלכה האם, סרסיי לאניסטר, עברה תהפוכות רבות והיוותה דמות שהשפיעה משמעותית על העלילה בכל אחת מהעונות. איה לחמי, מנכ"לית "איה לחמי יועצים" מסבירה את הבחירה המפתיעה שלה בה: "לפני שאתם עושים שיים על הבחירה בדמות הכי נבזית, תודו שקשה להתעלם ממנה. נתחיל מהעובדה כי סרסיי היא האישה היחידה לבית לאניסטר שישבה על כס המלוכה. אישה יחידה בתפקיד רם מעלה חייבת שיהיו באמתחתה כמה תכונות ניהוליות".

"אחת מהן היא 'נחישות ודבקות במטרה' - נחישות היא תכונה משמעותית למנהל על מנת שיוכל לקחת על עצמו משימות בכוונה חד משמעית להשיג את המטרה. אפשר להגיד הרבה דברים על סרסיי אך אי אפשר לקחת ממנה את הנאמנות והמסירות למשפחתה. סרסיי הגדירה מטרה ברורה - שמשפחתה תשב על כס המלכות והיא תעשה הכול על מנת שמטרה זו תתממש, גם אם זה אומר ליזום את הריגתו של רוברט בעלה, להביא להרשעתו של אחיה במשפט, שידוך פוליטי של בניה ועוד. סרסיי הציבה מטרות ונקטה, במסירות מוחלטת, בפעולות המקדמות אותה לעבר היעד".

"עוד תכונה שאפשר ללמוד ממנה היא 'ניהול סיכונים'. המטרה בניהול סיכונים היא לזהות ולהעריך באופן שוטף אירועים שכרוכה בהם אי וודאות מסוימת, להעריך את הסבירות לגרימת נזק או תועלת ולהגדיר אסטרטגיית התמודדות. ידוע כי הלאניסטרים תמיד משלמים את חובותיהם, אך כשבנק הברזל התדפק על דלתות הארמון, סרסיי ידעה כי אין לה את הממון הדרוש כדי להחזיר להם את החוב. למרות זאת, סרסיי נתנה את מילתה כי הכול יוחזר עד המטבע האחרון. היא עשתה זאת מתוך ידיעה כי למשפחתה אין את הכסף הדרוש, אך לקחה פה סיכון מחושב כי ידעה להכין תכנית עבודה מפורטת שתקטין את הסיכון ותקדם את ה'ארגון' שלה. התכנית כללה פלישה וניצחון על בית טיירל ובזיזת כל רכושם (ועל הדרך סגירת חשבונות עם אולנה)".

איה לחמי (צילום: איה לחמי יועצים)
איה לחמי, "איה לחמי יועצים" | צילום: איה לחמי יועצים

"מנהל טוב צריך לדעת גם לקבל החלטות קשות ולשאת באחריות לתוצאות ההחלטה, על מנת לתרום להשגת מטרותיו. כל החלטה, גדולה כקטנה, עלולה להשפיע על התוצאות העסקיות. לאחר שסרסיי נכלאה היא הבינה שיש רק דרך אחת לחזור להיות קרובה לבנה ולנהל את הממלכה דרכו. היא הסכימה להתוודות על חטאיה בידיעה כי תיאלץ לעבור השפלה פומבית. סרסיי עבדה לפי כל שלבי תהליך קבלת ההחלטה; היא איתרה את הבעיה, אספה מידע על דרכי פעולה אפשריות ובחנה את האלטרנטיבות, תכננה וביצעה. ולמרות שכל זה קרה בעונה החמישית, זה עדיין זכור כאחד הרגעים המשמעותיים שלה בפרט, ושל הסדרה בכלל".

"למרות שעד העונה האחרונה סרסיי לאניסטר לא כיהנה בתפקיד רשמי (תפקידה כמלכה-האם היה רק סמלי), ידה הייתה בכל. היא הייתה זו שהניעה ודחפה לקבלת ההחלטות, לקביעת האסטרטגיה והייתה זאת שמשכה בכל החוטים. למעשה ניתן לומר כי סרסיי הייתה המנכ"לית בפועל של תאגיד לאניסטר".

אריה סטארק: מנהלת מוכשרת שלא ידעה עד כמה היא חזקה

שירי גרין אלגביש, מנכ"לית חברת Open Valley, בחרה באריה סטראק: "בעיני היא דוגמא מושלמת למנהלת מוכשרת, שלא ידעה כמה היא חזקה עד שהועמדה במבחן. כבר בעונה הראשונה, לפני שעזבה את ווינטרפל, ראינו את הפוטנציאל הטמון בה, וכמה היא מוכשרת בקשתות. אך מילדה שחייה היו יציבים ומאושרים, הגורל התהפך בשנייה והיא הפכה לנוודת שיכולה לסמוך רק על עצמה. לאחר שפגשה מנטור שלקח אותה תחת חסותו, היא נכשלה ונפלה לא פעם, אך תמיד מצאה את הדרך לקום על הרגליים ולהמציא את עצמה מחדש. במהלך העונות רואים כיצד הדמות שלה מתפתחת, כיצד היא רוכשת עוד כישורים והופכת לבסוף לאישה חזקה שמצליחה לגבור על לוחמים חזקים ומיומנים".

"מנהל טוב צריך תמיד לשאוף ללמוד ולהתפתח", היא מוסיפה, "דמותה של אריה סטארק מלמדת אותנו שמותר להעז - אל תנסו להיות מושלמים כל הזמן. למה? כי אם לא נכשלתם סימן שאתם לא מאתגרים את עצמכם מספיק. כשאריה החלה ללמוד מהאיש חסר הפנים, היא נכשלה לא מעט, לקח לה זמן להבין ולהשתנות. כל מנהל טוב חייב להבין שכישלון הוא הדרך להצלחה".

"עוד אפשר ללמוד ממנה הוא שחשוב למצוא את האדם הנכון ללמוד ממנו ולשאוב ממנו השראה – אריה למדה בתחילה מסיריו פורל ולאחר מכן מהאיש חסר הפנים. שני המאסטרים הללו תרמו רבות לפיתוח הכישורים של אריה שהפכו אותה לאישה חסרת מעצורים. הדבר השלישי, שצריך לקחת ממנה הוא 'ללמד את עצמנו', כל מנהל חייב להיות מודע לחוזקות וגם לחולשות שלו – אריה יודעת שהיא חכמה, עם יכולות אנליטיות מצוינות וכישורי משחק מעולים, היא מסוגלת להתגנב בשקט מאחורי כל אויב. היכולות הללו מפצות על הנתונים הפיזיים שלה שעלולים להקשות עליה בקרבות השונים".

שירי גרין אלגביש, מנכ"לית Open Valley (צילום:  אורטל לייבוביץ)
שירי גרין אלגביש, מנכ לית Open Valley | צילום: אורטל לייבוביץ

טיריון לניסטר: מנצח לא באמצעות הבסת היריב – אלא בהעברתו לצד שלו

"התוודעתי למשחקי הכס יחסית מאוחר, אך כמו כולם אחרי שלושה פרקים הייתי מכור. סיימתי את שלוש העונות בדיוק בזמן לתחילת העונה הרביעית ומאז אני עוקב באדיקות". מציין עו"ד מוטי כהן מנכ"ל חברת פספורטוגו. "מתחילת הסדרה, אחת הדמויות שבלטו  בעיניי ושמאוד אהבתי הייתה טיריון לניסטר. הוא דמות מאוד אנושית, לדעתי הכי אנושית מכולן. הוא מודע ומבין את החולשות וחוזקות שלו - הוא מודע היטב לשנאת משפחתו כלפיו וההאשמות על מות אימו, אך במקום לרחם על עצמו הוא לוקח את כל הדעות השליליות ומשתמש בהן לטובתו. הוא מבין שאולי עם כוח פיזי הוא לא יצליח לגבור על אחרים, אבל השנינות שלו, החוכמה שלו ויכולות האסטרטגיה שלו יביאו אותו רחוק".

"אני חושב שזה אחד השיעורים החשובים ביותר ללמוד ממנו במיוחד כשזה מגיע לניהול. כמנכ"ל של חברה, אני מתמודד כל יום עם אתגרים שונים, כשאחד העיקריים הוא המתחרים. חשוב לדעת שלא תמיד נוכל לנצח אותם פיזית. לא נהיה הכי גדולים, הכי זולים וכיו"ב. אבל כן נוכל לנצח באסטרטגיה, בצורת החשיבה ובנקודת מבט רחבה לעתיד. כפי שטיריון לניסטר עושה בכל מהלך בסדרה".

עו"ד מוטי כהן, מנכל פספורטוגו (צילום: פספורטוגו)
עו"ד מוטי כהן, מנכל פספורטוגו | צילום: פספורטוגו

"תכונה נוספת שאני מאוד מעריך אצל טיריון היא המומחיות שלו במשא ומתן ושימוש בכוח השכנוע שלו כדי להשיג את מטרותיו. הוא מודע לכך שבצורה כזו הוא יכול להעביר את מאזן הכוחות לידיו. כישורי השכנוע שלו הם שילוב של שלוש התכונות הכי בולטות שלו: היכולת לקרוא אנשים ומצבים, שנינותו החדה ויכולתו להשתמש בדיבור כדי לזכות באנשים. כמנהל, לדעת איך לנהל משא ומתן ולשכנע הוא אחד הנשקים החשובים ביותר בארסנל. זה מאפשר לנו לפתור קונפליקטים בקלות יותר ומלמד אותנו לנצח במצבים - לא באמצעות הבסת אחרים אלא באמצעות העברתם לצד שלנו".