אחרי תקופה ארוכה של עבודה מהבית, התחושה במשק הייתה שלאחר משבר הקורונה הכל יחזור לקדמותו - אך לא כך. רשת bbc בדקה וגילתה כי רק 12% מעובדי הידע במשק מעוניינים לחזור לעבודה משרדית מלאה, ו-72% מעדיפים מודל עבודה היברידי המשלב עבודה מרחוק ומהמשרד. התוצאה היא שבעבודה מרחוק תחושת השייכות והסולידריות של העובדים נפגעת, והיכולת ליצור קשרים מקצועיים וחברתיים בתוך החברה נחלשת. כתוצאה מכך, הפרודוקטיביות של החברה עלולה להיפגע בהתאם.

כדי להתמודד עם אתגר זה, ארגונים וחברות נדרשים לפתח כלים חדשים שיאפשרו להם להגביר את המוטיבציה, את הפרודוקטיביות של העובדים ואת הסולידריות הפנים-ארגונית במציאות החדשה. יותר ויותר חברות מגלות כעת שהכלי המרכזי שעומד לרשותן הוא השקעה בשלומות (wellbeing) של העובדים.

על פי מאמרו של דילן ג'קסון, כתוצאה מהקורונה עורכי דין יצאו מדוכאים ובודדים מתמיד. מסקר שנערך באנגליה בקרב רואי חשבון הנתונים מדאיגים במיוחד: 93.5% דיווחו כי הלחץ שחוו ב-2020 היה גבוה יותר משחוו בעבר. למעשה, ההשפעה השלילית של המגיפה ניכרת ב-1 מכל 5 אנשים; כ-70% דיווחו כי אינם מסוגלים להתמודד עם הלחץ הנפשי שהם עוברים וכ-80% לא טיפלו ולא מתכוונים לטפל במצב הנפשי הרעוע שלהם.       
בתקופה זו העבודה בענפים אלה לא פחתה, ובאופן לא מפתיע חברות ההייטק מקדימות בכמה שנים את שני הענפים הללו, בכל הקשור לחוויית העובד ובדאגה לבריאותו. ניתן היה לראות במהלך 2020 ירידה חדה ביצירת ובצריכת פעילויות רווחה וגיבוש לעובדים וכן ירידה בהנגשת תכנים לשמירה על אורח חיים בריא.

השקעה ב-wellbeing משמעותה הכרה בכך שהעובדים מבלים את רוב שעות היום בעבודה, בין אם במשרד או בבית, ועל כן יצירת סביבת עבודה תומכת ונעימה תביא לעלייה בתפוקה ובתחושת המחוברות והשייכות למקום העבודה. הכלים לקידום הנושא הינם דינמיים ומותאמים לכל ארגון ולכל עובד לפי הנסיבות והצרכים, במטרה להגביר את התפוקה והסולידריות כאשר העובדים מבלים יחד בפעילויות שהן מחוץ לתחומי עיסוקם, דבר שמאפשר להם לבסס את הידידות ואת הקשרים החברתיים ביניהם. 

"עידן הפוסט-קורונה יחייב אסטרטגיה שמעניקה חשיבות לכל עובד ומספקת גמישות רבה המתאימה לצרכיו השונים"

בעוד שבעבר חברות ראו בקידום נושא השלומות והרווחה של העובדים כמותרות ואף כנטל כלכלי על החברה, הרי שהיום, מתוך התחשבות בשיקולי עלות-תועלת, העלייה בתפוקה ובפרודוקטיביות כתוצאה מהשקעה בכך עולים לאין שיעור על ההשקעה הכספית בכך. נתונים מראים כי אימוני כושר על סוגיהם השונים, עדיין נשארו פופולריים ביותר בקרב החברות (80%) וגם מדיטציות, פעילויות לילדי העובדים ובידור ממשיכים להיות במגמת עלייה.

נושא זה מעסיק לא רק ארגונים וחברות, אלא גם קרנות השקעה ומומחי משאבי אנוש. כיום, החוקרים המובילים בעולם משאבי האנוש גורסים שעידן הפוסט-קורונה יחייב אסטרטגיה שמעניקה חשיבות לכל עובד ומספקת גמישות רבה המתאימה לצרכיו השונים. במקביל, קרנות השקעות מבינות שתחום השלומות של העובדים הוא הדבר הבא, מאחר שלא מדובר בפינוק, אלא בכלי מרכזי שמאפשר לחברות לצמוח ולהצליח בתקופה דינמית של העידן החדש.

בימים אלו, המשק הישראלי והעולמי מתמודדים עם השאלה כיצד ניתן להחזיר את העובדים למשרד, תוך שמירה ואף הגברה של המוטיבציה ושל תחושת הנאמנות והסולידריות. שתי שאלות מרכזיות מטרידות את מנוחתם של רבים מהמעסיקים בימים אלה – הראשונה, כיצד שומרים ומגבירים מוטיבציה ופרודוקטיביות בקרב העובדים שנמצאים רוב הזמן בביתם? והשנייה, כיצד מטפחים סולידריות ועבודת צוות בין העובדים שכמעט שאינם נפגשים?

ככל שמטפחים יותר את המוטיבציה של העובדים כך גובר הסיכוי להצלחת הארגון

חברות רבות גילו שסוד ההצלחה והשגת מטרות הארגון מתבסס רבות על השקעתם במשאב האנושי בארגון. ככל שמטפחים יותר את המוטיבציה של העובדים כך גובר הסיכוי להצלחת הארגון. הדבר נכון במיוחד בתקופה זו, בה העובדים צמאים במיוחד לפעילויות מגבשות כדי ליצור סביבה חמה ועובדים מרוצים.

עד כה, חברות הזמינו פעילויות רווחה ובריאות על בסיס טרנדים וסקרים. כיום, תוכני אונליין בשילוב עם פעילויות פרונטליות מאפשרות להצליב נתונים, להכיר את הצרכים של כל עובד ולהתאים לו תוכן פרסונלי. באמצעות אגרגציה של נתוני שימוש, ניתן להנגיש לחברות פתרונות לגיבוש קבוצתי או לשמירה על בריאותם בדרך מדויקת במיוחד שלא נראתה בעבר, ובכך להעלות את שביעות רצון העובדים.

חברת Servicenow לדוגמה, אימצה את הפלטפורמה של Flexity ובכך פועלת להתאים פעילויות לעובדים על-בסיס דאטה. ״המערכת מאפשרת לנו לעקוב אחר הפעילויות שיוצרות יותר מעורבות עובדים, תכנים מוקלטים שמאפשרים להם לצפות בתכנים בזמנים שנוחים להם ולעקוב אחר שביעות רצון העובדים ובכך לדעת שאנחנו בכיוון הנכון״. אומר לואיס בארקר, מנהל בכיר לתחום שירותי העבודה במדינות EMEA בחברה.

אם כן, המשק בעידן הפוסט-קורונה נמצא עדיין בשלבי הסתגלות למציאות החדשה, שבה נדרשת חשיבה מחודשת על הממד האנושי במקום העבודה. אין זה קל לשנות דרכי עבודה והתנהלות שהשתרשו במשך עשרות שנים. יחד עם זאת, מי שלא יתאים את עצמו למציאות החדשה יתקשה להצליח. כל חברה וארגון שישכילו לבצע את ההתאמות הנדרשות בהקדם, ובראש ובראשונה ידאגו לשמר ולהגביר את התפוקה על ידי השקעה ב-wellbeing של כוח האדם, יפיקו מכך רווח בזמן, בכסף ובעובדים מאושרים.

הכותב הינו מנכ"ל Flexity, חברת פורטפוליו של מרכז החדשנות Highroad