"המצב של השבועות האחרונים מאיים עלינו ואם ימשיך כך הוא יהפוך להיות יום הכיפורים שלנו. עברנו מלחמות ומצבי חירום אבל הקורונה זה סיפור אחר, אנחנו מוחרגים ואין לנו עם מי לדבר" אומר רמי בז'ה מ-'בז'ה וו' הפקות. "מחר בבוקר, עולים נציגים שלנו לירושלים להציג חזית אחידה של התחום שנפגע אנושות כמו חברות התעופה והתיירות, לקבוע את הכרת הממשלה של הענף שלנו."

בכנס חירום של עולם האירועים והתרבות שנערך אמש בתל אביב התייצבו כ-1,000 מפיקים, ספקים, בעלי אולמות, אמרגנים וגורמים נוספים בעולם האירועים, במטרה להשיק את מטה המאבק לסכנת הקריסה של עולם האירועים בעקבות התפשטותו של וירוס הקורונה וההנחיות של משרד הבריאות. במהלכו  נאמו בכירי התעשייה והדגישו את הסכנה הגדולה על עתידה של התעשייה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. "אנו מבינים את החשש מפני המחלה ומתחייבים לעמוד בכל המגבלות שהציב משרד הבריאות, אבל בימים האחרונים התבטלה כמות אירועים שמתבטאת בהפסדים כלכליים של מיליונים ומסכנת את פרנסתם של כל עובד בתעשייה ממלצרים וטבחים ועד בעלי אולמות ומפיקים. זוהי קריאת התעוררות לממשלת ישראל, אל תתנו לנו לקרוס" נמסר מטעם מטה המאבק.

"ישנם 150 אלף איש אשר פרנסתם עומדת בפני סכנה כאשר הנזק הצפוי הוא כ-800 מיליון שקל. המדינה חייבת להירתם ולסייע לפני שיהיה מאוחר מידי"

לטענתם של מארגני המאבק עבודתם של אלפי עובדים עומדת בסכנה בשל ביטול של אירועים רבים. "אנחנו במשבר גדול" אמר יוני פיינגולד יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל. "מדינת ישראל צריכה להבין שכפי שהיא מסתכלת על ההיבט הבריאותי עליה לדאוג גם להיבט הכלכלי. מדובר באלפי חברות, כ-150 אלף עובדים ואנחנו מדממים, אמנים, ספקים ומפיקים שמרגישים את הנזק האדיר כבר היום."

הכנס נערך לאור החמרת ההוראות של משרד הבריאות בימים האחרונים, הכוללת הוראת בידוד לשבים ממספר רב של מדינות וכן איסור התקהלות של מעל ל-5,000 איש. הוראות אלו, לצד הפאניקה הציבורית הביאו לידי ביטול אירועי ענק, מופעים וכנסים - גם כאלה שעומדים בתנאים של משרד הבריאות.

במטה המאבק מציינים כי רק הביטולים של חג הפורים הקרוב עומדים על הפסדים של כ-180 מיליון ש"ח, מדובר על נזק חסר תקדים שעוד צפוי לגדול עם תחילתה של עונת האירועים והחגים הקרובים. בעקבות כך החליטו גורמים בכירים בתעשייה להתאחד למטה המאבק על מנת להילחם בפגיעה ובקריסה הקטלנית שעתידה לגרור עסקים רבים קטנים ובינוניים להפסדים כלכליים משמעותיים. מטה המאבק דורש להקים קרן ייעודית שתסייע לתעשייה להתמודד עם ההשלכות הכבדות של התפשטות נגיף הקורונה שעלולה להכניס את הענף למערבולת כלכלית ממנה יצליחו להתאושש רק בעוד מספר שנים.

"כל כך הרבה בענף נפגעים. חיכינו שהחורף יגמר כדי שנתחיל לעבוד באופן אינטנסיבי, אך לצערנו גם את זה אין כרגע. זהו אירוע יותר גדול ממה שאנחנו מדמיינים ואנחנו לא יודעים מתי זה ייגמר, חייבים להיות מאוחדים ולעבוד יחדיו כדי לעבור בשלום את התקופה קרובה, אומר מפיק האירועים אלירן ברדוגו."

החשש כמובן, הוא שמועד החזרה לשגרה לא ידוע וגם אירועים עתידיים נמצאים כרגע בסימן שאלה, מה שעלול לגרום להפסדים כלכליים קשים עוד יותר וכן לפגיעה בעובדים ואף לפיטורים, כפי שמספר עופר שטרית יו"ר כפיים, חברה להפקת מפעל ספורט ותרבות, "אנחנו מעסיקים כ-150 אלף איש ומדברים על נזק מידי של 180 מיליון שקלים רק בפורים ונזק עתידי צפוי של כ-800 מיליון ₪. האירועים העתידיים, יום העצמאות ויום השואה, כולם עומדים כרגע בסכנה וכדי לעצור את הנזק וכדי למזער אותו חייבים לפעול בהקדם. אנחנו דורשים הקמת קרן ייעודית שתזרים כספים ותסייע לענף."

בעקבות החלטת משרד הבריאות אמש להוריד את מכסת הקהל ל-2,000 איש נמסר ממטה מאבק עולם התרבות והאירועים: "החמרת הנחיות משרד הבריאות בנוגע להורדת הגבלת מכסת הקהל ל-2,000 מדגישה את החשיבות המידית ליצירת רשת ביטחון כלכלית לעולם התרבות והאירועים הישראלי. כבר עכשיו עומדת התעשייה כולה במשבר שלא נראה כמותו, כאשר הפאניקה שנוצרה הובילה לביטולים של אירועים רבים הקטנים בהרבה מהמכסות המצויינות. בעקבות כך אנו נגררים להפסדים כלכליים של כ-180 מיליון ש"ח רק מאירועי פורים האחרון וצפי להפסד של מיליארד ש"ח, במידה והמצב יימשך אל תוך עונת החגים וחופשת הקיץ.
אנו עומדים בפני קריסה טוטאלית שמשפיעה על 150 אלף עובדים, רובם עסקים קטנים ובינוניים שעתידם הכלכלי לוט בערפל, וברור לכולם שאם המצב יימשך רבבות ימצאו את עצמם ללא פרנסה.
אנו קוראים לממשלת ישראל לשים את עולם התרבות והאירועים בראש סדר העדיפויות לקבלת פיצויים לפני שיהיה מאוחר מידי".