כך מנצלים את המשתמשים ב"הר הכסף" (צילום: חדשות 2)
חמשת היישובים בהם המשכורת הממוצעת של השכירים גבוהה בהרבה מהמשכורת הממוצעת במשק | צילום: חדשות 2
כולנו עובדים קשה: מתרוצצים, מתאמצים ומשקיעים כדי שהבוס יהיה מרוצה ובסוף החודש מביאים הביתה משכורת שתשלם את החשבונות. למרות הרצונות הטובים והעבודה הקשה רבים מאתנו לא מצליחים לגמור את החודש. מחאה חברתית שלמה יצאה לרחובות בגלל חוסר השוויון והפערים בין המשכורות של מנהלים ועובדים זוטרים, ההטבות לבעלי ההון והשמירה על החרדים מחוץ למעגל העבודה – אבל מה אומרים הנתונים?

בדקנו את פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המעודכנים ביותר, שפורסמו באפריל האחרון ומתייחסים לנתונים שנאספו ב-2010. בחנו אותם וראינו מי הם חמשת היישובים בהם המשכורת הממוצעת של השכירים גבוהה בהרבה מהמשכורת הממוצעת במשק, שלפי הפרסומים עומדת על 9,297 ש"ח (נכון לאוגוסט האחרון). אז מי היישוב שמדורג ראשון ברשימה? ומי סתם נמצא בחמישייה הפותחת?

 במקום  הראשון: סביון

ובכן, מדברים הרבה על הבועה התל אביבית אבל בירת הבילויים הייתה רחוקה מלהיכנס לרשימה הזו. במקומה, במקום הראשון וללא תחרות אמיתית, נמצא היישוב סביון. נסו לשכוח רגע מתלוש השכר שלכם, שכנראה מציג ספרות שנושקות לרבבה מהצד הלא נכון, או הכינו כוס מים, כי השכר הממוצע של השכירים בסביון הוא לא פחות מ-18,545 ש"ח לחודש – כמעט כפול מהמשכורת הממוצעת במשק.

עם יד על הלב, אין ברשימת היישובים אף יישוב נוסף שמתחרה בסכום הזה, שגבוה בהרבה מהמקרים מההכנסה הממוצעת של משפחה שלמה ביישובים אחרים בארץ. הפער כל כך משמעותי, שהיישוב הבא ברשימה נמצא שם בהפרש של לא פחות מ-4,000 ש"ח – סכום בהחלט לא מבוטל – כמעט משכורת שלמה בתעריף של שכר המינימום, שעומד כיום על 4,300 ש”ח.

היישוב שמצליח להתחרות בסביון ברמת ההכנסה של תושביו הוא כפר שמריהו. היינו שמחים לספר לכם מהו הסכום הממוצע של התושבים שם, אבל לצערנו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא אוספת עליו נתונים בגלל מיעוט האוכלוסייה ביישוב. נשאיר לדמיון שלכם את הסכום שמרוויחים שם התושבים ובכמה הוא גבוה – אם בכלל – מזה של תושבי סביון.

במקום השני ההכנסה הממוצעת היא על סך 14,528 ש"ח

אז את המקום הראשון אולי הצלחתם לנחש, אבל מכאן הרשימה מפתיעה ומגלה שלמרות התדמית הענייה של הפריפריה, גם בה יש יישובים מאוד אמידים – למשל עומר, הסמוך לבאר שבע. ביישוב הקטן תמצאו הכנסה ממוצעת של 14,528 ש"ח לשכיר – פי שלושv משכר המינימום וכפול אחד וחצי מהמשכורת הממוצעת במשק – נתונים יוצאי דופן בעיקר בהתחשב באלו של היישובים הסמוכים: באר שבע בה השכר הממוצע לשכיר עומד על 6,772 ש"ח ותל שבע – בה השכירים לא מגיעים אפילו למשכורת המינימום ומרוויחים 4,296 ש”ח לחודש בממוצע.

הדרום ממשיך לככב גם במקום השלישי ברשימה: היישוב להבים, בו ההכנסה הממוצעת לחודש של השכירים עומדת על 14,521 שקלים – שבעה שקלים בלבד פחות מזו של שכירי עומר. אם תהיתם כמה מרוויחים שכירי רהט השכנה – הם רחוקים משכר המינימום מאות שקלים ומחזיקים בהכנסה ממוצעת לשכירים של 3,880 ש"ח בלבד.

וכמה מרוויחים בהר אדר?

מהדרום אנחנו עושים קפיצה למקום הרביעי ומגיעים לאזור ירושלים. כאן, בין אבו גוש לגבעת זאב נמצא הר אדר, שתושביו השכירים מרוויחים בממוצע לא פחות מ-13,810 ש"ח בחודש – כמעט פי שלושה משכר המינימום במדינת ישראל והרבה יותר מהשכנים באבו גוש שנאלצים להסתפק במשכורת ממוצעת של 4,993 ש"ח לחודש. המקום החמישי והאחרון ברשימת היישובים מחזיר אותנו לאזור המרכז, שם שוכן היישוב שוהם. המשכורת הממוצע של שכיר כאן נמוכה רק במעט מזו של תושבי הר אדר: 16 שקלים בלבד – זה ההבדל בממוצע ההכנסה, שעומד בשוהם על 13,794 ש"ח.