רובינו מבלים שעות רבות בעבודה, מה שלא תמיד משאיר לנו זמן להשקיע בבריאות שלנו כפי שהיינו מעוניינים. חברות שונות במשק הישראלי זיהו את הבעיה הזאת, והחלו להציע לעובדים פתרונות שיאפשרו להם לשמור על כושר ובריאות - מבלי לצאת מהמשרד: החל מסדנאות בנושאי תזונה, דרך שינוי תפריט המזנון ועד לשעורי יוגה באוויר הפתוח.

"נושא הדאגה לרווחת העובד החל עוד במאה ה-20 כשהמהנדס האמריקאי פרידריך טיילור המציא את המונח 'ניהול מדעי'", מסבירה פרופ' ליאת קוליק, מרצה וחוקרת בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן. "בין היתר, טיילור התייחס לחשיבות שבשמירה על תנאי עבודה תקינים ובטיחותיים, שנועדו להגביר את תפוקת העובד, שבאופן עקיף גם תרמה לבריאותו". לדבריה, שמירה על בריאות העובד היא מטרה חשובה העומדת לנגד עיני מנהלים רבים גם בימינו, והיא מהווה חלק ממגמה גוברת לניהול אורח חיים בריא ופעיל באוכלוסייה הכללית. 

"מנהלים רבים מזהים את בריאות העובד כמשאב חשוב שיש לשמר ולטפח, לטובת העובד ולטובת הארגון. ישנן סיבות רבות ומגוונות שמניעות ארגונים לאמץ מוטיבים בריאותיים כחלק מאג'נדה כללית: ראשית, מחקרים מוכיחים שכשהעובד בריא ופעיל, לרוב ביצועיו המקצועיים בהחלט יותר טובים. מעבר לכך, יש גם אלמנט של שימור עובדים. כיום, תופעת 'התניידות' העובדים ממקום עבודה אחד למשנהו מוכרת ורחבה יחסית. חברות רבות מזהות את הבעיה הזאת ובוחרות להקדים תרופה למכה". ואם עדיין לא הבנתם את השורה התחתונה: כשעובד מאושר במקום עבודה ומרגיש שדואגים לרווחתו, סביר להניח שהוא לא ימהר לעזוב.

קבוצת ריצה BIGID (צילום: באדיבות BIGID)
לרוץ עם הקולגות | צילום: באדיבות BIGID

שיפור מצב הרוח וחידוד המחשבה

פרופ' קוליק מסבירה שבפועל, ארגונים מתמקדים במספר מטרות ברורות כדי לקדם את האג'נדה הבריאותית הזאת: "זה מתחיל  מבדיקות תקופתיות לעובדים במטרה לאתר מחלות ולמנוע אותן, ממשיך בתחזוקת הבריאות באמצעות אספקת אוכל משופר ובריא יותר ומסתיים בעידוד לפעילות ספורטיבית בזמן העבודה, באמצעות חדרי כושר בארגונים עצמם או באפשרויות לאימונים מחוץ לכתלי המשרד. מגמה זו תורמת לשיפור מצב הרוח, לחידוד המחשבה ולנינוחות רבה יותר במהלך יום העבודה". 

כמו כן, פרופ' קוליק מציינת טרנדים שונים שמגיעים מארה"ב ולאט לאט תופסים תאוצה גם בארץ. "walking meetings" למשל, זאת דרך יעילה מאוד לקיים ישיבות תוך כדי הליכה, שמטרתן להחליף את הישיבה במשרד. פרופ' קוליק מוסיפה שהשמירה על בריאות העובדים מתבטאת גם במישור פסיכולוגי, שנועד לדאוג לבריאות הנפשית של העובדים: "סדנאות של 'מיינדפולנס' ושעורי מדיטציה למשל, הם דרכים שמאפשרות לעובד להיות נינוח ורגוע יותר. זאת מתוך הבנה שהבריאות שלו היא בסופו של דבר מכלול הוליסטי שכולל גוף ונפש".

מהפך במטבח

אז איך זה בדיוק עובד בשטח? בחברת Guesty למשל, העובדים נהנים מתכנית בריאות וכושר ייחודית. טל סיגר, מנהלת משאבי אנוש בחברה מסבירה: "כחלק משגרת העבודה, אנחנו עורכים סקרים בקרב העובדים על מנת להבין מה חשוב להם לכלול בתרבות החברה. בהמשך למסקנות שעלו, השקנו את תוכנית ה-Health&Wellness אשר כללה הוספת חדר כושר במשרדים, קורסי כושר בחינם, כגון: פילאטיס, יוגה, TRX, אגרוף וגם שיעורי החייאה. בנוסף, אנחנו מציעים לעובדים מגוון של אפשרויות מזון בריא בכל קומה, לרבות מבחר מוצרים המתאימים לתזונה טבעונית, ללא גלוטן ועוד. זאת על מנת שיוכלו ליהנות ממגוון רחב של אפשרויות לאורך כל שעות היממה ובאירועי החברה". בנוסף הונחו במשרדי החברה אופניים המיועדים להכנת מיצים ושייקים, אליהם מחובר בלנדר המופעל בעת הרכיבה באמצעות פעולת הדיווש.

שייק ואופני כושר (צילום: באדיבות חברת Guesty )
מדוושים אל השייק | צילום: באדיבות חברת Guesty

חברה נוספת שהחליטה לקחת את ענייני הבריאות ברצינות, היא חברת WSC Sports שבנתה עבור העובדים מגרש כדורגל קטן, ממש בתוך המשרד עצמו. המגרש כולל דשא סינטטי, שערים ואפילו קריקטורות של שחקני כדורגל אגדיים מהעבר. גלית שירי סמנכ״לית השיווק של החברה מסבירה שעיצוב המשרד ברוח ספורטיבית מהווה הזדמנות להחדיר ערכים של ספורט ובריאות לעובדים, שלרוב נאלצים לשבת במשך שעות ממושכות: "כמעט בכל יום 'נולד' טורניר חדש, החבר׳ה משחקים, מוציאים אנרגיה ולא נתקעים באורח החיים ה'יושבני' שמאפיין עבודות משרדיות".

גם שימי דגן, מנהלת חווית עובד גלובלית ב Fyber אומרת כי בחברה שלה מכירים בחשיבות הבריאות ולכן החליטו ליישם תכנית ייחודית לשינוי תזונתי, בליווי והובלה של התזונאית הקלינית צביה חממי שניאק. "בשלב הראשון עדכנו את המטבחים במוצרים בריאים יותר: פחות סוכר, מוצרים עתירים בסידן, פחות מאכלים מעובדים, פחות ממתקים ויותר אגוזים ופירות יבשים אורגניים. בנוסף, המוצרים הבריאים הונחו בכלים שקופים ובמקומות בולטים לעין, ולעומת זאת מאכלים פחות בריאים הועברו למקומות פחות מרכזיים במטבח" מספרת דגן.  "בשלב השני, התקיימה הרצאה בנושא אורח חיים בריא, שבסופה הוזמנו העובדים להירשם לסדנה בנושא אורח חיים בריא הכוללת 10 מפגשים. בשלב השלישי, בחרנו להתמקד בתחום ה'פיטנס', עם תכנית שכללה בין היתר שעורי יוגה ותחרויות מרתון".

שינוי תזונה במשרד פייבר
צביה חממי שניאק, מובילת המהפך בחברת Fyber

והנה עוד כמה דוגמאות: בחברת Nso דואגים לצ'פר את העובדים במגוון הטבות כמו ביטוח בריאות לכל המשפחה ללא עלות שווי מס, בדיקות סקר מקיפות באיכילוב לכל העובדים ומנוי לחדר הכושר; בחברת Vonage תמצאו שף פרטי שמכין אוכל בריא, כורסת מסאז' ויועצת שמעניקה טיפים לישיבה נכונה בעבודה; בחברת BigID המתמחה במדיניות אבטחת פרטיות ברשת, ארגנו קבוצת ריצה שנפגשת פעם בשבוע לאימון משותף; ובמרכז הפיתוח הישראלי של חברת ההיי טק "ניו רליק" האחריות לבריאות העובדים מתבטאת בתשלום נוסף בתלוש השכר עבור ״wellness״, אותו יכולים לנצל העובדים עבור מנוי לחדר כושר, פגישות עם תזונאים, שיעורי התעמלות ועוד.

עם זאת, נראה שהשינוי עוד רחוק מלהגיע לכלל החברות והמשרדים בישראל, "למרות הכיוון הנכון והשינוי המבורך שהחל כבר היום במקומות עבודה רבים במשק הישראלי, תמיד יש מקום לשיפור ולהרחבת המגמה החיובית גם לכיוון מקומות עבודה נוספים שעדיין לא אימצו את נושא אורח החיים הבריא", מסכמת פרופ' קוליק.