"אני זוכרת שהדהים אותי מבחר המסטיקים והממתקים שיש בסופרמארקט והעובדה שתלבושת בית ספר זאת חולצת טריקו בסך הכל. לא היה לי שמץ של מושג מה זה ישראל ולא ידעתי מילה בעברית. הקליטה היתה די מאתגרת, 'זכיתי' לקללות ולהצעות לחזור לרוסיה אבל אני טיפוס מאוד חברותי, כך שבסוף הצלחתי למצוא חברים", מספרת יוליה שטיינגרט, בעלת תואר שני במדעי המחשב ומנהלת אקסלרטור של סטארטאפים - Capsula TAU. יוליה היא יזמת שצמחה מתוך קשיי ההגירה. "יש לקשיים האלה יכולת חישול לא רעה. אתה לומד שאתה צריך להיות ממש טוב במה שאתה עושה וזה נותן לך מוטיבציה עצומה להצליח ולעשות משהו משמעותי בחיים".

יוליה מספרת שכילדה אהבה לצלול לעולמות החקירה של ספרות המתח מבית אגאתה כריסטי, ודמיינה שהיא חוקרת כמו הרקול פוארו, בהמשך החלום משך לכיוון של חקירה בעולמות המדע והרפואה. לאחר ששירתה ביחידת הפיתוח של ממר״ם, בחרה ללמוד מחשבים. "היום אני יכולה לומר, שהגשמתי חלום ואני 'חוקרת' איך לקדם סטארטאפ וטכנולוגיה מסויימת ובכל יום יש גילויים חדשים. אני אדם עם רעיונות ומוטיבציה לעשות דברים. אני מנהלת את הקפסולה שלוש שנים וחצי וזה תפקיד שצריך לצמוח לתוכו. אני משמשת כשותפה מלאה בתהליך הצמיחה והפיתוח של הסטארטאפ וממשיכה להיות בקשר איתם גם לאחר שהם מסיימים. אני מאוד אוהבת את העבודה וכל הזמן לומדת מהמנטורים ומהיזמים, למעשה זה תהליך למידה הדדי".

"לשמוע 'לא' בעולם הזה הוא הרבה יותר נפוץ מלשמוע 'כן', ואולי נשים מרגישות שקשה להן יותר למכור משהו שהן לא בטוחות בו."

מה הוביל אותך לתחום התחבורה החכמה?

"אני יזמת בנפשי, הייתי מעורבת בלא מעט סטארטאפים ולאחד החברים היה סטארטאפ בתחום התחבורה החכמה, מה שגרם לי להיכנס תחום. במקביל יעצתי לעוד סטארטאפים ובגלל הנסיון הטכנולוגי, העסקי והניהולי הציעו לי להצטרף לניהול Capsula TAU. הקפסולה הוקמה על ידי משרד ראש הממשלה, תחילה היא נקראה אקומושן והמטרה היתה לייצר מרכז חדשנות ואקסלרטור לסטארטאפים ב-Smart Mobility בשיתוף פעולה עם האקדמיה. כיום המרכז כולל גם את תחום האנרגיה והקלינטק שמשיקים ומשלימים את תחום התחבורה החכמה. אני מאוד מתחברת לתחום כי אנו עוסקים בנושאים עתידניים כמו הרכב האוטונומי החל מהטכנולוגיה ועד לחוויית הנוסע העתידנית, חיישנים , תחבורה חשמלית ושיתופית , רחפנים , חדשנות בתחום האנרגיה והקלינטק שכל זה מתחבר לחזון של עולם עם מעט תאונות דרכים , הרבה נוחות וחדשנות והפחתת גזי חממה שגורמים למשבר שינוי האקלים בעולם".

בין החברות שצמחו במחזורים הקודמים של קפסולה נמנות חברת moodify שפיתחה  טכנולוגיה העוקבת אחר מצבו הנפשי של הנהג, חברת Vayavision המפתחת חיישן תלת מימד עבור מכוניות אוטונומיות, וחברת גארדיאן אופטיקל טכנולוגיות שפיתחה סנסור אופטי  להבנת הנעשה ברכבים אוטונומיים. אלו חברות שכבר גייסו כסף רב וזוכות לשיתוף פעולה של גופים בינלאומיים גדולים.

יוליה שטיינגארט (צילום: באדיבות המצולמת)
יוליה שטיינגרט | צילום: באדיבות המצולמת

"עד שהגעתי לסטאנדאפ חשבתי שיש לי פחד קהל ובמהלך ההופעה גיליתי שאין שום פחד ומאז אני לא חוששת לעלות על במות."

מה המקום שלך בתהליך הפיתוח והליווי של חברות שצמחו בקפסולה, ואיך זה לראות אותן יוצאות לעולם וממריאות?

"אנחנו מחפשים את החברות שיש להן פוטנציאל גדול לעשות משהו פורץ דרך, וכשהן מגיעות אלינו הן לרוב בשלב התחלתי עם צוות ומוצר ראשוני. בקפסולה יש לנו קשר לתעשיה, לאקוסיסטם של תחום המוביליטי, האנרגיה והקלינטק וכמובן קשר לאקדמיה, ובזכות המתודולוגיה שפיתחנו - אשר עוזרת לייצר מוצר נחוץ וחדשני, ולבחון את התאמתו לשוק, והליווי של המנטורים, יצרנו תמהיל ייחודי של כלים שיכולים להאיץ את הסטארטאפ תוך כמה חודשים. במסגרת הפעילות באוניברסיטה אנחנו מחברים בין חוקרים לסטארטאפים, יוצרים דו שיח בין חוקרים ליזמים וגם הסטודנטים מתמחים בסטארטאפים, כל זה הופך את Capsula Tau למיוחדת" היא מספרת.

"אני תמיד אומרת שאני מרגישה כמו מייסדת סטארטאפ זמנית בסטארטאפים שלנו, כי אני מאוד מעורבת גם במורדות וגם בעליות וזאת רכבת הרים כייפית ומאתגרת. הסטארטאפים שצמחו כאן השיגו תוצאות מרשימות - גייסו הרבה הון, התחברו לחברות בינלאומיות ומאוד משמח שאחוזי השרידות שלהם גבוהים יחסית".

את רואה את התחום שלך כענף "גברי"?

"סטארטאפים זה ענף שסטטיסטית הוא יותר גברי, על אחת כמה וכמה סטארטאפים טכנולוגיים. אחת הסיבות לכך יכולה להיות הצורך בבטחון עצמי גבוה ,כי לשמוע ״לא״ בעולם הזה הוא הרבה יותר נפוץ מלשמוע ״כן״, ואולי נשים מרגישות שקשה להן יותר למכור משהו שהן לא בטוחות בו. הסטארטאפ גם מצריך עבודה מאוד מאומצת ולא תמיד המשפחות נותנות את התמיכה הזאת לנשים , אולי גם מיעוט נשים בענף מרתיע מלכתחילה. בכל מקרה, זה מצער אותי שכך הם הדברים, ואם אני שומעת על יזמת או מישהי שחושבת להקים סטארטאפ או להיכנס לתחום , אני מעודדת אותן בכל הכוח ומנסה לעזור כי כמו שנשים יכולות לנהל מדינות ביד רמה, אין שום סיבה שנשים לא ייצרו סטארטאפים ״חדי קרן״ שישנו את העולם. אבל לשמחתי בשנים האחרונות יש יותר ויותר יזמיות בעולם ואני מקווה מאוד לראות בקרוב גרסה נשית למארק צוקרברג או לג׳ף בזוס."

יוליה שטיינגארט (צילום: באדיבות המצולמת)
"מקווה לראות בקרוב גרסה נשית למארק צוקרברג או לג׳ף בזוס" | צילום: באדיבות המצולמת

"זה לא באמת משנה אם זה גבר או אישה, מה שמשנה זה היכולות המקצועיות והבינאישיות של האדם".

איך מצטיירת בעינייך החוויה של מיעוט מגדרי בתחום התחבורה החכמה?

"דווקא בתחום של אקסלרטורים וקרנות הון סיכון יש נשים וזה מצויין, אבל בעבודה היומיומית אני בעיקר עובדת עם גברים. אני מרגישה נוח בעבודה איתם, לומדת המון וכמו שאני מנטורית של סטארטאפים יש לא מעט אנשים בתעשייה שרובם גברים שעוזרים, מייעצים ותומכים. אני מקווה שבקרוב המספר יתאזן , כי זה לא באמת משנה אם זה גבר או אישה, מה שמשנה זה היכולות המקצועיות והבינאישיות של האדם".

מה היית מייעצת או ממליצה לנשים אחרות שהיו מעוניינות להיכנס לתחום היזמות בענף החממות?

"הייתי מציעה לנשים ובעצם לכל אדם שהיה רוצה להיכנס לתחום היזמות, האקסלרטורים או קרנות הון סיכון קודם כל להסתקרן ולהגיע לכל אירוע או כנס בתחום וגם לעקוב אחרי כל מקורות המידע האינסופיים באינטרנט על הנושא ,להעיז להגשים חלומות גדולים גם אם כולם אומרים שזה לא יצליח ולנסות לעשות נטוורקינג גם אם כרגע זה אונליין, כמו לינקדאין או וובינר".

_OBJ

מעבר לעשייה מקצועית נחשבת ואינטנסיבית, ליוליה יש עוד כמה אהבות, אחת מהן היא הכתיבה. היא כותבת שירה, ואף השתתפה בתחרויות של שירה עברית. לפני מספר שנים פגשה באופן אקראי קבוצת סטנד אפ רוסית שחיפשה תכנים, ויוליה החלה לכתוב להם. בהמשך, הזמינו אותה לעלות לבמה, ולתת שואו עם החומרים שלה. "עד שהגעתי לסטאנדאפ חשבתי שיש לי פחד קהל ובמהלך ההופעה גיליתי שאין שום פחד ומאז אני לא חוששת לעלות על במות. הופעתי כמה שנים טובות עם קבוצת סטאנדאפ בבארים, אפילו הופעתי בטלויזיה הרוסית מספר פעמים, מה שעזר לי בעשייה המקצועית כי יש הרבה כנסים והופעות מול קהל. אני חולמת יום אחד לעשות סטאנדאפ על סטארטאפים אבל זה תחום כל כך צר שאני לא בטוחה שיהיה לי קהל רב לעניין".