איש עסקים שמח (צילום: istockphoto)
ההכנה תורמת להכיר את המבחנים מראש כך שאין הפתעות | צילום: istockphoto

לפני שנה ביקש יובל, 36, שעובד באחד הבנקים הגדולים, לעבור לתפקיד ניהולי בבנק. לצורך בדיקת התאמתו למשרה הוא ניגש למבחנים במכון חיצוני, אבל עוד קודם לכן עבר קורס קצר במכון הכנה למבחני מיון בעבודה.

"עברתי מבחנים כאלה בעבר, אבל לא רציתי להשאיר משהו פתוח", הוא מספר. "הסבירו לי איך לצייר עץ, חידדו לי אילו תכונות חיוביות כדאי להדגיש בראיון עם הפסיכולוג - ואפילו קיבלתי טופס עם התכונות החיוביות והשליליות שיש להדגיש בתשובה לשאלה כזו בראיון, כך שכל תכונה מותאמת לסוג המשרה. מנגד, לא ממש הרגשתי שהעצות בדינמיקה הקבוצתית שיפרו את היכולות שלי".

בסופו של התהליך יובל לא התקבל לתפקיד, אבל הוא לא מצטער על ההכנה שעבר. "זה בסך הכל עלה לי כמו שבוע עבודה, ואם הייתי עובר, המשכורת שלי כיום היתה גבוהה עוד יותר", הוא אומר. "בשורה התחתונה, מצער שצריך לעבור את המבחנים האלה כדי להתקבל למשרה. אם אני מגיע למבחנים ורואה את אותם האנשים שהיו בקורס הכנה קודם, המבחנים מאבדים מתקפותם".

גם אייל, 42, עבר הכנה למבחני המיון במכון הדר לפני יותר משנה, אם כי הוא דווקא הצליח להתקבל לתפקיד ניהולי בחברה ממשלתית גדולה: "עשיתי סקר שוק בין המכונים וראיתי שפערי המחירים מינוריים. הלכתי בסוף עם מכון הדר, שאיפשר לי קשר ישיר עם מנהל המכון. ההכנה תרמה לי להכיר את כל המבחנים שהייתי אמור לעבור, ולא היו לי הפתעות", הוא אומר.

"אהבתי את העובדה שהפסיכולוג עבד אתי הרבה על שפת הגוף - איך לשבת, איך להביט ומה לעשות עם הידיים", מוסיף אייל. "קיבלתי עצות בהתאם למה שכל מבחן בודק, וגיליתי שיש מבחנים שבודקים אמינות באיצטלה של מבחן שבודק יכולת אחרת. גם האפשרות לעשות שוב מבחנים או ראיון עם הפסיכולוג חיזקו אותי. אני לא חושב שזה הכלי היחיד שעזר לי. חוץ מהיכולות האישיות, קיבלתי טיפים מאחרים שצלחו מבחנים דומים".

שלל מבחנים לאורך 7–8 שעות

יום מיונים לעבודה במכון השמה הוא אינטנסיבי ונמשך 7–8 שעות. היום כולל מבחנים פסיכומטריים במתמטיקה, עברית וצורות, מבחנים אישיותיים הכוללים היבטים פסיכולוגיים (העתקה או השלמת צורות, השלמת משפטים, ציור של עץ או בית) וראיון עם פסיכולוג. בדרך כלל, משולבת ביום המיון גם דינמיקה קבוצתית, כלומר מבחן קבוצתי שבו נבדקות תכונות נוספות, כמו יכולת הנעה או השתלבות בעבודת צוות.

התוצר הסופי הוא דו"ח שמועבר לחברה המגייסת, שמזמינה את המבחן, ובו מצוינת המלצת המכון לגבי התאמת המועמד לתפקיד. מי שעובר את שלב המיון עשה כברת דרך לקראת זכייה בתפקיד שעליו הוא מתמודד.

אף שנראה כי מבחני ההשמה לעבודה צברו תאוצה רק בעשורים האחרונים, עדויות ראשונות להם קיימות עוד מימי הקיסרות הסינית לפני מאות שנים. מי שרצה להתקבל לעבודה באותם ימים בממשל הסיני, נאלץ בין היתר לעבור מבחנים שכללו יכולת לשרטט מעגל מושלם, או להפגין בקיאות בפילוסופיה הסינית.

בעת המודרנית, מבחני קבלה החלו בשנות ה–20 של המאה שעברה לצבא האמריקאי. ברבות השנים הם השתכללו ונכנסו לאקדמיה, ובהמשך גם לשוק העבודה.

הרעיון המרכזי במבחני המיון, שהם רק חלק מתהליך הגיוס, הוא לצמצם למקבלי ההחלטות בארגון את הסיכון בהעסקת עובד שלא ייקלט בסופו של דבר, מה שיגרום לחברה נזק כספי ואובדן זמן. המבחן גם מנסה לטשטש הטיות מצד המעסיק, כמו העדפה של אדם בעל רקע דומה לשלו.

עוד בודק המבחן התאמות אישיותיות לתפקיד מסוים, כמו יכולת התמודדות תחת לחץ או יכולות טכניות, אם הן חלק מרכזי בתפקיד. עם זאת, בדומה לאבחנה רפואית, האבחנה של מכון המיון אינה מדויקת במאת האחוזים. יתרה מזאת האבחנות מעלות שאלות בנוגע לפגיעה בפרטיות של המועמדים לתפקיד. בכמה מהמדינות בארה"ב, למשל, מבחני מיון כאלה נאסרו בחוק, ועל חברות נאסר לשלוח מועמדים לעבודה למבחנים, בשל פגיעה בפרטיות.

בישראל, לעומת זאת, תעשיית מכוני המיון לעבודה עובדת שעות נוספות. החברות הגדולות במשק, הבנקים, חברת החשמל, הנמל, הרכבת, וגופים רבים נוספים שוכרות את שירותי המכונים באופן נרחב. לפני חצי שנה גילגלה אפילו נציבות שירות המדינה את המיונים שביצעה בעצמה למשרות בשירות הציבורי לפתחם של המכונים הגדולים קינן שפי, פילת ואדם מילא, השולטים במרבית השוק.

לפי הערכות, שוק מכוני המיון לעבודה מכניס 600–700 מיליון שקל בשנה, תלוי במצב הכלכלי במשק - כשהחברות מגייסות, נהנים מכך גם מכוני המיון. מבחינת המכון, העלות של כל נבחן שעובר יום מיון מלא מתחילה ב–400–500 שקל, לפי הערכות.

עם התעוררות שוק המיון לעבודה, משגשגת גם תעשיית מכוני ההכנה למבחני המיון, שגם היא קיימת כבר יותר מ–20 שנה. מכוני ההכנה למכוני המיון מציעים לימוד למבחנים פסיכוטכניים, באמצעות תרגול מול מחשב ומשוב על כך, הדרכה והכנה למבחני האישיות ולראיון האישי בעזרת פסיכולוג מטעם המכון, וכן הכנה לדינמיקה הקבוצתית - באמצעות משוב ומקצה שיפורים. מכיוון שמבחני המיון שונים זה מזה, ההכנה מתמקדת במבחן של מכון המיון הספציפי ובסוג התפקיד המיועד.

"עוזרים למקסם 
את היכולת"

אחד הדברים שמלמדים המכונים, מעבר להגברת הסיכוי להתקבל לתפקיד, הוא להפחית אנטגוניזם בקרב חלק מהמועמדים. עבור סמנכ"ל או רב סרן קרבי בצה"ל, בניית גשר מלגו בתרגילי דינמיקה קבוצתית, למשל, עשויים לעורר תסכול.

לדברי גיל אלוני, פסיכולוג תעסוקתי ומנהל תחום הדרכה במכון נעם, אם המועמד לעבודה בא מוכן ומבין את משמעות המבחנים, רמת ההתנגדות פוחתת. "זה כמו ללכת לרופא ולכעוס עליו שהוא נותן לך זריקה", הוא אומר. "הנחת היסוד היא שאם מועמד רוצה את התפקיד אז התפקיד מתאים לו. אנחנו לא מחנכים את המועמד לענות כמו רובוט, אלא עוזרים לו למקסם את היכולת שלו כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה".

אלוני מוסיף כי יש למבחנים כושר ניבוי טוב. "לדינמיקה או לראיון אין כושר ניבוי גבוה, אבל צירוף של כל המבחנים, כולל המבחנים האישיותיים והממוחשבים, עשוי לתת תוצאה טובה לגבי יכולת ההתאמה", הוא אומר.

האם אפשר לשנות אופי של בן אדם באמצעות הכנה נכונה? "אנחנו לא באים לשנות את האישיות של המועמד", אומר אבי מזרחי, מנהל ובעלים של מכון הדר. "לכל תפקיד יש דרישות שונות. אנחנו מנסים לבנות את פרופיל התפקיד ואת הדרישות שלו עם המועמד. אם, למשל, המשרה דורשת ניהול, אז התכונות הנדרשות הן אסרטיביות, או יכולת הדרכה. מנסים לבדוק עם המועמד איפה זה בא לידי ביטוי בעבר שלו, בצבא למשל. לא תמיד קל להביא דוגמאות כאלה בשלב הראיון. אנחנו עוזרים לצמצם את ההתרגשות, המתח והבלבול".

אפשר למצוא באינטרנט דרכים להתמודדות עם מבחני הכנה, למה צריך מכונים?

מזרחי: "אין נוסחאות בדברים האלה או טיפים. במבחן השלמת משפטים (שבו המועמד נדרש להשלים התחלה של משפט, מה שמשליך על אישיותו, נ"ש) או במבחן שבו המועמד מתבקש לצייר עץ, התשובות צריכות להיות שונות מתפקיד לתפקיד. אנו בודקים מה המועמד כתב, עד כמה זה רלוונטי עבורו ועד כמה זה מקדם אותו".

שלב הראיון עם הפסיכולוג הוא לעתים לא נוח למרואיין, ובעזרת הכנה מתאימה אפשר לצלוח גם אותו. אלוני מספר שמרואיין יכול להיעלב או להיפגע משאלות, ולענות תשובות ענייניות פחות שעלולות לעשות לו נזק. זאת, מכיוון שחלק ממטרות המראיין הוא לבדוק כיצד המרואיין מגיב למצבי לחץ. "מועמד יכול לתאר את הבוס האחרון שלו בצורה שלילית, מה שאכן נכון במציאות, אבל המראיין יכול להגדיר אותו כטיפוס אמוציונלי ורגיש", אומר אלוני.

"אחת השאלות בראיון היא 'מי המודל לחיקוי שלך?'", אומרת חנה סלע, מנהלת מקצועית במכון הדס. "היתה אצלנו מועמדת לתפקיד שופטת שאמרה כי המודל שלה הוא בעלה. יכול להיות שהוא באמת מעולה, אבל מדבריה ניתן היה להסיק שהיא מקטינה את עצמה ביחס אליו. מכיוון ששופטת היא תפקיד בכיר, היה צריך למצוא לה דמות אחרת".

לדברי סלע, לפעמים אנשים מציגים עצמם בראיון כמושלמים, וגם בכך יש בעיה. "חלק מהאנשים נוטים לענות תשובות מחושבות על כל שאלה. אלא שכך המראיין מרגיש שהוא מפספס את האדם האמיתי. צריך לשדר משהו אותנטי ומשוחרר עם מסר מדויק, אבל לא להציג משהו מושלם", היא אומרת.

המכונים עובדים עם המועמדים גם על שפת הגוף ועל קשר העין. הדבר בא לידי ביטוי בשלבי הראיון והדינמיקה הקבוצתית. "צריך לשבת זקוף, יש משמעות אם יושבים קרוב לשולחן או רחוק ממנו", מסבירה סלע. "זה מתחיל ברמה הטכנית בהצגת עצמך, אבל חשוב מה אומרים וכדאי שלא להציג פירוט יתר. המועמד גם צריך לקדם דברים בקבוצה מצד אחד, ומצד שני לא צריך לתפוס דומיננטיות יתר".

לדברי אלוני, "בדינמיקה קבוצתית המשתתף יכול להרגיש מובך, או לשתוק בגלל המתח. כך נוצר הרושם שהוא פסיבי. עם זאת, הוא יכול להיות שתלטן, וגם כאן צריך להדריך אותו להוריד את הרגל מהגז ולדבר יותר עם טעם".

בשורה התחתונה, צריך לזכור שלא כל מי שעובר את ההכנה אכן מצליח ושאפשר להסתדר גם בלעדיה, אבל מי שעובר הכנה כנראה מקבל יתרון על פני מועמדים שלא עברו הכנה. גם כישלון לא מעיד בהכרח על כך שאתם לא טובים או מתאימים לתפקיד - ייתכן כי מועמדים אחרים מתאימים יותר.

מה כוללת סדנת הכנה וכמה זה עולה

"התכונה השלילית שלי היא שאני פרפקציוניסט", זו בדרך כלל התשובה של לא מעט אנשים בראיון עם הפסיכולוג התעסוקתי, שחושבים כי הצליחו לנצח את השיטה. אז כן, השאלה לא קלה, אבל תשובה מתחכמת כמו "אני פרפקציוניסט", לכאורה תכונה חיובית במסווה של שלילית, היא בנאלית במיוחד ולא משכנעת את הצד השני.

מכוני ההכנה יכולים לעזור במיוחד למי שלא משופשף בסוג המבחנים האלה, או למי שחרד מהם. אחת התרומות של מכוני ההכנה היא עבודה אישית עם המועמד. כך, למשל, היא העזרה יכולה להתמקד בשאלות המכשילות כמו "מהן התכונות השליליות שלך?". תכונה שלילית אחת לא בהכרח תפגע בסיכוייכם לקבל תפקיד אחד, אבל לתפקיד אחר אולי דווקא כן.

בתחום ההכנה למיון לעבודה פועלים כיום שלושה מכונים גדולים וותיקים - נעם, הדס והדר, ולצדם גם כמה קטנים יותר, שבחלקם הגדול הם למעשה פסיכולוגים תעסוקתיים או קואצ'רים שנותנים הדרכה אישית.

אז איך בוחרים מכון? הפעילות במכוני המיון היא במתכונת דומה במרביתם. בשלב הראשון, המועמד עושה את המבחנים שהוא עתיד לעבור במכון המיון, כולל ראיון פסיכולוגי ודינמיקה קבוצתית. בנוסף, הוא מקבל ערכה אינטרנטית לתרגול בבית של המבחנים הפסיכומטריים.

בשלב הבא הוא עובר משוב עם הפסיכולוג ומשוב מצד מי שהעביר לו את הדינמיקה הקבוצתית. לבסוף מתחיל שלב העצות לשפור ותיקון הטעויות שביצע המועמד. אם המועמד או המכון חושבים שהוא ראוי למקצה שיפורים נוסף, הוא נשלח לסיבוב נוסף של דינמיקה או ראיון.

העצה הכי טובה לבחירת המכון היא להיעזר בחברים שעברו הכנה באחד מהם. מעל לכל, מדובר במפגש בין־אישי, ולכן חשובה איכות ההדרכה. בכל מקרה, צריך לוודא במכון ההכנה כי אכן ניתנת אפשרות לתרגל יותר מפעם אחת את הראיון או הדינמיקה, ולבחור מכון שיודע לתת פתרון מקיף לגבי כל המבחנים במכון המיון ובתפקיד שאליו ניגשים.

בין המכונים יש הבדלי מחירים, שבין היתר כנראה מתבססים על מוניטין שהמכון מנסה לייצר לעצמו, ולא בהכרח על טיב השירות, שהוא דומה למדי בין המכונים הגדולים. אפשר גם לרכוש רק חלק מההכנה ולפסוח, למשל, על המבחנים הפסיכומטריים, אם אתם מרגישים שאתם חזקים מספיק בצד הזה.

במכון הדס תשלמו על מסלול הכנה מלא 1,330 שקל, והוא בן 18 שעות. במסלול הכנה לבכירים התשלום הוא 1,450 שקל. אפשר לעבור את המסלול כולו ביום אחד מרוכז של 12 שעות בעלות נמוכה יותר של 1,030 שקל, או לחלק את ההכנה ליומיים וגם לכמה ימים. ערכת אינטרנט לפסיכומטרי עולה כ–440 שקל.

במכון הדר ערכה מלאה של יום מבחנים, הכוללת השתתפות בדינמיקה קבוצתית, משוב, ראיון הדרכה ומבחני חשיבה תעלה לכם בין 1,280 ל–1,480 שקל, בהתאם לאופי התפקיד - הסכום הגבוה מותאם לבכירים. גם כאן ניתן לערוך סבב של כמה מבחני דינמיקה, או אפילו ראיון פסיכולוגי נוסף לשיפור. אפשר לחלק את ההכנה לכמה מפגשים. אם בטווח של חודש ניגשתם למבחן מיון נוסף, ניתן לבוא שוב ולתרגל בחינה נוספת ללא כל עלות.

במכון נעם ההכנה אורכת יומיים בני 20 שעות בסך הכל, או יום וחצי, ועלותה 1,850 שקל. הכנה לבכירים תעלה 2,400 שקל. מי שמעוניין רק בדינמיקה קבוצתית והראיון הפסיכולוגי ישלם כ–1,100 שקל ויזכה גם למעבר על קורות החיים ותיקונם על פי הצורך. ערכת הכנה אינטרנטית למבחן פסיכוטכני תקפה לחודש ועלותה 510 שקל, או 590 שקל לתפקידים בעלי דרישות טכניות.

 >> פורסם במקור ב- TheMarker

>> לבחירה: אשת עסקים, אם מוזגת חלב ואשה עם לפטופ ביד אחת ותינוק בשנייה

>> כבר לא שוטף + 30: פשוט לגייס כסף באינטרנט