עם למעלה ממיליון מובטלים בישראל, נראה שיותר מכל, משבר הקורונה הא משבר כלכלי שלא היה כמותו בישראל. שיעור האבטלה הנוכחי הוא חסר תקדים, כרבע מכלל העובדים במשק מובטלים ומתוכם 89 אחוז שהוצאו לחל"ת בעקבות הקורונה ו-6.4 אחוזים פוטרו. במצב כזה, יתכן שעם תום המשבר, לרבים מהעובדים שהוצאו לחל"ת בכלל לא יהיה לאן לחזור מהסיבה הפשוטה שלמעסיק לא תהינה משרות מלאות עבורם.

אלא שאין זה אומר כי לא יהיו חלקי משרה או פרויקטים קצרי מועד שידרש לסיים. לאור זאת, ניתן לשער כי שוק העבודה בעידן ה"פוסט-קורונה" יצטרך להתבסס על עבודות פרילאנס זמניות שאינן מחייבות הסכם העסקה ארוך טווח מול העובדים. פתרון זה עשוי לסייע לאושש את שוק התעסוקה מהמשבר, ולהשתלב עם תופעת כלכלת המשרות הזמניות והחלקיות שצברה תאוצה בעולם עוד טרם המשבר, הידועה יותר כ-Gig Economy.

"סביר להניח שהמשק ושוק העבודה ישתנו בצורה משמעותית אחרי שמשבר הקורונה יחלוף," אומרת מאשה דשקוב, מייסדת ומנכ"לית Digitalent, בית הספר למקצועות השיווק והדיגיטל.  "לא ברור מה קצב ההתאוששות יהיה ולא ברור כמה זמן ייקח למעסיקים להחזיר את העובדים. יחד עם זאת, אנו רואים שישנה מגמה שצומחת בקרב אנשים שנמצאים בחל"ת או שפוטרו, והיא הרצון להעשיר את עצמם וללמוד מקצועות בתחום הדיגיטל שיכולים לקדם אותם ולהשאירם רלוונטיים. המשבר הזה גרם להרבה אנשים להבין כי 'לשים את כל הביצים בסל אחד', כלומר, לעבוד בעבודה אחת, משרה מלאה הוא לאו דווקא הפיתרון. ולכן אחרי המשבר אנחנו נתחיל לראות טרנד של אנשים בעלי סטטוס 'שכיר-עצמאי'" היא מסבירה.

מאשה דאשקוב (צילום: ליאת מנדל)
מאשה דאשקוב | צילום: ליאת מנדל

לגישתה, השינוי הצפוי בסטטוס, נובע מכך שאנשים שהיו שכירים בתקופת המשבר וראו איך פרילאנסרים בעלי ידע במקצועות דיגיטאליים כמו בניית אתרים, שיווק דיגיטאלי וכד', מצליחים לעבוד, להמשיך להתפרנס ולמצוא פרויקטים, יבינו שעליהם לעשות שינוי, ללמוד ולהעשיר את הידע שלהם על מנת להרחיב את האופציות שלהם בהמשך ואף להיות יותר אטקרטיביים בעיניי מעסיקים.  

יועצים ומומחים חיצוניים במקום עובדים קבועים

כבר היום, בארץ ובעולם ארגונים רבים נעזרים לפרויקטים שונים בעובדים חיצוניים, המספקים ייעוץ או שירות מסויים. הדבר נפוץ במיוחד בתחומי השיווק והדיגיטל, התוכן והעיצוב, אך הולך ומתרחב לתחומים נוספים. אחת ההשערות היא, שלאחר המשבר המגמה הזו תתרחב ומעסיקים יעדיפו שלא להעסיק עובדים במשרה מלאה.

"מעסיקים יפעלו לאחר סיום המשבר מתוך מצב הישרדותי, על מנת להחיות ולהרים את העסק שלהם" אומר נעם גלייכר מנכ"ל משותף של לגאסי סניור סולושנס. "הם יכולים להיעזר בניסיונם הרב של בכירים שפרשו, שעבדו בתפקידים  בכירים  ועברו משברים, אשר יכולים לייעץ להם בתקופה כזו ולהציג פרספקטיבה חיצונית למהלכים חדשים שהמנכ"ל וצוות ההנהלה מתכנן או לחשוף אותו לאסטרטגיות חדשות. בתקופה הראשונה של היציאה מן המשבר יתאימו מומחים בעלי ניסיון, אשר יכולים לכסות על כמה תחומים. עובדים כאלה יוכלו לספק ערך רב יותר לפעילות העסקית וניסיונם יתרום יותר להתמודדות עם המתחרים". הוא מסביר, ומוסיף כי, "המעסיקים יהססו להעסיק עובדים קבועים בגלל החשש מהקטנת ההכנסות, עד להתאוששות המשק, אבל גם העובדים שבחל"ת לא ירצו בכך, כיוון שהם לא ירצו להפסיד את הסכום המקסימלי של דמי האבטלה, שכן השכר עבור כל משרה שימצאו ינוכה מסכום הזכאות לאבטלה שלהם".

נעם גלייכר וזאב לשם (צילום: שגב יהודה)
זאב לשםו נעם גלייכר | צילום: שגב יהודה

אז מה המעסיקים יוכלו לעשות – כיצד יגייסו עובדים?

"בתקופת ביניים זו יוכלו המעסיקים לפנות דווקא לעובדים מהאוכלוסייה המבוגרת יותר, שהוצאו לגמלה מוקדמת, או לעובדים פנסיונרים שיבקשו לחזור לשוק התעסוקה. גמלאים אקדמאים, שהם בעלי ניסיון ואינם מעוניינים דווקא במשרה מלאה, יוכלו להביא מניסיונם העשיר ומהידע הרב שצברו ולעזור למעסיק לצלוח את התקופה הקשה בלי להיות מחויבים להסכם העסקה ארוך טווח שיתפוס משרות של עובדים צעירים יותר".

ומה לגבי העובדים הצעירים יותר?

"עובדים אלו, המהווים כיום כ-46 אחוז מכלל המובטלים, יוכלו לבנות לעצמם מחלקי משרות המוצעות כיום בשוק, את המשרה המלאה או הקרובה למלאה ממנה יוכלו להשתכר, ללא לחץ של זמן. עד לסיום תקופת דמי האבטלה" אומר גלייכר. 

"במיוחד בעת הזו, אנחנו ממליצים מעסיקים שחושבים על היום שאחרי, על גיבוש אסטרטגיה ,שיווק ,טקטיקה חדשה, פיתוח מוצרים חדשים, גמר פיתוח מוצרים ישנים ועוד,  ליהעזר ביועצים ומומחים הותיקים שכבר רשומים אצלנו במערכת על מנת להשתמש בנסיונם העשיר" מוסיף זאב לשם. "ולכל הגמלאים האקדמאים, הפנויים עתה יותר להעסיק את עצמם חלקית, אני קורא להצטרף ולסייע למשק בעת הקשה הזו ולהשתלב בחברות ובתעשיות מובילות."