ישנן מדינות ברחבי העולם בהן תנומה בצהרים היא לא רק דבר מקובל, אלא גם רעיון שזוכה לגיבוי ולחיזוקים מצד הממשלה – כמו למשל הסיאסטה הספרדית. גם אצלנו בישראל היה נהוג פעם שלא מתקשרים בין שתיים לארבע, כי יש "שלאפשטונדה", אבל כמו כולם, גם אנחנו נכנעו לצערנו לתכתיבי תרבות העבודה של החברה המערבית וזנחנו את המנהג האהוב, למרות קולות המחאה שצצים לעיתים להחזירו.

למרות שבתרבויות רבות לא מקובל לעשות הפסקה ארוכה לשינה באמצע יום העבודה, מחקרים רפואיים מצאו כי תנומה עוזרת לעובדים להירגע, להפחית עייפות, להגביר את העירנות, לשפר את מצב הרוח וכן לחדד את הזכרון ואת מהירות התגובה, ולמרות הכל – ברוב המקומות שינת צהרים היא נחלתם של סופי שבוע בלבד, בהנחה שאין לכם ילדים שקוראים עליה תיגר.


גם בארצות הברית משוועים לסיאסטה הספרדית, וסטרטאפ חדש בשם Nappify מבקש להחדיר לשוק העבודה האמריקאי את הקונספט של "פאוור נאפ" (תנומת התרעננות), מתוך מטרה לעודד את העובדים לצבור כוחות ולחדש את המצברים עם שנ"צ קטן באמצע היום, כל זאת בלי להשבית את העסק, שכן השינה נעשית ביחידים ובתורות. "אתה לוקח לעצמך הפסקה של 30 עד 40 דקות לרענן את עצמך, ולאחר מכן אתה מלא אנרגיה למחצית השנייה של היום", אומר מייסד ומנכל החברה קווין פאם.

החברה משווקת תחנת תנומה ניידת שגודלה כ-5 מטרים מרובעים, החונה מחוץ למשרד ובה יש ארבע קבינות נפרדות המכילות כל אחת מזגן, מזרון זוגי, שולחן מתקפל וחלון, אותו ניתן להגיף עם תריסים. את המצעים מחליפים לאחר כל משתמש, אם חששתם בעניין ההיגיינה.

את הפיילוט השיקה החברה בתחילת יוני בכנס שהתרחש במכללת דרום קליפורניה. בכנס, לפי פאם, התעניינו במוצר מעל 30 בעלי חברות שונות מרחבי ארצות הברית, שאפילו התנסו בשינה המהירה ורובם שקעו בשינה כה עמוקה, כך שהתעוררו רק בעקבות מערכת התאורה שהחלה להאיר כשהזמן תם.

אז נכון, הרעיון לתת לעובדים זמן לנוח במהלך העבודה אינו חדש, גם לא בארצות הברית - ישנן חברות גדולות ומוכרות שכבר מתהדרות בחזון תנומת ההתרעננות באמצע היום, כמו למשל גוגל או סמסונג שהתקינו במשרדיהן פינות שינה לעובדים. ישנן גם חברות שכבר משתמשות במשרדיהן ב- NapPod, מעין קונכיות שינה אישית, שמוצבת במשרד ומאפשרת לעובד לחטוף תנומה קלה תוך שראשו מנותק לחלוטין מהסביבה בעוד הוא לא עוזב את המשרד. כמו שתוכלו לראות בסרטון הבא:

A video posted by CET Designer (@cetdesigner) on

לטענת פאם, לעסקים קטנים רבים אין את הכסף או את החלל לסוגים כאלו של מוצרים שעלותם יכולה להגיע לעשרות ולעיתים אף למאות אלפי דולרים, בעוד עלות השכרת המוצר שלהם קטנה יחסית ויכולה לשמש כמה משרדים החולקים חניה משותפת יחד (המחיר אגב יקבע אחרי שלב הפיילוט).

"יש תפישה מוטעית כי תנומה באמצע היום היא דבר לא מקצועי", מסכם פאם, "באמריקה יש לך את הפסקת הקפה או הסיגריה שהיא בגדר חובה כדי להתרענן, אבל אלה רק דוחים את הסימפטומים של העייפות - אימוץ מנהג של שינה קלה במהלך היום תטפל בבעיה מהשורש".

מקור