מה קורה למים שלנו? (תמונת AVI: חדשות)
סמנכ"ל שיווק מי עדן "חלפו הימים שבהם מנהלי השיווק יכלו להסתמך על תחושות בטן בלבד" | תמונת AVI: חדשות

נתוני רמות השכר של מקצועות השיווק לשנת 2013, לפי נתוני חברת AllJobs, מצביעים על קיפאון ברמות השכר לעומת אלה שנרשמו ב-2012 במקצועות השיווק. כלום לא השתנה לרעה, אבל גם לא לטובה. השיווק הוא עוד תחום שבו השכר של עובדיו פשוט תקוע.

לפי הנתונים, רק בסגמנט אחד נרשם שינוי - והוא חיובי: אצל מנהלי השיווק בדרג בכיר או ניהולי ממוצע. טווח השכר הממוצע שלהם עלה מ-18-27 אלף שקל (ברוטו) בחודש ל-23-33 אלף שקל (ברוטו) בחודש.

מדוע לא השתנתה רמת השכר, ואיך קשורות לכך המגמות בעולם הדיגיטלי? לדברי רז מצנע, סמנכ"ל השיווק ב-AllJobs, "הדבר קרה מאחר שאנו בשלב הבגרות וההתמקצעות של ענף השיווק, בעיקר בכל הקשור לעולם הדיגיטל. הפער בין העולם השיווקי-מסורתי לעולם השיווקי-דיגיטלי נסגר יותר ויותר, והחברות כבר מתורגלות ויודעות כיצד להתמודד עם הנושא גם מבחינה תעסוקתית. ככל שמשרדי הפרסום מצטמצמים, גדלה כמות האנשים שמחפשים להיות חלק ממערך הפרסום והשיווק בתוך החברות עצמן. החברות מצדן מחפשות יותר אנשי שיווק, בעיקר לערוצים הדיגיטליים, ומבינות שחלק ניכר מהעבודה הזאת לא ניתן לבצע עם ספקים".

ומה הלאה? האם ענף השיווק מצוי בשלבי התעוררות? מנכ"לית Manpower Professional, חני יעקב, סבורה שכן: "לאחר שברבעון הראשון של 2013 חברות מוצרי הצריכה קיצצו בתקציבי השיווק והפרסום, מהרבעון השני השנה אנו רואים חזרה לגיוסים בתחום. עיקר המשרות הן של תפקידי ניהול מותג וניהול שיווק קלאסי. בנוסף, יש גידול במשרות הטרייד-מרקטינג (שיווק הסחר) ופיתוח קטגוריות".

מיכאל רבינוביץ', סמנכ"ל שיווק וקמעונאות במי עדן: "השכר התייצב, כי ארגונים שוב מבינים את חשיבות אנשי השיווק"

מיכאל רבינוביץ', סמנכ"ל שיווק וקמעונאות במי עדן, מגדיר את תפקידו של מנהל שיווק כך: "הוא משמש כמנכ"ל בזעיר אנפין של המותג שעליו אנו אחראיים, כדי להתמודד בסביבה תחרותית מאגרת. המשמעות היא שאיש השיווק של היום נדרש לרב-תחומיות ולגישה פתוחה באופן החשיבה והניתוח. חלפו הימים שבהם מנהלי השיווק יכלו להסתמך על תחושות בטן בלבד".

אילו כישורים נדרשים מאיש השיווק של היום?

"מנהל השיווק שם בראש מעייניו את הצרכן, אך הוא חייב להיות גם בעל יכולות לדבר בשפות שונות המותאמות לדיסציפלינות בארגון, הקריטיות להצלחתו: עליו להיות מסוגל לחשוב עם מנהל הפיתוח על הזדמנויות טכנולוגיות, לדון עם מנהל הייצור בשיפורים שניתן לעשות במוצר או בתהליך הייצור, לקבוע עם מנהל השירות את מדיניות השירות שתספק את חוויית המותג הנכונה; לחשוב עם מנהל המכירות על קידום מכירות המוצר, ולהבין יחד עם מנהל הכספים את התוצאות הפיננסיות של פעילויותיו, ומה יקרה כאשר התוכניות שעליהן מנהל השיווק חולם יתממשו".

 במה שונה הגישה השיווקית היום לעומת העבר?

"אנחנו מחויבים להבין את עולם האינטראקטיב ולדעת לשלב אותו בעבודה היומיומית. ההתמקצעות בתחום הולכת וגדלה, וההבנה של המונחים החדשים קריטית. זה לא אומר שניתן לזנוח כלי עבודה בסיסיים כמו ניתוחי שוק, מחקרי צרכנים כמותיים ואיכותנים ומגע ישיר ובלתי אמצעי עם הצרכנים.

"לכן, נדרשים קשב והבנה של הצרכן, במקביל להבנה של המערכות העסקיות הפנימיות והחיצוניות שבהן הארגון פועל. ולא פחות חשוב, לאהוב את המקצוע ולהפיק ממנו הנאה. מי שלא בא לעבודה עם חיוך, יתקשה להיות מנהל שיווק טוב".

 אילו שינויים התרחשו ברמות השכר בשנים האחרונות, לפי ניסיונך?

"המחאה החברתית של קיץ 2011 הכניסה חברות רבות להלם ולמגננה. התגובה שלהן כללה קיצוץ בתקציבי השיווק, והסטה של משאבים לפעילויות תומכות מכר או ארגון מחדש של מחלקות השיווק, תוך צמצום ואיחוד פעילויות. במקביל, השינויים הדרמטיים בשוק התקשורת גררו צמצומים במחלקות השיווק: מנהלי שיווק מנוסים שמצאו את עצמם מחפשים עבודה, נעתרו להצעות ברמות שכר נמוכות יותר ובלבד שלא יישארו מחוץ למעגל העבודה. עובדה זו השליכה על הענף כולו והובילה לירידה כללית ברמות השכר בתחום השיווק. באחרונה חלה התייצבות ברמות השכר, עם ההבנה המחודשת ביחס לחשיבות אנשי השיווק בארגון".

 מהם השינויים שנדרשים היום ממחלקות השיווק, בעידן שבו ערוצי התקשורת עם הצרכן נגישים ופתוחים?

"המשימה היא לייצר ערך אמיתי לצרכן, תוך ניהול קשר דו-כיווני עמו. המהלכים שזוכים בהכרה הם אלה שמעניקים מענה מדויק על צורכי הצרכנים. המטרה היא לערב את הצרכנים כבר בשלב החשיבה על המוצר או השירות, לדוגמה באמצעות שילוב תמונות של צרכנים על גבי אריזות או באימוץ הצעות לפיתוח חדש. התהליך מחייב חברות פעמים רבות להתפשט ולחשוף תהליכים פנימיים, ולכן יש בו גם לא מעט סיכונים".