היום כולם כבר יודעים לשנן שהעתיד נמצא בטכנולוגיה ובהייטק, ושאם רוצים להשתכר ברמות הגבוהות כדאי ללכת ללמוד מקצוע מתחום המחשבים או ההנדסה. אבל ככל שהתחום מתפתח הולכים ומתרבים גם תתי התחומים והמקצועות, וההחלטה מה בדיוק ללמוד ואיפה כדאי להשקיע ולהתמקצע כדי להשיג לאחר הלימודים משרה שווה עם משכורת נאה, הולכת ונעשית קשה יותר.

מחקר שנערך על ידי חברת DICE שופך קצת אור על הסוגיה ומראה כי המשרה הנחשקת ביותר בשנת 2019, היא Data Engineer, או בשמה העברי: הנדסת נתונים.

מהנדסי מידע ונתונים מהווים היום גורם מפתח בכל חברה וארגון, במיוחד בתחום הטכנולוגי, ותפקידם כולל איסוף, ארגון וניתוח של מידע באמצעות מערכות מתקדמות.

 

מה מייחד דווקא את תפקידו של ה-Data Engineer והופך אותו לכזה מבוקש?

"כמות המידע שארגונים אוספים כיום היא עצומה, והיא רק גדלה כל הזמן. אנשים רבים בארגון צריכים את המידע הזה כדי לייצר ערך לחברה, בין אם מדובר בדפוסי שימוש של משתמשים באפליקציה, בביצועים של פרסומות או בניבוי רווח של מוצר - כל החלטה צריכה להיות מגובה בנתונים", מסביר אלירן סוויסה, Data Engineer בחברת לייטריקס. אך כדי לעשות שימוש במידע הזה הוא צריך להיות מאורגן וזמין תמיד - וכמה שיותר מוקדם, וזו מסתבר משימה לא פשוטה כשמדברים על כמויות כל כך גדולות של מידע הזורם ומתעדכן ללא הפסקה.

כאן נכנס לתמונה ה-Data Engineer שתפקידו הוא לאסוף את כל המידע שהארגון והמשתמשים שלו מייצרים, לארגן אותו מחדש, להעשיר ולשמור אותו בצורה שתאפשר לשאר החברה לגשת אליו בנוחות ובקלות ובכך להפיק ערך מוסף. מהנדס המידע הוא בעצם סוג של "ארכיטקט נתונים" שצריך לדעת לעבוד עם כלים וטכנולוגיות שמתפתחים בקצב מסחרר. לכן הוא נדרש לוורסטיליות טכנולוגית, יכולת לאמץ שינויים, וכן להכרת מגמות והתחברות לאסטרטגיה הדיגיטלית והשיווקית של הארגון.

הסבה להיי טק (אילוסטרציה: quietbits, Shutterstock)
מהנדס המידע הוא בעצם סוג של "ארכיטקט נתונים" | אילוסטרציה: quietbits, Shutterstock

עידן ה-Big Data הביא איתו כידוע לא מעט תפקידים חדשים לשוק העבודה, אז מה ההבדל בין מנתח מערכות מידע לבין מהנדס נתונים? בעוד Data Analyst הוא "פועל פשוט", שתפקידו לאגור את הנתונים ולנתח אותם, Data Engineer הוא ארכיטקט המערכת שיודע איך באמת להפיק תובנות קריטיות לארגון מתוך בליל המידע העצום שמכונה ביג דאטה. "רוב מקצועות ה-Data שאנחנו מכירים כיום, כמו Data Scientist, אנליסטים וכו', משתמשים במידע לאחר שעבר עיבוד"ף מסביר סויסה. "ה- Data Engineers הם אלה שמאפשרים לכל אנשי ה-Data האחרים לבצע את העבודה שלהם על הצד הטוב ביותר".

סוויסה מסביר כי מדובר בתפקיד הדורש סט יכולות רחב במיוחד: "בראש ובראשונה, Data Engineers הם מפתחים. בסופו של דבר, כדי לשמור כמויות מידע גדולות ולהנגיש אותן לצרכנים בקלות - צריך להכיר מסדי נתונים, להבין איך הם עובדים ואיזה אחד הוא הנכון לפרוייקט הספציפי הזה, צריך גם ידע בטכנולוגיות ענן - התהליכים שלנו רצים שם וזהו גם מקור האחסון לכל המידע של הארגון."

שכר מהגבוהים במשק

המשרה הנחשקת הזו לא מתהדרת רק בשם מפואר ובתיאור תפקיד שמבטיח המון אתגר והתפתחות, אלא גם בהבדל משמעותי בשכר: בעוד אנשי דאטה "רגילים" משתכרים בכ-20 אלף שקלים לחודש, שכר של data engineer בארץ נע בין 35 ל-45 אלף ש"ח, על פי ההערכות.

השכר הגבוה קשור בהכרח גם בעובדה שעל אף שעל פניו מדובר במשרה משתלמת במיוחד, קיים היום מחסור אדיר במהנדסי מידע ונתונים בשוק (מה שמחזק את הטענה שזה מקצוע שכדאי ללמוד), כך למשל, על פ מקינזי, בארה"ב קיים מחסור רציני של כ-200,000 בעלי יכולות ניתוח גבוהות הדרושים להמשך הצמיחה של העולם הטכנולוגי, וחסרים כ-1.5 מיליון מנהלים ואנליסטים המסוגלים לעשות שימוש נכון וחכם בביג דאטה.

מהסיבה הזו, החלו חברות העוסקות בתחום לגייס עובדים ללא תואר רלוונטי ולהעביר אותם הכשרה פנימית בארגון. "יצרנו הכשרה מקצועית ומעמיקה, הנמשכת כחצי שנה וכוללת גם סטאז' מעשי, המבוססת על ההכרות העמוקה שלנו עם עולם הנדסת המידע. כפועל יוצא אנחנו לא מסתפקים בהכשרה תיאורטית, אלא חושפים את העובדים שלנו לפרויקטים בשטח שהובילו לשינוי משמעותי". מספר אסף בר, מנכ"ל חברת  איטרניטי, המתמחה ב-Big Data וב-BI.

מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap - כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית. לאבחון חינם>>

"בעידן שבו אפשר לקלוט ולעבד נפחים עצומים של מידע, חשיבות אנשי ה-Data לארגון הולכת וגדלה", מסכם בר. "הידע הייחודי של אנשי ה-Data Engineer משמעותי, מכיוון שהוא מאפשר מינוף נכון ויעיל של כל רבדי המידע בארגון. עובדים אלו תורמים באופן ישיר להתייעלות ולהגדלת הרווחים לארגון כולו – ולא פחות חשוב, לשידרוג התנאים שלהם עצמם, לעיתים בעשרות אחוזים".