אוהבים לשמוע מוזיקה בזמן שאתם עובדים? מחקרים מראים כי עובדים רבים נוהגים להאזין למוזיקה באוזניות בזמן עבודתם ואף מצביעים על כך שהיא עוזרת להתמקד, אך ישנם גם כאלה שמתנגדים לרעיון וסבורים שמוזיקה מסיחה את הדעת ופוגעת בעבודה.

ניסוי שנעשה לאחרונה בבריטניה מראה כי האזנה למוזיקה, בעיקר מוזיקה קלאסית, בזמן העבודה היא מומלצת ואפילו יכולה להגדיל את הפרודוקטיביות של העובדים. במהלך הניסוי, נדרשו עובדים לביצוע שתי משימות כתיבה- באורך 600 מילים כל אחת, את הראשונה ביצעו העובדים בדממה ואת השנייה עם מוזיקה קלאסית שמתנגנת ברקע. את הראשונה סיימו המשתתפים בזמן ממוצע של 21 דקות ואילו את השנייה, שנעשתה בליווי מוזיקה, סיימו תוך 17 דקות ו42 שניות בלבד – 3 דקות מוקדם יותר בממוצע, שהן למעשה עלייה של 15 אחוזים בפרודוקטיביות.

"למוזיקה יש השפעה מאוד עוצמתית על המוח. זה משפיע על מצב הרוח, על הביצועים הנפשיים ועל הביצועים הגופניים", אומרת הפסיכולוגית ד"ר בקי ספלמן. ומסבירה כי אצל אנשים רבים האזנה לסוגים מסוימים של מוזיקה אינסטרומנטלית יכולה לעזור ברמות הפרודוקטיביות שלהם. לטענתה, המוזיקה יכולה לתפקד כמעין 'רעש לבן', ולבטל רעשי סביבה אחרים שעשויים להסיח את דעתם.

גם ספלמן, שביצעה את הניסוי, הופתעה מתוצאותיו - "חשבתי שאולי יהיה הפרש של כמה שניות, אבל שלוש דקות זה ממש מדהים . הסיבה לכך שהניסוי עבד בצורה כזו, היא שכאשר אנשים מאזינים למוזיקה מרגיעה זה מגרה את המוח וכתוצאה מכך הם משתעממים פחות בקלות ונשארים ממוקדים. "

לפי ספלמן, מוזיקה רגועה בקצב קבוע יכולה לעזור לעובדים להישאר רגועים תוך הפחתת לחץ, האטת קצב הלב ומיתון הדופק - מה שמקל על התמקדות במשימה העומדת מולנו ומונע כניסה למצב של לחץ שדווקא יקשה על ביצוע המשימה.