כל מי שנפלט משוק העבודה בשנים האחרונות טעם את חוסר הוודאות המכרסם, נצרב בעלבון, ונגע בתהום של ייאוש. ככל שהזמן עובר נדמה שאתה הולך ומתרחק מעוד סיכוי, מאמונה שמשהו טוב יקרה לך, ובעיקר מעצמך. כבר לא ברור לך מהי הדרך ולאן בכלל אתה מכוון להגיע. כך אתה נכנס למעגל קסמים, שלא פשוט לפרוץ אותו לבד, ואולי רק יד מושטת לעזרה תוכל להושיע אותך ממנו.

מי שיכול להושיט את היד הזו היא עמותת 'בעצמי', העוסקת בקידום תעסוקה בקרב אוכלוסיות שזקוקות לסיוע, על מנת להשתלב בתעסוקה. אנשים אלו נמצאים במעגל האבטלה לאורך זמן או עובדים בעבודות מזדמנות, בשכר נמוך ולא מנצלים את הכישורים שלהם. 

ליווי פרקטי ורגשי

"בעמותה ניתנות תכניות שונות ומגוונות, המותאמות לצרכיה של כל אוכלוסייה. בתכניות אלו לומדים המשתתפים איך לכתוב קו"ח, איך ניגשים לראיון עבודה, היכן לחפש עבודה ועוד", אומרת שירלי דיין, מנהלת תכנית "תעסו-קו" בעמותת 'בעצמי', "בנוסף, ניתנים כלים ברמה הרגשית להשתלבות בתעסוקה. כשאדם מחפש עבודה, התהליך שהוא עובר ארוך, מייגע ומייאש. התחושה היא שהוא בעולם גדול וחסר רחמים, שאף אחד לא רואה אותו. אנחנו פועלים לסייע לכל אדם להתחבר לכוחותיו, לייחודיות ולאמונה שלו בעצמו".

אין תמונה
"נפתחו לי דלתות אחרות". טוני הראל


בעמותת 'בעצמי' מאתרים אנשים, שחסרים את הכלים למציאת עבודה דרך מחלקות הרווחה, לשכות התעסוקה, או שפונים אליהם באופן עצמאי. העמותה אף מפעילה קו סיוע למחפשי עבודה – תעסו-קו, שמופעל על ידי מתנדבים, המלווים אנשים בשיחות טלפוניות. העמותה מסייעת לאוכלוסיות מעוטות הזדמנויות כמו נשים חד הוריות, אנשים המתגוררים בפריפריה, ולמגזרים החווים קושי בשילוב תעסוקתי כמו גילאי 50+, וכן, המגזר הערבי והחרדי. וזאת לצד אנשים שבשל סיבות שונות אינם מועסקים תקופה ארוכה. "לצד החיבור ליכולות אנו מזהים חסמים, ומנסים לאתר מה מעכב אותו בתהליך ברמה האובייקטיבית בין אם זו אם חד הורית, שחווה קשיים אובייקטיביים, לצד חסמים פנימיים כמו תפיסות ואמונות, שמעכבות אותו מלהשתלב בעבודה", אומרת דיין.

500,000 איש נפלטו מעולם העבודה

הליווי ניתן באופן פרטני על ידי הצמדת רכזת לכל משתתף, לצד ליווי קבוצתי, שמעניק העצמה למשתתפים. התכנית היא אישית, ניתנת לאורך שנה, על ידי אנשי מקצוע מעולם התעסוקה והטיפול, והיא ללא עלות. "בליווי ניתן מענה אישי והקשבה ליכולות ולרצונות של כל אחד. כשאדם נמצא בתהליך, הוא לעיתים מחפש ולא יודע מה הוא רוצה. בתוכנית הוא עובר תהליך שממקד ומחבר לכוח", אומרת דיין.

העמותה הוקמה לפני 20 שנה, ע"י מיכל פרבר, והיא מלווה 9000 איש בשנה. 67% מבוגרי התכנית משתלבים בעבודה ובהכשרה מקצועית. המרכז יושב בתל אביב אך הם פרוסים בלמעלה מ-100 מוקדים ברחבי הארץ. המימון של העמותה נחלק בין פילנתרופיה, מימון של הממשלה או הרשויות, ומערך מתנדבים. בימים אלו מגייסת העמותה מתנדבים בעלי יכולת לסייע ולהוביל תהליכים מאזור המרכז. "מספרי המובטלים לא מסתכמים באחוזים ששומעים בחדשות", אומרת דיין, " יש כ-500,000 איש שנפלטו מעולם העבודה, הם סיימו לחתום אבטלה, ולא השתלבו בחזרה למרות שהם מסוגלים לעבוד".

מדריך כושר בחינוך המיוחד

אברהם דוידוביץ (34), חרדי, נשוי+ 3 וגר במושב בדרום, עלה מקנדה לפני 4 שנים. מאז שהגיע, עבד בעבודות מזדמנות כמו קטיף, רפת, ניקיון ובמכולת שביישוב - "לא משהו מסודר שאפשר לחיות ממנו", "דרך 'בעצמי' למדתי להכיר את עצמי, את הכוחות, הכישורים והיכולות שלי, וגם מה החלום שלי", אומר דוידוביץ'. בנוסף לליווי האישי הוא השתתף בקבוצת גברים בעמותה, שאיתה הוא בקשר עד היום. "בגלל שעבדתי בתחומים שונים לא ידעתי כבר במה אני רוצה לעבוד, והעמותה סייעה לי מאוד להתמקד".

אין תמונה
"העמותה סייעה לי מאוד להתמקד". אברהם דוידוביץ'

כשהגיע לארץ התחיל ללמוד קורס מדריך חדר כושר, שאותו נטש במהלכו. בזכות התכנית החליט לסיים את הקורס. "כאחד שלא סיים אף פעם משהו, בשבילי זה היה עוצמתי לסיים", הוא מודה. בתום הליווי הוצעה לו עבודה כמדריך כושר בתחום החינוך המיוחד. "ברור לי שאם לא הייתי מגיע ל'בעצמי', לא הייתי מעז לקחת את העבודה הזו", אומר דוידוביץ', "החלום שלי עכשיו זה להיות עצמאי ולהתפרנס כך שאני אוכל לתרום ל'בעצמי' בעתיד".

השמיים הם לא הגבול, כי אין גבול

טוני הראל (49) גרושה פלוס שניים (שני בנים בגילאי 16,9), מתגוררת בגבעת אולגה. הראל פרודה כבר כמעט 5 שנים, אך קיבלה את הגט רק לפני חצי שנה. היא עברה משבר גירושים חריף בעקבות אלימות במשפחה, ובמשך חצי שנה התגוררה במעון לנשים מוכות, מנותקת משאר העולם. ל'בעצמי' הופנתה דרך העו"סית שלה. לתכנית העמותה בחדרה הגיעה כשהיא עובדת כתופרת שכירה בחנות בגדים במשרה חלקית, תפקיד אותו ביצעה בשלושים השנים האחרונות.

אין תמונה
"נפתחו לי דלתות אחרות". טוני הראל

"הייתי חסרת ביטחון ולא ידעתי מה אני רוצה, אבל ברגע שנכנסתי לקבוצה נפתחו לי דלתות אחרות", אומרת הראל, "ראיתי שאני מסוגלת להיות עצמאית, ובעלת מקצוע מבוקש. הקבוצה נתנה לי אומץ, יכולתי להרגיש שווה ובעלת יכולות". במהלך הסדנה רכשה לראשונה בחייה מכונת תפירה, החלה לשווק את עצמה מפה לאוזן כתופרת, והעסק שלה החל לשגשג ולגדול. כיום עובדת טוני בחנות ובביתה. בכוחות עצמה סיימה לאחרונה לבנות את בית חלומותיה על שטח קרקע של הוריה, ואף נכנסה לקשר זוגי ואוהב. יחד עם בוגרות התוכנית, היא הקימה קבוצת מנהיגות תעסוקתית, שמטרתן המשך העצמה ותמיכה אחת בשנייה, ובנשים בקהילה בכלל. "הקבוצה נתנה לי הרבה כוחות. למדתי לא לפחד משום דבר. אחרי הכול, השמיים הם לא הגבול כי אין גבול".  

ביום 11.6.14 מקיימת עמותת 'בעצמי' ערב התרמה חגיגי לציון 20 שנות עשייה חברתית פורצת דרך במאבק האבטלה

עוד ב-mako לימודים וקריירה: