בשבוע שעבר פורסמה כתבתו של ניר דבורי, אודות השכר ההתחלתי הגבוה שממתין לבוגרי יחידת 8200, שהצליחה לעורר הדים רבים בקרב קהילות המודיעין וההיי טק כאחד. אז אולי צ'ק של 100,000 ש"ח בחודש לא ממתין לכל משוחרר טרי, אבל יחסית לענפים אחרים, אין ספק שמדובר בתנאים לא רעים בכלל.

בפועל, מצבם של אנשי ההיי טק בישראל ממשיך להשתפר: שכרם של מפתחי תוכנה, למשל, זינק בשנת 2018 בכ-30% בממוצע לעומת 2017. בעיקר בולט השיפור בשכר של חסרי ניסיון (עובדים עם עד שנת ניסיון אחת), שבא לידי ביטוי בעלייה של כ-40% בשכר ההתחלתי. כך עולה מסקר שכר מקצועות ההייטק לשנת 2018, שערכה חברת Experis מקבוצת מנפואאר.

עוד מגמות מעניינות שעולות מהסקר החדש מצביעות כי העלייה הגדולה בשכר בפיתוח תוכנה היא בעיקר בדרגי Junior ודרגי הביניים. נתון שמתאים לגדילה בשוק ההייטק שהגיעה לשיא השנה. כמו כן, חלה עליה בדרישה לאנשי אנליטיקה - מה שמשקף את הגדילה בהתאם למגמה של הוצאת תובנות מתוך מאגרי ה-DATA שהחברות צוברות, כדי לעשות בהם שימוש לשיפור הרווחיות, השירות והיעילות.

אז כמה מרוויחים בתכל'ס?

על פי נתוני הסקר של אקספריס, את השכר הגבוה ביותר בתחום מקבלים מנהלי הטכנולוגיות הראשיים בחברות, שיכולים להגיע בקלות ל-50 אלף ש"ח בחודש. המנמ"רים – (מנהל מערכות מידע), ששכרם, לפי הסקר, מתחיל מ-30 אלף ש"ח ויכול להגיע גם ל-45 אלף ש"ח בחודש.

השכר ההתחלתי הנמוך ביותר הוא של מפעיל מחשב, והוא עומד על 6,000 עד 8,000 ש"ח בחודש, כשלאחר שנתיים הוא יכול להגיע ל-10,000 ש"ח בחודש.

לדברי זהבית שדלצקי, מנהלת חטיבת IT ב-Experis, מי שמקבלים שכר גבוה גם כחסרי ניסיון הם אנשי חומרה, מפתחי EMBEDDED, מפתחי JAVA (מהנדסי תוכנה) ואלגוריתמאים (מתימטיקאים), שכולם מתחילים עם שכר של 18 עד 22 אלף לחודש, וכן כל תחום האנליטיקה – מפתחי מערכות BI, Data Analysts ו-Data Scientists, עם שכר דומה.

הניסיון בתחום הסייבר שווה למעסיקים הרבה כסף

"בתחום אבטחת מידע וסייבר מתחילים עם משכורות ממוצעות, אך ההתקדמות מהירה ומתגמלת – שם אפשר להתחיל עם 12 אלף לחודש, תוך שנתיים להגיע ל-18 אלף, ותוך 5 שנים ל-25 אלף ש"ח לחודש", אומרת שדלצקי ומוסיפה: "זה תלוי בהרבה גורמים, כמו תחום התעשייה הרלוונטי, גודל החברה וכו'. אבל נראה שבתחום הסייבר הקפיצה בשכר די גדולה ככל שצוברים ניסיון. למשל בקר SOC מתחיל ירוויח עד 12 אלף ש"ח, מנהל אבטחת מידע (CISO) כבר ירוויח בסביבות 35 אלף ש"ח בממוצע".

לדבריה, בתחום החומרה העלייה בשכר לצד הוותק היא די מתונה, משום שבתחום זה המשכורות מלכתחילה די גבוהות.

נתון לא מפתיע נוסף שעולה מהסקר הוא שיעור הנשים בענף ההיי טק, שעומד על כ-25% בלבד. יש הרבה תיאוריות וסטיגמות שיכולות להסביר מדוע המגמה הזאת ממשיכה להנציח את עצמה, בין אם מדובר בשעות התובעניות והקושי לשלב קריירה עם אימהות, ובין אם ההסללה המגדרית שמלכתחילה מובילה נשים לא לייעד את עצמן לתפקידים ולמקצועות כאלו.

זהבית שדלצקי  (צילום: רז רוגובסקי, יחסי ציבור)
זהבית שדלצקי | צילום: רז רוגובסקי, יחסי ציבור

"יש מגמה מתמידה ומתגברת לפתות יותר נשים בתחומי הפיתוח בהיי טק באמצעות שכר גבוה יותר, שעות עבודה נוחות ותגמול כפול לחברות ההשמה באיוש נשים בתפקידים אלו", אומרת שדלצקי אך מיד היא ממהרת להרגיע את ההתלהבות, "לצערי, התקרה לא נשברת. בהיי טק יש תפקידים עם שעות עבודה תובעניות במיוחד, ולא כולן מוכנות שזה יהיה על חשבון הבית. אז הן מתחילות ונשאבות לעבודה, אך בסוף נאלצות להפסיק".